همشهری آنلاین: تصمیم یک جانبه آمریکا برخروج از توافق پاریس، سیل انتقادها واکنش‌های ادامه دار بین‌المللی و همچنین داخلی را به سوی دونالد ترامپ رئیس جمهوری این کشور سرازیر کرد.

انتقادهای جهانی و داخلی به تصمیم ترامپ برای خروج‌ امریکا از توافق پاریس

به گزارش ایرنا، نخست وزیر بلژیک تصمیم دونالد ترامپ برای خروج آمريكا از توافق 2015 پاریس را که به امضای 195 کشور جهان رسیده، محکوم کرد.

'شارل میشل' در حساب شخصی توییتر خود در واکنش به این اقدام جنجال برانگیز رئیس جمهوری آمریکا نوشت: من این اقدام وحشیانه علیه توافق پاریس را محکوم می کنم .

نخست وزیر بلژیک در ادامه این نکته را برای رئیس جمهوری آمریکا یادآور شد که رهبری به معنای مقابله با تغییرات آب و هوایی بایکدیگراست ونه رها کردن تعهدات.

  • مارتین شولتز

مارتین شولتز رئیس پیشین پارلمان اروپا نیز در انتقاد به اقدام رئیس جمهوری آمریکا در توئیتی خطاب به دونالد ترامپ نوشت: آقای ترامپ شما می توانید از توافق آب و هوایی کنار روید اما نمی توانید از تغییرات آب و هوایی برحذر باشید.

رئیس پیشین پارلمان اروپا افزود: واقعیت آن چیزی نیست که با یک بیانیه آنرا به کنار بزنید.

  • رئیس کمیسیون اروپا

'ژان کلود یونکر' رئیس کمیسیون اروپا نیز که پیشتر نسبت به خروج یکجانبه آمریکا از توافق پاریس هشدار داده بود درانتقاد از اقدام رئیس جمهوری آمریکا در توییت خود نوشت: علی رغم تلاش هایمان در نشست گروه-7، عمیقا از تصمیم آمریکا نا امید شدیم، برخلاف آنچه ما برای آن ایستاده ایم و آنچه جهان انتظار آن را داشت.

یونکر در توییت دیگری نوشت: تعهد ما به توافق پاریس تزلزل ناپذیر است ما به رهبری نبرد علیه تغییرات آب و هوایی ادامه خواهیم داد.

  • مدیر شرکت فضایی ' SpaceX ': از شورای مشورتي ریاست جمهوری آمریکا خارج می شوم

'الون موسک' (Elon Musk) مدیر اجرایی شرکت فضایی ' SpaceX ' با اعلام این مطلب که دونالد ترامپ از توافق پاریس خارج شد، نوشت: من نیز از 'شورای مشاوره کار و تجارت' رئیس جمهوری آمریکا خارج می شوم.

مدیر اجرایی SpaceX در توییت خود افزود: من این شورای رایزنی ریاست جمهوری را ترک می کنم، تغییرات آب و هوایی یک مساله واقعی است، خروج از توافق پاریس هم برای آمریکا و هم برای کل جهان امر خوبی نیست.

  • مدیر اجرایی شرکت والت دیسنی

'روبرت ایگر' (Robert Iger) مدیر اجرایی شرکت والت دیسنی آمریکا نیز در توییتی از خروج خود از شورای مشاوره ای رئیس جمهوری آمریکا به دنبال خروج این کشور از توافق پاریس خبر داد.

  • نخست وزیر استرالیا: خروج آمریکا ناامید کننده است

'مالکوم ترنبول' نخست وزیر استرالیا نیز روز جمعه درواکنش به تصمیم آمریکا برای خروج از توافق پاریس گفت که وی ازاین موضوع تعجب نکرده است، اما آن را 'ناامید کننده' دانست.

نخست وزیر استرالیا که برای شرکت در نشست امنیتی آسیا 'شاگری لا' به سنگاپور سفر کرده است، به خبرنگاران، گفت: ما ترجیح می دهیم آمریکا به عنوان بخشی از توافق باقی بماند.

  • جان کری: اشتباه بزرگ

جان کری وزیرخارجه سابق آمریکا که خود توافق پاریس را از جانب این کشور به امضا رسانده بود، اقدام دونالد ترامپ را یک اشتباه بزرگ خواند.

جان کری در صفحه اجتماعی فیس بوک خود نوشت: افکار من درباره اشتباه بزرگی است که امروز رئیس جمهور ترامپ، آمریکا را به عقب راند .

وزیرخارجه دولت باراک اوباما دراین باره نوشت: رئیس جمهوری که وعده «اول آمریکا» را داده است، گام «خود تخریبی» را برداشت که به موجب آن کشور ما را عقب انداخت.

  • رئیس جمهوری فرانسه:مذاکره دوباره نخواهیم کرد

'امانوئل مکرون' رئیس جمهوری فرانسه نیز در واکنش به اعلام خروج آمریکا از توافق پاریس از سوی دونالد ترامپ در یک پیام ویدیویی گفت که برای توافقی که بلندپروازانه تر ازتوافق پاریس نباشد مذاکره دوباره نخواهیم کرد.

  • نخست وزیر کانادا: این تصمیمی ناامید کننده بود

جاستین ترودو نخست وزیر کانادا نیز در واکنش به این اقدام رئیس جمهوری آمریکا با صدوری بیانیه ای نسبت به این تصمیم ابراز ناامیدی کرد.

نخست وزیر کانادا در بیانیه خود نوشت: ما از این که دولت فدرال ایالات متحده تصمیم به خروج از توافق پاریس گرفت عمیقا ناامید شدیم.

دربیانیه نخست وزیرکانادا آمده است: کانادا قاطعانه به تعهدات خود در مبارزه تغییر آب و هوا و حمایت از رشد اقتصاد پاک پایبند خواهد بود، کانادایی ها می دانند نیازمند اقدامات جمعی و قطعی برای مقابله با بسیاری از واقعیت های دشوار مربوط به تغییر آب و هوایی هستند.

  • هیلاری کلینتون: ترامپ مرتکب اشتباه تاریخی شد

هیلاری کلینتون نامزد شکست خورده انتخابات 2016 امریکا نیز تصمیم دونالد ترامپ را یک اشتباه تاریخی خواند.

هیلاری کلینتون در حساب توییتر خود درخصوص این اقدام دونالد ترامپ نوشت: کشورهای جهان با توافق تغییر آب وهوایی بایکدیگر به جلو می روند و خروج از توافق پاریس، سبب می شود کارگران و خانواده های آمریکایی عقب بمانند.

  • باراک اوباما:ایالت های آمریکا حافظ محیط زیست خواهند بود

باراک اوباما رئیس جمهوری سابق آمریکا نیز در واکنش به این اقدام دونالد ترامپ در بیانیه ای درخصوص خروج آمریکا از توافق پاریس گفت: ایالات متحده باید پیشگام این توافق باشد، اما اگر دولت ترامپ آینده را پس بزند، ایالت ها، شهرها و بنگاه های ما این راه را ادامه خواهند داد.

توافقنامه پاریس در تاریخ 12 دسامبر سال 2015 در چارچوب کنوانسیون تغییر اقلیم سازمان ملل متحد با هدف جلوگیری از افزایش دمای زمین بیش از 2 درجه سانتیگراد در قرن جاری و تلاش برای محدودیت افزایش دما به زیر 1.5 درجه سانتیگراد نسبت به سطح پیش از صنعتی شدن آن، تهیه و تدوین شد که 195 کشور جهان آنرا به امضا رسانده اند.

دونالد ترامپ بامداد روز جمعه با این توجیه که عضویت در توافقنامه آب و هوایی به ضرر اقتصاد کشورش خواهد بود و قادر به دستیابی به اهداف این توافقنامه نیز نخواهد بود، خروج آمریکا را از این توافقنامه اعلام کرد و گفت: از همین امروز کشورش اجرای مفاد این توافقنامه را متوقف خواهد کرد.

کد خبر 372048

برچسب‌ها

پر بیننده‌ترین اخبار آمریکا

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha