مجموع نظرات: ۰
یکشنبه ۲۴ اردیبهشت ۱۳۹۶ - ۰۶:۵۱
۰ نفر

حامد فوقانی: زمین‌های روسطحی و حاشیه‌ای خطوط ریلی در جنوب تهران کم‌کم جان دوباره‌ای به‌خود می‌گیرند. این مسئله کاملا از تحولاتی که از ۱۰روز پیش تاکنون در محدوده لب خط به‌وجود آمده مشهود است.

ساماندهی راه آهن

حالا اهالي لب خط به زندگي با آرامش و به دور از معضلاتي كه سال‌ها گريبان محله‌هاي آنها را گرفته، اميدوار شده‌اند. آنها حدودا 7سالي مي‌شود كه با مشكلاتي مثل گرد و خاك، تجمع معتادان، سرقت و آزار و اذيت از سوي بزهكاران و مشكلات دسترسي‌هاي محلي دست و پنجه نرم مي‌كنند. در اين ميان، مسائل مربوط به واگذاري زمين‌هاي روسطحي خطوط ريلي از سوي شركت راه‌آهن به مديريت شهري باعث شده بود تا دست شهرداري هم براي هرگونه ساماندهي و اقدامات عمراني بسته باشد. به همين منظور شهروندان بخش‌هاي زيادي از مناطق 17و 18تهران چندين‌بار نسبت به اين امر معترض شدند تا اينكه از هفته گذشته با كمك شهرداري، ساماندهي اراضي مذكور آغاز شد.

اگرچه اينطور كه اعلام شده تفاهم‌هاي اوليه نيز بين شركت راه‌آهن و مديريت شهري براي واگذاري زمين‌هاي لب خط به مساحت حدودا 27هكتار به شهرداري حاصل شده و تنها نيازمند يك‌ امضاي نهايي است. در آن صورت، شهرداري اجراي طرحي را آغاز مي‌كند كه پايانش با افزايش سطح سرانه‌هاي فضاي سبز، فرهنگي، ورزشي و خدماتي 2منطقه جنوب پايتخت همراه خواهد شد. با اجراي اين طرح، نه‌تنها فضاي سبز محله‌هاي مجاور خط راه‌آهن 138درصد افزايش مي‌يابد، بلكه 75هزار مترمربع فضاي براي ايجاد پاركينگ‌هاي طبقاتي فراهم مي‌شود. به هر ترتيب بخشي از اقدامات براي رفع مشكلات لب خط، پيش از آنكه بين راه‌آهن و مديريت شهري به توافق نهايي برسد، از شرقي‌ترين قسمت تونل خطوط ريلي تهران- تبريز در جوار بزرگراه نواب در حال انجام است؛ اين دقيقا همان چيزي است كه اعضاي شوراي شهر تهران بر آن تأكيد داشته‌اند. يعني ابتدا عمليات ايجاد فضاي سبز و مبلمان شهري انجام شود و سپس شهرداري و شركت راه‌آهن براي تعيين دقيق ميزان مبلغ موردنياز در واگذاري زمين‌ها با هم مذاكره كنند. البته ناصر اماني، معاون برنامه‌ريزي، توسعه شهري و امور‌شوراي شهرداري تهران گفته كه شهرداري به رقم درخواستي راه‌آهن رضايت داده است.

  • كار در منطقه 18سخت‌تر است

در فاز نخست ساماندهي زمين‌هاي لب خط، چند اقدام با حضور و نظارت مردم در حال انجام است؛ نخست جمع‌آوري نخاله‌هايي كه طي ساليان گذشته به‌طور غيرقانوني در اين بخش‌ها تخليه شده بود، دوم مسطح كردن زمين‌ها براي اجراي فضاي سبز، گلكاري و نصب نيمكت‌ها و دستگاه‌هاي ورزشي ثابت، سوم بستن مدخل‌هاي ورودي به تونل‌ها و سوله‌هاي موجود براي جلوگيري از ورود معتادان، كارتن‌خواب‌ها و بزهكاران، چهارم پر كردن فضاهاي خالي بين زمين‌هاي روسطحي لب خط و معابر محلي و آخر نيز تأمين روشنايي اطراف لب خط در جهت افزايش امنيت محله‌ها. حال اينطور كه اعلام شده عمليات فضاي سبز براي رفع معضلات گرد و خاك، نهايتا تا يك‌ماه آينده در منطقه 17به اتمام مي‌رسد و سپس بلافاصله شهرداري منطقه 18كار را به‌دست خواهد گرفت. البته با توجه به آنكه بخشي از خطوط ريلي در حد فاصل بخش غربي رودخانه كن تا ايستگاه نيك‌پسندي (نزديك تقاطع‌هاي بزرگراه‌هاي فتح و آزادگان) با وجود قرارهاي قبلي دولت‌ها به زيرزمين منتقل نشده‌اند، مشكلات در جوار محله‌هاي شادآباد، خليج‌فارس شمالي و شهرك سينا به‌مراتب بيشتر از ساير نقاط است؛ به همين دليل اين نقاط جنوب غربي تهران نيازمند عمليات عمراني اساسي‌تري نسبت به ساير نقاط‌هستند.

کد خبر 369938

برچسب‌ها

پر بیننده‌ترین اخبار شهری

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha