همشهری آنلاین: دبیر کل سازمان ملل در آخرین سخنرانی خود از سیاست‌های آمریکا انتقاد کرد.

به گزارش آسوشیتدپرس، کوفی عنان در سخنانی در کتابخانه هری ترومن،که نام رییس جمهور اسبق آمریکا را بر خود دارد، گفت: ترومن معمار و بنیانگذار سازمان ملل است، او سپس ضمن انتقاد از سیاست‌های واشنگتن در جنگ علیه تروریسم  گفت: مبارزات آمریکا برای پاسداشت حقوق بشر تنها زمانی قابل تداوم خواهد بود که این کشور به موازین حقوق بشر پایبند و متعهد باشد.

دبیرکل سازمان ملل افزود: هنگامی که مشخص می‌شود آمریکا ایده‌آل‌ها و اهداف‌ خود را رها می‌کند، هم پیمانان و دوستان این کشور در خارج طبیعتا نگران و سردرگم می‌شوند. آمریکا (پیشتر) نمونه‌ای از دموکراسی را به جهان معرفی کرده بود که در آن هر فردی حتی قدرتمند‌ترین افراد نیز تابع خویشتن‌داری باشد.

عنان ضمن اشاره‌ آشکار به تهاجم نظامی آمریکا به عراق از کشورهایی که از گزینه حمله نظامی استفاده نمی‌کنند، خواست که به دیگر کشورها بگویند که چنین اقدامی غیر مشروع تلقی می‌شود. عنان افزود: در عصر تروریسم، تسلیحات کشتار جمعی و تهدیدهایی از جمله آنفولانزای پرندگان، هیچ کشوری با تسلط جویی بر دیگران نمی‌تواند خود را در برابر خطرات ایمن سازد.

دبیرکل سازمان ملل همچنین به طور تلویحی از سیاست‌های دولت جورج بوش، رییس جمهور آمریکا ابراز نگرانی کرد، اما در جریان نشست پرسش و پاسخ با خبرنگاران تلاش ‌کرد که در گفته‌هایش به طور مستقیم به نام بوش و یا دولتش اشاره نکند.
عنان یادآور شد: هیچ چیز نمی‌تواند از حقیقت مقدم‌تر باشد، دعوت به همکاری نباید به مثابه‌ی حمله تلقی شود.

کد خبر 10804

برچسب‌ها

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز