چهارشنبه ۳ خرداد ۱۳۹۶ - ۱۴:۱۱
۰ نفر

همشهری آنلاین: سازمان جهانی بهداشت روز سه‌شنبه ۲۲ مه (۲ خرداد) اعلام کرد که شمار موارد مظنون به وبا از ۲۷ آوریل، هنگامی شیوع بیماری شروع به گسترش سریع کرد، تاکنون به ۳۵۲۱۷ مورد رسیده است.

ِYemen

این رقم جدید بیانگر ۵۰ درصد افزایش در شمار مبتلایان به وبا در یمن نسبت به جمعه گذشته است که نویو زاگاریا، نماینده سازمان جهانی بهداشت در این کشور شمار مبتلایان را ۲۳۴۲۵ اعلام کرده بود.

به گزارش رویترز در بولتن اپیدمیولوژی سازمان جهانی بهداشت که دوره زمانی تا ۲۲ مه را پوشش می‌دهد، آمده است که ۳۶۱ مرگ ناشی از وبا عمدتاً در استان‌های غربی یمن گزارش شده است. این رقم افزایش بیش از ۱۰۰ مرگ را نسبت به رقم ۲۴۲ اعلام شده بوسیله زاگاریا نشان می‌دهد.

این همه‌گیری در ماه اکتبر شروع شد تا ماه دسامبر ادامه یافت. بعد شیوع وبا فروکش کرد، اما کاملاً تحت کنترل قرار نگرفت و اوج‌گیری دوباره آن در ماه آوریل شروع شد و با فروپاشی اقتصاد و نظام بهداشتی تشدید شد.

بر اساس گزارش این بولتن، کل شمار موارد وبا از ماه دسامبر در یمن به ۶۱۰۰۰ مورد رسده است. زاگاریا هفته گذشته گفت احتمال دارد این شمار در شش ماه آینده به ۳۰۰۰۰ مورد برسد.

وبا که با وارد شدن باکتری ویبریو کلرا از طریق آبی ا غذای آلوده به مدفوع انتقال می‌یابد، معمولاً با شروع ناگهانی اسهال حاد آبکی ظهور می‌کند و ممکن است در طول چند ساعت فرد مبتلا را بکشد. البته سه چهارم افراد دچار عفونت ممکن است بی‌علامت باشند.

دوره پنهانی کوتاه این بیماری باعث می‌شود که شیوع‌های آن به خصوص در نقاط بدون دسترسی به آب پاک و دفع بهداشتی فاضلاب با سرعتی انفجاری گسترش یابد.

کد خبر 371262

برچسب‌ها

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha