یکشنبه ۲۱ خرداد ۱۳۹۶ - ۰۹:۲۵
۰ نفر

همشهری‌آنلاین: جبهه هماهنگی علمای اهل سنت اعلام کرد، تحریم قطر "شرعا حرام" و مشارکت در این تحریم به هیچ عنوان مجاز نیست.

جبهه هماهنگی علمای اهل سنت در جریان کنفرانسی مطبوعاتی در استانبول طی بیانیه‌ای که به امضای ۱۰۰ تن از علمای اهل تسنن از سراسر جهان رسید، به شرح موضعگیری خود و رویکرد شرعی‌اش نسبت به اقدام کشورهای عربستان، امارات، بحرین و مصر در قطع روابط دیپلماتیک خود با قطر پرداخت.

در این بیانیه تاکید شده است، ضرر زدن به یک ملت بدون دلیل شرعی واقعی مساله‌ای است که شریعت آن را در متون خود بارها به شکلی قطعی حرام دانسته و تحریمی که برخی کشورهای عربی علیه یک کشور مسلمان بدون هیچ دلیلی روا داشته‌اند، مساله‌ای غیر قابل قبول است.

علمای اهل تسنن در این بیانیه بر لزوم برچیده شدن فشارها علیه قطر که به دنبال تحریم اعمال شده با پیامدهای بدی مواجه خواهند شد، تاکید کردند.

به گزارش ایسنا به نقل از خبرگزاري آناتولی ترکیه، جبهه هماهنگی علمای اهل سنت در ادامه لغو تحریم و محاصره اعمال شده بر قطر را خواستار شد و تاکید کرد، این سیاست‌ها با ایجاد آشوب و تنش در منطقه و افزایش احساس ناکامی و شکست در جوانان و ناامیدسازی آنها و از بین بردن هویت و توجه‌شان به مشکلات جوامع اسلامی پیامدهای فاجعه‌آمیزی دارد.

در ادامه این بیانیه تاکید شده است، مقاومت در برابر اشغالگر حقی است که تمامی ادیان و قوانین آن را قائل هستند و نباید اعراب، مسلمانان و نیز علما را از این مقاومت بازداشت و یا این مقاومت را آن‌گونه که درست نیست توصیف کرد (اشاره به درج نام جنبش مقاومت اسلامی حماس در لیست "تروریستی" ارائه شده از سوی عربستان، امارات و بحرین).

همچنین جبهه مذکور در ادامه مخالفت خود را با مساله درج نام مقام‌هاي مذهبی از جمله شیخ یوسف القرضاوی، رئیس اتحادیه جهانی علمای مسلمین در لیست تروریستی عربستان و متحدانش ابراز داشت و تاکید کرد، این امر به مساله پیشوایی علما در امت اسلامی ضربه می‌زند و بیانیه‌هایی که این محاصره و تحریم را تایید کردند از جمله بیانیه‌های منتشر شده از سوی الازهر و مجمع جهانی اسلام با فقه و شریعت اسلامی ارتباطی ندارند.

شیخ وجدی غنیم، یکی از اشخاصی که نامش در لیست تروریستی ارائه شده از سه کشور عربی مذکور، آورده شده؛ در این کنفرانس مطبوعاتی گفت: اقدام‌هاي تحریک‌آمیز علیه مسلمانان گناهی آشکار است و علمای مسلمان باید با تکیه بر فقه اسلامی و پشتوانه مذهبی و نه سیاسی در مقابل این تصمیم‌ها واقدام‌ها که تمامی مسلمانان را هدف قرار داده،‌ بایستند.

شیخ ونیس مبروک،‌ از علمای کشور لیبی نیز در این کنفرانس مطبوعاتی اظهار داشت: بیانیه ارائه شده شرح واقعی و صادقانه رویکرد علما و اندیشمندان اسلامی است زیرا نقش واقعی علما در تبیین احکام شرعی به شکل کلی و هشدار نسبت به پیامدهای مسایل مختلف است و همه ما در تدوین این بیانیه مشارکت داشتیم و تلاش کردیم این بیانیه باعث ایجاد حساسیت و تحریک نشود.

مبروک در ادامه تاکید کرد، این بیانیه علیه عربستان نیست بلکه هشداری برای کسانی است که این "تصمیم اشتباه" را علیه قطر اتخاذ کرده‌اند تا از تصمیم خود منصرف شوند.

کد خبر 372839

برچسب‌ها

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha