همشهری آنلاین: رؤسای دانشگاههای ایران در خصوص برنامه‌های صلح‌آمیز هسته‌ای ایران و حمایت از آن به دبیرکل سازمان ملل متحد نامه نوشتند

به گزارش پایگاه خبری اطلاع رسانی روابط عمومی وزارت علوم،تحقیات وفناوری متن این نامه به شرح زیر است:

جناب آقای بان‌کی‌مون
دبیرکل سازمان ملل متحد

ایران کشوری بزرگ با تمدن و فرهنگ با شکوه، و نقش بی‌شمار ملت بزرگ ایران برای توسعه و پیشرفت بشری و گسترش و بهبود صلح، آرامش و رفاه مردم جهان زبانزد خاص و عام بوده است. ما از جانب ملتی سخن می‌گوییم که همواره در طول تاریخ پیشقراول زندگی مسالمت‌آمیز و مملو از صلح و آرامش بوده است. کیست که نداند در سپیده دمان تاریخ، این ایرانیان بودند که در اوج عظمت و شکوه، با منش کاملاً انسانی با دیگر مردمان رفتار می‌کردند و این رفتار مملو از انسانیت و مهربانی را همواره در طول تاریخ تاکنون سرلوحه رفتار خود قرار داده‌اند. ما از طرف ملتی  صحبت می‌کنیم که همواره به فرهیختگی، مدارا با دیگران، آگاهی، مهرورزی با بیگانگان، احترام به سنتها و ارزش‌های دیگر مردمان، رعایت اصول اخلاقی و رفتار منصفانه در مورد سایرین، معروف بوده‌اند و البته بی‌شک ما از جانب ملتی سخن می‌گوییم که همواره استوار، مستحکم، بر روی پای خود ایستاده و در طول تاریخ راه خود را با دستان خود باز نموده، حیات مستقلانه و عزتمندانه داشته و همواره در مقابل هرگونه ظلم، بیداد و تعرضی با تمام وجود ایستادگی نموده و با احترام کامل به تمام ملت های دیگر، از حقوق خود در تمام جنبه‌ها دفاع نموده است.
 
جناب آقای دبیر کل
حال در آغازین سالهای قرن بیست و یکم، بار دیگر این ملت فهیم و صلح طلب، به دست خود و با اتکا به فکر و فن جوانان مستعدش، گامی دیگر در جهت جهش علمی و تکنولوژیکی و بهبود رفاه و آسایش خود و نیز دیگر ملت‌های جهان برداشته است و در چارچوب قواعد و مقررات بین‌المللی و با انگیزه‌های کاملاً صلح‌آمیز در جهت دستیابی و توسعه فناوری صلح‌آمیز هسته‌ای به پیشرفت‌های چشمگیری نائل آمده است. متاسفانه علی‌رغم پایبندی کامل ایران به مقررات بین‌المللی و تعهدات خود در زمینه پیمان منع تکثیر تسلیحات هسته‌ای (NPT) و اعلام صریح و مکرر این پایبندی و نیز دادن تضمین‌هایی حتی فراتر از تعهدات عادی هر کشور عضو سازمان انرژی اتمی، بار دیگر برخی از قدرت‌های زیاده خواه و انحصار طلب از طرق مختلف در جهت ایجاد مانع بر سر تلاش های صلح‌آمیز ایران و سلب حقوق حقه آن بر آمده‌اند. و باز تاسفی مضاعف، که در حال حاضر این قدرت‌های مستکبر و جنگ‌طلب، شورای امنیت ملل متحد را عرصه تعقیب منافع استعماری خود نموده و با صدور بیانیه و قطعنامه‌های مختلف، اعمال فشار غیرمستند، غیر قانونی و غیر اخلاقی را در دستور کار خود قرار داده‌اند.
 
جناب آقای بان‌کی‌مون
اینک تمامی ملت های آزاده جهان از شما - بعنوان دبیر کل مهمترین و بزرگترین سازمان بین‌المللی که وظیفه سنگین حفظ صلح و امنیت بین‌المللی و نیز تامین و ارتقای عدالت و رفاه بشری را بر عهده دارد- انتظار دارند که دوباره شان، اعتبارو شکوه سازمان ملل متحد و شورای امنیت آن را که بواسطه بلند پروازی‌ها و زیاده‌خواهی‌های قدرت های بزرگی چون ایالات متحده و بریتانیا دچار نقصان شده است، اعاده نمایید. بی شک در حال حاضر موضوع پرونده ای هسته‌ای ایران بهترین آزمون برای اعاده آبرو، شان و اعتبار این سازمان جهانی است. بدیهی است که تنها با رعایت انصاف و عدالت و نیز رعایت حقوق و مقررات بین‌المللی در ارتباط با موضوع تلاش های صلح‌آمیز هسته‌ای ایران است که این سازمان می‌تواند امید ملتهای آزاده جهان به آن و صلح و امنیت با ثبات در گیتی را احیا نماید.

گزارش مثبت اخیر مدیرکل محترم آژانس بین‌المللی انرژی اتمی در خصوص روند رو به پیشرفت همکاری ایران و آژانس، پرده از بسیاری از واقعیات و حقایق این پرونده گشود و شفافیت و قانونمندی رفتار جمهوری اسلامی ایران را به لحاظ نظری و عملی به همة جهانیان ثابت کرد. حمایت همه‌جانبه و مثبت کشورها، سازمان‌ها و جنبش‌های قدرتمند مستقل و آزادی‌خواه جهانی از حق دستیابی ایران به انرژی صلح‌آمیز هسته‌ای و تداوم همکاری‌های فزاینده آنان حکایت از عزم راسخ و اهتمام جدی جهانیان برای مخالفت جدی و جلوگیری از یکجانبه‌گرایی برخی قدرت‌های بزرگ در عرصة بین‌الملل دارد.
حرکت توسعه‌محور دولت‌های مستقل و آزادی‌خواه جهانی با تکیه بر بومی‌سازی و خود اتکایی که اکنون همگرایی مثبتی را در سطح تعاملات جهانی سبب شده است، اراده و عزم ملت‌های بیدار را در احیای حقوق قانونی و مبارزه با تبعیض‌ها و دوگانگی‌ها، مصمم‌تر و قاطع‌تر ساخته است.
 
جناب آقای دبیر کل
بنابر اظهارات فوق‌الذکر ما روسای دانشگاه‌های ایران با صراحت از تلاش‌های صلح‌آمیز هسته‌ای جمهوری اسلامی ایران حمایت نموده و هرگونه مانع تراشی در راستای کند نمودن یا متوقف کردن تلاش‌های هسته‌ای صلح‌آمیز ایران را غیرقابل قبول و بر خلاف موازین و اصول علمی، حقوقی و اخلاقی بین‌المللی و نقض فاحش عدالت بین‌المللی می‌دانیم و از هیچ کوششی برای دفاع از اصول و ارزش‌های ملی و دینی خود و ساختن جهانی پر از «عدالت، برابری و برادری» که شعار محوری آن سازمان محترم نیز می‌باشد، دریغ نخواهیم کرد. به صراحت نکات ذیل را در جهت تایید ادعای خود اعلام می‌داریم:

1ـ چهارچوب معاهده NPT بر
الف‌ـ تعهد همه کشورهای عضو در جلوگیری از گسترش سلاح‌های هسته‌ای
ب‌ـ تعهد کشورهای دارنده سلاح هسته‌ای به اقدامات مؤثر در جهت خلع سلاح هسته‌ای
ج‌ـ تأکید بر حق کشورهای عضو مبنی بر انجام تحقیقات علمی و کمک کشورهای دارنده این دانش در مبادله تجهیزات، مواد، دانش و اطلاعات فنی به دیگر اعضا
دـ تأکید بر حق همه اعضای پیمان NPT برای استفاده صلح‌آمیز از انرژی هسته‌ای، استوار است.
آنچه امروز جامعه بین‌المللی شاهد آن است، تلاش بعضی قدرت‌ها برای محروم کردن یکی از اعضای این معاهده (NPT) یعنی جمهوری اسلامی ایران از دستیابی به دانش هسته‌ای و استفاده صلح‌آمیز از آن است. این در حالی است که این قدرت‌ها که خود دارنده سلاح هسته‌ای هستند هیچ اقدام عملی در راستای ایفای تعهد خود مبنی بر خلع سلاح هسته‌ای انجام نداده بلکه در پی اختراع نسل جدیدی از بمب‌های هسته‌ای هستند.
از جنابعالی خواستاریم که دولت‌هایی که برخلاف مواد مصرح معاهده NPT و مقررات آژانس اقدام به تجهیز بعضی کشورها چون اسرائیل در دستیابی به سلاح هسته‌ای و دیگر سلاح‌های کشتار جمعی نموده‌اند را محکوم نموده و آنها را به جامعه بین‌المللی معرفی نمایید و بر تلاش خود برای عاری کردن منطقه استراتژیک خاورمیانه از سلاح هسته‌ای بیفزایید.

2ـ جمهوری اسلامی ایران نه تنها فراتر از حقوق محروم نشدنی خود که در NPT قید شده چیز دیگری را درخواست نمی‌کند، بلکه همواره تمایل به اجرای تعهدات خود تحت این معاهده (که براساس آن باید از منافع و حقوق اجرای چنین تکالیفی نیز بهره‌مند شود) داشته است. بنابر بند چهار NPT هیچ چیز در این معاهده به عنوان تأثیر بر حق محروم نشدنی همه طرف‌ها برای توسعه تحقیق، تولید و استفاده از انرژی هسته‌ای برای اهداف صلح‌آمیز بدون تبعیض تفسیر نخواهد شد.
علاوه بر این همه طرف‌ها در این قرارداد متعهد می‌شوند که این امر را تسهیل کنند و این حق را دارند تا در کامل‌ترین تبادل ممکن تجهیزات، مواد و اطلاعات علمی و فناوری برای استفاده‌های صلح‌آمیز از انرژی هسته‌ای شرکت کنند. اما برخی کشورها به ویژه کشورهای خاص دارنده سلاح‌های هسته‌ای، نه تنها در اجرای تعهدات و قول‌های خود برای توقف مسابقه تسلیحات هسته‌ای و خلع سلاح‌های هسته‌ای براساس بند شش NPT عمل نکرده‌اند، بلکه همچنین مانع آن شده‌اند تا کشورهای دیگر از حقوق قانونی و محروم نشدنی خود برای استفاده‌های صلح‌آمیز از انرژی هسته‌ای سود ببرند.

3ـ آژانس‌ تنها سازمان فنی و حرفه‌ای در ارائه سرویس‌ها و همکاری در استفاده‌های صلح‌آمیز از انرژی هسته‌ای است. تبدیل آژانس به یک سازمان سیاسی آن را از اهداف آیین‌نامه‌ای خود منحرف خواهد کرد. براساس بند 3 آیین‌نامه از 7 عملکردی که آژانس اجازه آنها را دارد تنها یک مورد در زمینه پادمان‌هاست. شش عملکرد باقیمانده به فعالیت‌های ترویجی مربوط است. دیگر آنکه مداخله شورای امنیت سازمان ملل متحد در موضوع هسته‌ای ایران هیچ اساس قانونی ندارد و با توجه به همکاری گسترده ایران با آژانس، مداخله شورای امنیت براساس آیین‌نامه آژانس و پادمان‌های جامع، هیچ توجیهی ندارد. مسیر در پیش گرفته شده نه تنها برای حل این مسأله سودمند نخواهد شد، بلکه به ایجاد پیچیدگی‌های بیشتر منجر خواهد شد.

4ـ ماده 4 معاهده NPT در زمینه استفاده صلح‌آمیز از انرژی هسته‌ای دارای اهمیت اساسی است و اعلامیه 1945 آمریکا، انگلیس و شوروی نیز استفاده صلح‌آمیز از انرژی هسته‌ای را حق همه ملت‌ها می‌داند و حتی این کشورها برای انتقال فناوری به کشورهای دیگر اعلام آمادگی کرده‌اند. بعلاوه در ماده 4 به غیر قابل سلب و انکار بودن و غیر تبعیض بودن این حق اشاره صریح شده است. دیگر آنکه طبق ماده 3 اساسنامه آژانس بین‌المللی انرژی اتمی اقدامات شورای حکام، نباید مانعی در استفاده از صلح‌آمیز از انرژی هسته‌ای کشورها ایجاد نماید.

5ـ پذیرش پروتکل الحاقی در 18 دسامبر 2003 و اجرای داوطلبانه آن (در صورتی که به لحاظ حقوقی ایران ملزم به پذیرش آن نبود)، همکاری نامحدود و داوطلبانه با آژانس و بازرسان و تعلیق غنی‌سازی از بزرگترین امتیازات واگذار شده جمهوری اسلامی ایران برای نشان دادن حسن همکاری و اعتمادسازی با جامعه بین‌المللی و آژانس بین‌المللی انرژی اتمی بوده است. در همین راستا اجازه دسترسی کامل و بدون محدودیت به تمام فعالیت‌ها و مواد به ویژه تأسیسات غنی‌سازی اورانیوم در نطنز و تولید اورانیوم در UCF اصفهان، صدور 26 مجوز برای بازدید از 55 محل که در ارتباط با پروتکل الحاقی بود، صدور مجوز برای بازدید از سایت‌های نظامی (بیش از 20 سایت) که نتایج تمام این بازرسی‌ها به همراه ارائه بیش از 1300 صفحه گزارش در ارتباط با پروتکل الحاقی که در تاریخ 21 می سال 2003 تحویل شد ثابت کرد اتهامات وارده به ایران تماماً غیر واقعی است.

6ـ طبق رکن سوم پیمان منع گسترش تسلیحات هسته‌ای که حکم بر حق دسترسی و استفاده از تکنولوژی صلح‌آمیز هسته‌ای برای تمامی کشورها بدون هرگونه تبعیض می دهد(مندرج در ماده چهار N.P.T)، ملت ایران نیز خود را شدیداً محق به دستیابی به چنین حقی می داند و از مسئولان خود می خواهد که هیچگاه از این حق مسلم عدول ننمایند.

7ـ ایران همواره در روابط بین‌المللی خود کاملاً بطور صلح‌آمیز عمل نموده و هیچگاه هیچ کشوری را مورد حمله و یا تهدید به استفاده از زور ننموده است. منش و رفتار ملت و دولت ایران کاملاً صلح‌آمیز بوده و همواره خود را پایبند به اصول و مقررات بین‌المللی دانسته است. ایران خواهان داشتن روابط حسنه و صلح‌آمیز با کلیه دولت ها و ملت های آزاده و صلح طلب جهان بوده و همواره در مسیر حفظ صلح و امنیت منطقه‌ای و بین‌المللی بطور چشمگیری فعال بوده است.

8ـ چه از نظر ایدئولوژیکی ـ اخلاقی و چه از نظر راهبردهای استراتژیک، ایران همواره هرگونه استفاده از تسلیحات کشتار جمعی را رد و از تمامی کشورها می‌خواهد که در جهت از بین بردن کلیه تسلیحات کشتار جمعی در جهان تلاش نموده و در جهت تحقق صلحی کامل، عادلانه و همگانی در جهان کوشش نمایند. ایران خود قربانی سلاح‌های کشتارجمعی بوده و همواره خاطره تلخ این وقایع موجب می‌گردد که هیچگاه خود در این مسیر گام بر نداشته و در جهت خلع سلاح بین‌المللی خود را آماده ارائه هرگونه کمکی معرفی نماید.

9ـ ایران همواره و بطور داوطلبانه و برای تضمین مقاصد صلح‌آمیز خود، تضمین داده که از پیمان منع گسترش تسلیحات هسته‌ای خارج نشود، تمامی امکانات هسته‌ای خود را تحت نظارت آژانس بین‌المللی انرژی اتمی(IAEA) قرار داده، بطور داوطلبانه پروتکل الحاقی را قبل از عضویت به اجرا گذاشته و در راستای آن به بیش از 2000 نفر روز از بازرسان IAEA اجازه بازرسی از امکانات هسته‌ای اش را داده است، و همواره خود را آماده و مشتاق هرگونه مذاکره برای حل و فصل صلح‌آمیز مسئله بوجود آمده با آژانس بین‌المللی انرژی اتمی و گروه 1+5 نشان داده است. حل و فصل تدریجی و شفاف ابهامات در ماههای اخیر گواه دیگری بر این مدعاست.

10- فشارهای غیر عادلانه از سوی قدرت‌های بزرگ برای عدم تحقق حق مسلم ایران در زمینه توسعه و پیشرفت برنامه‌های هسته‌ای صلح‌آمیز در شرایطی روی می‌دهد که  برخی کشورهای دیگر بویژه اسرائیل به راحتی و بدون هیچگونه محدودیت بین‌المللی، برنامه‌های هسته‌ای خود را نه در چارچوب صلح‌آمیز که در توسعه و پیشر فت نظامی به پیش برده است و حتی از کمک برخی قدرت‌های هسته‌ای نیز برخوردار شده است. این کشور هیچگاه عضویت در پیمان منع تکثیر تسلیحات هسته‌ای را نپذیرفته است و به هیچ یک از موازین بین‌المللی در این زمینه پایبند نبوده و حتی عملاً و صراحتاً کشورهای دیگر را تهدید به استفاده از تسلیحات هسته‌ای نموده است.  بدینگونه این رفتار تبعیض‌آمیز و در پیش گرفتن استانداردهای دوگانه، بیش از پیش، پرده از نیت نادرست برخی قدرت های بزرگ برداشته و اعمال و رفتار آنها را غیرقابل قبول و از نظر حقوقی نامشروع می‌سازد.
 و بالاخره نکته مهم اینکه، جمهوری اسلامی ایران ضمن احترام به قوانین بین‌المللی و رعایت تعامل و همفکری سازنده با سایر فرهنگ‌ها و تمدن‌ها، مسیر اصلی و راستین خود را انتخاب نموده است و با آگاهی کامل از معیارهای ارزشی و انسانی در سطح داخلی و بین‌المللی، قدمی از معیارهای اخلاقی و معنوی خود که برگرفته از آیین دینی و اسلامی مردمان قهرمان آن در طول تاریخ است، عقب نخواهد گذاشت.
 
جناب آقای دبیر کل سازمان ملل متحد
اینک از شما  که از قاره بزرگ و تمدن‌ساز آسیا بر مسند کرسی دبیر کلی ملل متحد نشسته‌اید، انتظار است با نگرشی جامع، عادلانه و  مستقل از حقوق ملت‌های آزاده و مستقل جهان در مقابل زیاده‌خواهی‌های قدرت‌های بزرگ دفاع نموده و برگی زرین در تاریخ پر فراز و نشیب سازمان ملل متحد و تجربه کاری خودتان بر جای بگذارید. امید است آن مقام محترم از تریبون جهانی ملل متحد از منظری منصفانه و عادلانه به پرونده هسته‌ای ایران بنگرد، و تمامی عزم و تلاش خود را در جهت حل مسالمت‌آمیز و عدالتمندانه مسئله بوجود آمده بکار گیرد.

با تقدیم احترامات صادقانه
28/08/1386


رؤسای دانشگاه‌های: الزهرا(س)- اراک – ایلام – ارومیه – بوعلی سینا همدان – بجنورد – بیرجند – بین‌المللی امام خمینی (ره) – پیام نور – تربیت مدرس – تربیت معلم تهران – تبریز – تربیت معلم آذربایجان – تفرش – فنی و مهندسی تربت حیدریه – جامع علمی – کاربردی – رازی – زابل – زنجان – سمنان – سیستان و بلوچستان – شاهد – شهرکرد – لرستان – صنعتی شاهرود – کشاورزی و منابع طبیعی رامین –  ملایر – صنعتی سهند – علامه طباطبایی – علم و صنعت ایران – علوم پایه دامغان – علوم و فنون دریایی خرمشهر – علوم کشاورزی و منابع طبیعی گرگان – کردستان – کاشان – گیلان – فردوسی مشهد – شهیدچمران اهواز – شهید بهشتی – یزد – شهید باهنر کرمان – شیراز – صنعتی اصفهان – خواجه نصیرالدین طوسی – صنعتی شریف – صنعتی امیرکبیر – صنعتی شیراز – مازندران -  محقق اردبیلی – ولی‌عصر(عج) رفسنجان – هرمزگان – هنر اصفهان – هنر – هنر اسلامی تبریز – یاسوج – دریانوردی و علوم دریایی چابهار - مجتمع آموزش جندی شاپور – مرکز تحصیلات تکمیلی در علوم پایه زنجان - امام صادق (ع) – دفاع ملی – شهید رجایی – دانشکده علوم اقتصادی

کد خبر 37097

برچسب‌ها

پر بیننده‌ترین اخبار آموزش

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز