چهارشنبه ۱۰ آبان ۱۳۸۵ - ۱۳:۳۷
۰ نفر

همشهری آنلاین: کوفی عنان دبیر کل سازمان ملل متحد که مدتی دیگر باید جای خود را به دبیرکل جدید این سازمان بدهد در آخرین پیام خود به مناسبت روز ملل متحدخواستار اتحاد بین المللی برای حل معضلات جهان شد.

به گزارش مرکز اطلاعات سازمان ملل متحد  دبیر کل سازمان ملل در این پیام  که به مناسبت 24 اکتبر 2006 برابر با 2 آبان ماه 1385، روز ملل متحد منتشر شده ضمن اشاره به موفقیت های سازمان ملل متحد در زمینه های توسعه، امنیت و حقوق بشر طی 10 سال زمامداری خود از مردم جهان خواست برای حل معضلات باقی مانده با هم متحد باقی بمانند.

متن کامل پیام به شرح زیر است:

برای دهمین و آخرین بار به عنوان دبیر کل سازمان ملل متحد، بهترین آرزوهایم را به مناسبت روز ملل متحد تقدیم دوستان و همکارانم در سراسر جهان می نمایم. من تقریباً تمام دوران زندگی حرفه ای ام را در سازمان ملل گذرانده ام. بنا براین، این روز و ارزش هایی که مظهر آن است، همواره برایم ویژه خواهد بود.

طی 10 سال گذشته گام های بزرگی در راستای تلاش مشترکمان برای توسعه، امنیت و حقوق بشر  برداشته ایم.

-کمک و کاهش بدهی ها افزایش یافته که موجب منصفانه تر شدن اقتصاد جهان گردیده است.
-بالاخره جهان پاسخ خود به ویروس و بیماری ایدز را افزایش داده است.
- جنگ های کمتری بین کشورها در مقایسه با قبل وجود دارد و بسیاری از جنگ های داخلی خاتمه یافته است.
- دولت های بیشتر از سوی مردمی انتخاب می شوند که بر آنان حکومت می کنند و به آنان پاسخگو هستند.
-و تمامی دولت ها حداقل در بیان، مسئولیت خود در حمایت مردم از نسل کشی، جنایات جنگی، پاک سازی قومی و جنایت علیه بشریت را اذعان نموده اند.

اما هنوز انجام کارهای زیادی باقی مانده است:
- شکاف بین اغنیا و فقرا هنوز در حال گسترش است.
- تعداد کمی از کشورها در مسیر رسیدن به تمامی هشت هدف توسعه هزاره تا سال 2015 قرار دارند.
- بسیاری از مردم هنوز مواجه با خشونت، سرکوب و درگیری های خشن هستند.
- رژیم عدم تکثیر سلاح های هسته ای نیازمند توجه عاجل است.
-تروریسم و عکس العمل به آن وحشت و سوءظن را اشاعه می دهد.

به نظر می رسد حتی نمی توانیم بر سر اینکه کدام تهدید از همه مهمتر است به توافق برسیم. آنان که در جزایر کوچک بسر می برند ممکن است گرم شدن زمین را به عنوان بزرگترین خطر در نظر بگیرند.

کسانی که در شهری زندگی می کنند که آماج حملات تروریستی قرار گرفته مانند نیویورک یا بمبئی یا استانبول ممکن است احساس کنند رویارویی با تروریسم بیشتر اولویت دارد. دیگران ممکن است به فقر، امراض و نسل کشی اشاره نمایند.

واقعیت این است که همه این ها تهدیدات جهانی هستند. همگی ما باید تمامی این موارد را مورد توجه قرار دهیم. در غیر اینصورت ممکن است موفق به حل هیچیک از آنها نشویم.

در این برهه از زمان، نمی توانیم تفرقه را تحمل کنیم. می دانم که شما مردم جهان این واقعیت را درک می کنید. اینجانب از حمایت و و تشویقی که طی این 10 سال دشوار اما جالب به من ارائه دادید، سپاسگزاری می کنم.

خواهشمندم رهبران خود را ترغیب نمائید با جانشین من همکاری کنند و سازمان ملل همواره قوی تر و مؤثرتری ایجاد نمایند.

زنده باد سیاره ما و مردمانش. زنده باد سازمان ملل متحد.

کد خبر 7048

برچسب‌ها

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز