پنجشنبه ۳۰ شهریور ۱۳۸۵ - ۱۴:۰۷
۰ نفر

همشهری آنلاین: "عنان حاضر نشد همچون عروسکى در دست آمریکا ایفاى نقش کند".

این ارزیابی روزنامه آلمانى Schwäbische Zeitung از کارنامه کوفى عنان در ۱۰ سال گذشته است

به گزارش dw-world فعالیت کوفى عنان، دبیرکل سازمان ملل متحد به پایان خود نزدیک مى‌شود و همین موضوع باعث آن شده که بسیارى به ارزیابى فعالیتها و کارنامه سیاسى او مبادرت ورزند.

در همین رابطه، مفسر روزنامه آلمانى Schwäbische Zeitung نگاهى دارد به کارنامه کوفى عنان در ۱۰ سال گذشته. مفسر این روزنامه از جمله چنین نوشته است.

هرگاه آدمى کارنامه سیاسى کوفى عنان را محک زند، ناگزیر به این نتیجه خواهد رسید که کارنامه سیاسى وى، کارنامه‌اى بس عادى است. اما کم‌رنگ بودن کارنامه سیاسى کوفى عنان ربطى به توانایى‌ها و یا عدم‌توانایى‌هاى او ندارد.

علت این امر را باید در رفتار ایالات متحده آمریکا در برابر او جست. این درست است که این آمریکا بود که ۱۰ سال پیش در گزینش کوفى عنان بمثابه دبیرکل سازمان ملل متحد موثر واقع شد؛ اما حمایت آمریکا از کوفى عنان دیرى نپایید و امرى بس زودگذر بود.

چرا که عنان حاضر نشد همچون عروسکى در دست آمریکا ایفاى نقش کند. کاملا برعکس، عنان بارها در برابر علائق سیاسى آمریکا ایستاد و با آن آشکارا مخالفت ورزید. مخالفت کوفى عنان با جنگ عراق به خوبى در یاد همگان مانده است. درست همین رفتار عنان بود که بر ارزش وى نزد کشورهاى بسیارى افزود.

کد خبر 4567

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز