همشهری آنلاین: بان کی مون از کره جنوبی به صورت رسمی دبیرکل سازمان ملل شد.

این مرد 62 ساله وظایف کوفی عنان را بر عهده خواهد گرفت که 10 سال بود در راس این سازمان بین‌المللی قرار داشت.

خبرگزاری سوییس از نیویورک گزارش‌داد،‌ بان کی مون اندکی پیش از ورود به دفتر کارش روز یکشنبه اولین انتصاب‌ها را در سازمان ملل اعلام کرد. ویجی نامبیار هندی که در دوره دبیرکلی عنان مشاور ویژه وی بود، رییس کارکنان سازمان ملل خواهد شد.
بنا به اعلام سازمان ملل، میشله مونتاس، خبرنگار زن رادیو هایئیتی نیز به عنوان سخنگوی ارشد سازمان ملل برگزیده شد.

مهم‌ترین انتصاب‌هایی که باید انجام شود مربوط به نمایندگان دبیرکل است که هنوز صورت نگرفته است. بان برای این انتصاب به جلب حمایت اعضای دایم شورای امنیت سازمان ملل نیاز دارد.
اولین سنگ محک بان کی مون در هیات دبیرکل سازمان ملل مناقشه سومالی، اوضاع منطقه جنگ‌زده دارفور در جنوب سودان و تحولات خاورمیانه است. انتظار می‌رود روز سه‌شنبه اولین روز کاری دبیرکل سازمان ملل در مقر این سازمان در نیویورک باشد.
در همین حال علاوه بر تغییر دبیرکل سازمان ملل که 192 عضو دارد، اعضای شورای امنیت سازمان ملل نیز تغییر کردند.

چرخش در شورای امنیت
ایتالیا، بلژیک، آفریقای جنوبی، اندونزی و پاناما برای دو سال به عضویت بالاترین مجمع تصمیم‌گیرنده در سازمان ملل پیوستند. یونان، دانمارک، تانزانیا، ژاپن و آرژانتین نیز پس از اتمام عضویت دو ساله‌شان در این شورا با آن خداحافظی کردند.
شورای امنیت در مجموع 10 عضو غیردایم دارد. آمریکا، روسیه، چین، انگلیس و فرانسه در این شورا کرسی دایم دارند و بدین ترتیب دارنده حق وتو محسوب می‌شوند.

انتظار می‌رود با توجه به تنش‌های موجود، بان کی مون به زودی اولین ورود خود را به شورای امنیت داشته باشد. این پیامی مبنی بر آن خواهد بود که این دبیرکل کره‌ای تا چه در مسایل بحرانی جامعه بین‌المللی قوی عمل می‌کند. بان با حمایت آمریکا اواسط اکتبر به عنوان دبیرکل سازمان ملل انتخاب شد.

کد خبر 12259

برچسب‌ها

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز