دوشنبه ۲۲ خرداد ۱۳۹۶ - ۰۱:۰۱
۰ نفر

یک نهاد حقوقی قطر با اعلام اینکه صدها شکایت از شهروندان قطری دریافت کرده مبنی بر خسارت دیدن از تحریم‌ها و محاصره اعمال شده از سوی ۳ کشور عربی، از اقدام به شکایت حقوقی علیه عربستان، امارات و بحرین برای دریافت خسارت و غرامت خبر داده‌است.

كميته ملي حقوق بشر قطر با اعلام اين خبر گفته‌است، يك شركت حقوقي بين‌المللي را براي ادعاي خسارت عليه 3 كشور عربي در دادگاه‌هاي بين‌المللي استخدام كرده‌است. مدير اين كميته در كنفرانس خبري اعلام كرد، اقدامات روزهاي اخير 3 دولت عربي عليه قطر، نوعي مجازات جمعي عليه شهروندان قطر و يك جنايت بين‌المللي است.

هفته گذشته عربستان، امارات و بحرين در اقدامي هماهنگ روابط ديپلماتيك خود را با قطر قطع كردند و مرزهاي زميني، دريايي و هوايي خود را روي اين كشور بستند. اين كشورها همچنين به شهروندان قطري 2هفته فرصت دادند تا خاك عربستان، بحرين و امارات را ترك كنند. كشورهاي مصر و ليبي هم به اين محاصره پيوستند.

آنها دليل اين اقدام خود عليه قطر را حمايت اين كشور از گروه‌هاي تروريستي و افراطي اعلام كردند. عربستان شروط دهگانه‌اي براي قطر مشخص كرده و گفته ‌است تا وقتي اين شروط محقق نشود رابطه با قطر عادي نخواهد شد. تعطيلي شبكه الجزيره، قطع رابطه با حماس و اخوان‌المسلمين و همچنين ايران، ازجمله اين شروط هستند.

  • محدوديت شهروندان قطري در مكه

شبكه الجزيره به نقل از شاهدان عيني خبر داده ‌است، مقامات سعودي از ورود شهروندان قطري به مسجدالحرام در مكه جلوگيري مي‌كنند. پيش از اين ممنوعيت و محدوديت‌هاي ديگري در ارتباط با قطر در عربستان و امارات اعمال شده‌بود كه ازجمله آنها، تعيين مجازات حبس و جريمه نقدي براي حمايت از قطر در شبكه‌هاي اجتماعي و همچنين تعيين جريمه براي تماشاي تلويزيون الجزيره در هتل‌هاست.

  • بانك‌هاي قطر تاب مي‌آورند

مؤسسه جهاني ارزيابي مالي استاندارد‌اند پور در گزارشي اعلام كرده‌است، بانك‌هاي قطر به‌اندازه كافي قدرت دارند تا در مقابل تحريم اخير كشورهاي عربي عليه اين كشور تاب بياورند. در اين گزارش آمده‌است، حتي اگر كشورهاي عرب حاشيه خليج‌فارس سپرده‌هاي خود را از بانك‌هاي قطر بيرون بكشند، بانك‌هاي قطري تاب‌خواهند آورد.

  • استخدام لابي در آمريكا

دولت قطر يك شركت آمريكايي متعلق به جان اشكرافت دادستان كل سابق آمريكا را استخدام كرده تا براي اين كشور در واشنگتن خدمات لابي‌گري انجام دهد. نشريه آمريكايي بلومبرگ با اعلام اين خبر نوشت، قطر 2.5ميليون دلار به شركت حقوقي اشكرافت پرداخت كرده تا خدماتي همچون لابي با كنگره، آشنايي با قوانين پولشويي آمريكا و مقررات ضدتروريسم اين كشور را براي قطر انجام دهد.

اين اقدام بعد از آن انجام شد كه رسانه‌هاي آمريكايي نوشتند، كنگره و دولت آمريكا در حال تهيه طرح‌هايي براي تحريم مالي قطر به اتهام حمايت اين كشور از تروريسم هستند. دونالد ترامپ اخيرا از عربستان در رويارويي با قطر حمايت كرده و دوحه را به حمايت مالي از گروه‌هاي افراطي متهم كرده‌است.

کد خبر 372878

برچسب‌ها

پر بیننده‌ترین اخبار خلیج‌ فارس

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha