اسدالله افلاکی : ساعت ۱۲ نیمه شب پنجشنبه گذشته به وقت ایران و در آستانه روز جهانی محیط زیست (۵ ژوئن / ۱۵ خرداد)، دونالد ترامپ، پشت تریبون قرار گرفت تا خبر خروج دولت آمریکا از معاهده بین‌المللی تغییرات آب و هوایی پاریس را اعلام کند.

او با بيان اينكه اين معاهده به ضرر اقتصاد و مردم آمريكاست، گفت: «براي اجراي وظيفه‌ام در محافظت از آمريكا و مردم آمريكا، خروج آمريكا از معاهده پاريس را اعلام مي‌كنم». همزمان با اعلام اين خبر شماري از سرمايه‌داران و خبرنگاراني كه در باغ گل سرخ حاضر بودند براي ترامپ، عجيب‌ترين رئيس‌جمهور آمريكا دست‌زدند و او را تشويق كردند.

خروج آمريكا از مهم‌ترين معاهده محيط‌زيستي جهان (معاهده پاريس) براي آنان كه با تاريخ آمريكا آشنا هستند چندان تعجب‌آور نيست. پيش از اين هم آمريكا از پيوستن به يكي از مهم‌ترين پيمان‌هاي محيط‌زيستي مرتبط با كاهش گازهاي گلخانه‌اي سر باز زده بود.

ماجرا از اين قرار بود كه بيل كلينتون، رئيس‌جمهور وقت آمريكا، پروتكل كيوتو معروف به پيمان كيوتو مصوب1992 «كنوانسيون چارچوب تغيير آب و هواي سازمان ملل» (UNFCCC) را كه 11دسامبر1997 در سومين كنفرانس اعضاي اين كنوانسيون در كيوتوي ژاپن به تصويب رسيد و 16فوريه2005 جنبه اجرايي به‌خود گرفت امضا كرد؛ اما كنگره‌ و مجلس سناي اين كشور از موافقت با آن خودداري كردند.

  • خطر نابودي گونه‌هاي جانوري و گياهي

آمريكا با توليد يك سوم گازهاي گلخانه‌اي جهان، بزرگ‌ترين توليد‌كننده آلاينده‌هاي جوي است. دكتر اسماعيل كهرم، استاد حيات وحش با اشاره به اينكه خروج آمريكا از معاهده پاريس به‌طور قطع اثرات منفي دارد، به همشهري گفت: پيش‌بيني‌ها نشان مي‌دهد اگر زمين 4درجه گرم‌تر شود كه گفته مي‌شود با ادامه روند موجود تا پايان قرن جاري اين اتفاق رخ مي‌دهد، اين افزايش گرما باعث نابودي بسياري از گونه‌هاي جانوري و گياهي مي‌شود؛ ازجمله در چنين شرايطي برنج، گندم، جو و ذرت و بذوري كه به آن نياز داريم قابل كشت نخواهد بود و مشخص است كه وقتي اين محصولات را از دست بدهيم چه اتفاقي مي‌افتد.

اين استاد محيط‌زيست مي‌گويد ترامپ با اين سياست نه‌تنها در حق جهانيان كه در حق مردم خودش هم ظلم مي‌كند زيرا همين الان هم براي مقابله با گازهاي گلخانه‌اي دير شده و زندگي در كره زمين نيازمند چاره‌انديشي براي اين چالش جهاني (گرمايش زمين) است.

كهرم گريزي هم به مفاد معاهده پاريس زد و گفت كه اجراي اين معاهده باعث مي‌شود كه سرمايه‌داران آمريكا ماليات بيشتري بپردازند؛ توليدات صنعتي در اين كشور وساير كشورهاي صنعتي به منظور مقابله با افزايش گازهاي گلخانه‌اي كاهش پيدا كند و علاوه بر اين براساس اين معاهده آمريكا ملزم به پرداخت 100ميليارد دلار غرامت به كشورهاي در حال توسعه است. (پرداخت غرامت به كشورهاي در حال توسعه از آن روست كه اين كشورها به‌دليل آنكه هنوز توسعه نيافته‌اند و بنا به معاهده پاريس بايد توليد گازهاي گلخانه‌اي را كاهش دهند بنابراين ناگزير از بسياري از توليدات صنعتي بايد صرف‌نظر كنند و به همين دليل مشمول دريافت غرامت مي‌شوند).

كهرم اما مي‌گويد با وجودهمه اقدامات دور از انتظار ترامپ، آنچه باعث خوش‌بيني است اينكه باراك اوباما، رئيس‌جمهور پيشين آمريكا 44ميليارد دلار در زمينه صنايع سازگار با محيط‌زيست نظير انرژي‌هاي پاك سرمايه‌گذاري كرده است و تا ترامپ بخواهد بااين روند مخالفت كند دوره رياست‌جمهوري‌اش به پايان مي‌رسد و بعيد است كه براي بار دوم انتخاب بشود. ضمن آنكه چين و هند و اروپا كه بعد از آمريكا بيشترين سهم را در توليد گازهاي گلخانه‌اي دارند به اجراي معاهده پاريس متعهد شده‌اند و برهمين اساس چين و هند هر كدام 105ميليارد دلار براي حمل‌ونقل پاك سرمايه‌گذاري كرده‌اند. اين اقدامات البته باعث كاهش اثرات منفي خروج آمريكا از معاهده پاريس مي‌شود.

  • تنوع زيستي آسيب پذيرتر مي‌شود

دكتر حسين آخاني، استاد دانشگاه تهران هم به همشهري گفت: آمريكا به‌عنوان بزرگ‌ترين توليد‌كننده گازهاي گلخانه‌اي با خروج از معاهده پاريس، نه‌تنها باعث تخريب‌هاي گسترده محيط‌زيستي در قاره آمريكا مي‌شود كه به تخريب‌هاي زيست‌محيطي در جهان دامن مي‌زند زيرا اين تصميم آمريكا به‌معناي استفاده بيشتر از انرژي‌هاي فسيلي است كه تأثير مخربي بر محيط‌زيست آمريكا دارد و مخاطرات زيادي را براي محيط‌زيست جهان فراهم مي‌كند.

اين استاد گياه‌شناسي تصريح كرد: با خروج آمريكا از اين معاهده و افزايش گازهاي گلخانه‌اي، گرمايش زمين تجديد خواهد شد كه پيامد آن تخريب و آسيب پذيري پوشش گياهي است كه در نهايت باعث به‌هم‌خوردن تعادل كره زمين و ازجمله بالا‌آمدن سطح آب اقيانوس‌ها مي‌شود. به گفته وي، افزايش گرماي زمين در مناطق آسيب‌پذير به‌ويژه كمربند خشك زمين آسيب فراواني به تنوع زيستي وارد مي‌كند.

آنطور كه آخاني مي‌گويد ترامپ با اين اقدام نابخردانه، تمام تحقيقات و پروژه‌هاي مرتبط با تغيير اقليم را تعطيل كرد و حتي باعث شد بسياري از دانشمندان و محققان علوم اقليم كه شماري از آنها را دانشمندان ايراني تشكيل مي‌دهد كارشان را از دست بدهند و برخي از آنها آمريكا را ترك كنند. اين يك فرصت براي ايران است. به همين دليل به دولت جديد پيشنهاد مي‌دهم براي مطالعات مرتبط با محيط‌زيست و تغيير اقليم بودجه لازم را اختصاص بدهد و دانشمندان ايراني مقيم آمريكا را جذب كند تا در ايران اين تحقيقات با جديت پيگيري شود.

  • نظم اكوسيستمي خليج‌فارس مختل مي‌شود

دكتر محمدرضا فاطمي، استاد بيولوژي دريا دانشگاه علوم و تحقيقات در واكنش به تصميم ترامپ به همشهري گفت: كناركشيدن آمريكا از اين معاهده كه همه كشورها ملزم به اجراي آن شده‌اند مي‌تواند اثرات منفي پرشماري داشته باشد به‌خصوص آنكه آمريكا بزرگ‌ترين توليد‌كننده گازهاي گلخانه‌اي است.

وي با اشاره به اينكه خروج آمريكا از اين معاهده باعث افزايش گازهاي گلخانه‌اي مي‌شود، افزود: گرمايش زمين ناشي از افزايش گازهاي گلخانه‌اي سبب ذوب شدن يخ‌هاي قطب و افزايش حجم آب درياها و اقيانوس‌ها و در نهايت بالا آمدن سطح اين آب‌ها مي‌شود. به گفته وي با تداوم روند موجود پيش‌بيني مي‌شود در قرن آينده سطح آب درياها و اقيانوس‌ها تا 2متر افزايش يابد.

به‌گفته اين استاد دانشگاه، گرم شدن آب ناشي از گرمايش زمين تأثير منفي روي آبزيان دارد به‌خصوص بر زنجيره توليد اوليه آبزيان اثرگذار است يعني بسياري از موجودات فتوسنتز‌كننده را نابود مي‌كند و نظم زنجيره غذايي را به‌هم مي‌زند. اين فعل وانفعالات در خليج‌فارس بسيار بارزتر است زيرا اين دريا از گرم‌ترين و شورترين درياهاي جهان است و موجودات اين دريا در آستانه تحمل بالاي خودشان قرار دارند براين اساس هرگونه افزايش حرارت روي اين موجودات تأثير مستقيم دارد و باعث نابودي آنها مي‌شود.

سفيد شدگي مرجان‌ها از ديگر پيامدهاي منفي گرمايش زمين است كه فاطمي به آن اشاره كرد و افزود: كم شدن انحلال كربنات سديم(‌آهك) در دريا - ناشي از گرم شدن آب - سبب مي‌شود تا پوسته آهكي مرجان‌ها و نرمتنان به‌تدريج نازك و نابود شود و پديده سفيدشدگي مرجان‌ها اتفاق بيفتد. وي با اعلام اينكه كشورهايي نظير ايران كه در بخش‌هاي گرم زمين واقع شده‌اند بيش از بخش‌هاي معتدل وسرد زمين آسيب مي‌بينند گفت: در واقع افزايش درجه حرارت زمين و آب درياها، نظم اكوسيستمي خليج‌فارس را به هم مي‌زند. اين شرايط باعث مهاجرت ماهيان و گروه‌هاي آبزي بزرگ مي‌شود كه نتيجه آن كاهش تنوع و فراواني ‌آبزيان اين دريا ست.

کد خبر 372106

برچسب‌ها

پر بیننده‌ترین اخبار آمریکا

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha