چهارشنبه ۲۴ خرداد ۱۳۸۵ - ۱۳:۵۶
۰ نفر

همشهری آنلاین: سازمان قضایی نیروهای مسلح مقصران حادثه سقوط هواپیمای C-130 ارتش، حامل خبرنگاران رسانه‌های خبری را معرفی کرد.

این سازمان با صدور اطلاعیه‌ای گروهی از فرماندهان، مسئولان و کارکنان فنی پایگاه هوایی مهرآباد و بخش‌های مراقبت پرواز و تقرّب فرودگاه را در بروز حادثه مقصر دانست.

اطلاعیه مذکور روند حادثه را چنین شرح داده است که خلبان گوهری ساعت 8 صبح روز حادثه هواپیما را کنترل کرده و اعلام می‌کند سیستم ناوبری هواپیما اشکال فنی دارد. مسئولان تیپ ناوبری منطقه هوایی مهرآباد خلبان دیگری را به جای خلبان گوهری مأمور پرواز می‌کنند. اما او نیز اشکال سیستم ناوبری را «اساسی» تشخیص می‌دهد. تیم تعمیر و نگهداری سرانجام سیستم ناوبری هواپیمایی دیگر را جایگزین آن می‌کنند.
خلبان گوهری پس از تعویض سیستم و صدور اجازه پرواز بار دیگر هدایت هواپیما را به عهده می‌گیرد و سرانجام پرواز با پنج ساعت تأخیر انجام می‌شود. اما ده دقیقه بعد موتور شماره چهار هواپیما دچار نقص فنی می‌شود و خلبان گوهری با اعلام وضعیت اضطراری به سوی فرودگاه باز می‌گردد.
تقرّب (رادار) فرودگاه، هواپیما را تا 7 مایلی باند هدایت می‌کند، سپس آن را به برج مراقبت تحویل می‌دهد و «مأموریت خود را تمام شده تلقی می‌نماید». این در حالی است که به نوشته اطلاعیه سازمان قضایی، کنترلرهای تقرب و برج مراقبت طبق مقررات وظیفه داشته‌‏اند که هواپیمای دارای نقض فنی را تا زمان نشستن بر باند، تحت نظارت دقیق قرار داده و هرگونه انحراف مسیر را به خلبان تذکر دهند.
به این ترتیب هنگامی که هواپیما از مسیر خود منحرف می‌شود، خلبان ابتدا متوجه نمی‌شود. او با نزدیک شدن هواپیما به زمین در صدد تصحیح مسیر بر می‌آید، اما بی‌توجه به خاموش بودن یکی از موتورهای هواپیما با سرعت کم اقدام به گردش بیش از حد می‌کند که در نتیجه هواپیما دچار واماندگی (stall) شده و به شدت به زمین برخورد می‌کند.
بنا به اعلام سازمان قضایی نیروهای مسلح، کارکنان پایگاه هوایی مهرآباد در تعویض سیستم ناوبری هواپیما مرتکب اهمال و سهل‌‏انگاری شده‌‏اند و فرماندهان مربوطه نیز نظارت صحیحی بر عملکرد زیرمجموعه خود اعمال نکرده‌اند که این امر منجر به انحراف هواپیما از مسیر اصلی خود هنگام فرود در فرودگاه مهرآباد شده است.
همچنین چهار نفر از مسئولان و کارکنان تیپ ترابری منطقه هوایی مهرآباد و چهار نفر از مسئولان و کارکنان بخش مراقبت پرواز و تقرب (اپروچ) فرودگاه مهرآباد، در این سانحه متهم به قصور شده و پرونده آنان به اتهام مشارکت در اهمال، سهل‌‏انگاری، بی‌‏مبالاتی و عدم رعایت نظامات دولتی و مقررات ایمنی مربوط به پرواز و هوانوردی منجر به قتل غیر عمدی سرنشینان هواپیما و تعدادی از رهگذران و ایراد صدمه بدنی غیرعمدی به تعداد از ساکنین و رهگذران محلی با صدور قرار مجرمیت و کیفرخواست به دادگاه نظامی‌تهران ارسال شده است.
رسیدگی به این پرونده در دادگاه نظامی شماره ‌یک تهران ادامه پیدا خواهد کرد.

کد خبر 370

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز