جمعه ۲۲ اردیبهشت ۱۳۹۶ - ۱۵:۵۳
۰ نفر

دونالد ترامپ قرار است جمعه هفته آینده در نخستین سفر خارجی خود راهی عربستان شود اما گزارش‌ها نشان می‌دهد که این تاجر سابق تجارت پرسودی را با ریاض و کشورهای عربی دیگر در مقابل توجه خاص خود شروع کرده است.

ارزش قرارداد فروش سامانه موشکی پاتریوت به امارات بالغ بر ۲میلیارد دلار است.

مقام‌هاي عربستان از سفر ترامپ بسيار ذوق‌زده هستند و با تأييد اين سفر حالا به‌تدريج هزينه‌هاي گزاف انتخاب‌شدن رياض به‌عنوان نخستين مقصد سفرهاي خارجي رئيس‌جمهور جديد آمريكا مشخص مي‌شود. درحالي‌كه رياض براساس گزارش‌ بانك جهاني با مشكلات مختلف اقتصادي و كسري شديد بودجه دست و پنجه نرم مي‌كند، اين كشور قرار است ۴۰ميليارد دلار در تاسيسات زيربنايي آمريكا سرمايه‌گذاري كند.

گفته مي‌شود در سفر ترامپ اين سرمايه‌گذاري كه براي آمريكايي‌ها بسيار مهم است، به‌صورت رسمي اعلام مي‌شود. به گزارش بلومبرگ، يكي از مقام‌هاي كاخ سفيد كه نامش فاش نشده اعلام كرده كه جرد كوشنر، داماد ترامپ كه اكنون مشاور ارشد اوست، مذاكرات درباره اين سرمايه‌گذاري را با مقام‌هاي رياض انجام داده است.

مقام‌‌هاي عربستان مدت‌ها در تلاش براي به‌دست آوردن حمايت ترامپ بوده‌اند و به‌نظر مي‌رسد كه نزديكي رئيس‌جمهور جديد آمريكا به آنها به‌ويژه درباره حملات يمن بسيار گران تمام‌شده است. پيش از اين ترامپ اعلام كرده بود كه قصد جذب سرمايه‌گذاري يك‌تريليارد دلاري در تاسيسات زيربنايي آمريكا را دارد. ۴۰ميليارد از اين مبلغ اكنون قرار است توسط صندوق «رفاه ملي» عربستان تأمين شود. علاوه بر اين، دولت ترامپ به‌تازگي اعلام كرد كه در يك معامله پرسود قصد دارد تسليحات راهبردي ازجمله سامانه موشكي تاد را به رياض بفروشد.

منابع نزديك به دولت آمريكا مي‌گويند كه قراردادهاي مختلفي به ارزش ده‌ها ميليارد دلار براي فروش تسليحات آمريكا به عربستان آماده شده كه در جريان سفر ترامپ به رياض امضا خواهد شد. راشاتودي گزارش داده كه مقام‌هاي عربستان براي سفر ترامپ سنگ تمام گذاشته‌اند و بيشتر از ۶۸ميليون دلار براي اقامت او هزينه كرده‌اند. عبدالله بن يحيي‌المعلمي، نماينده دائم عربستان در سازمان ملل روز گذشته در سميناري در واشنگتن اعلام كرد كه عربستان براي مقابله با ايران با آمريكا همكاري مي‌كند.

  • قرارداد ۲ميليارد دلاري با امارات

علاوه بر عربستان، آمريكا قراردادهاي ويژه‌اي براي ديگر كشورهاي عربي و نزديك به عربستان درنظر گرفته است. پنتاگون در اطلاعيه‌اي اعلام كرده كه وزارت امور خارجه اين كشور فروش شبكه دفاع ضد‌موشكي پاتريوت به امارات متحده عربي را تصويب كرده است. امارات يكي از متحدان اصلي عربستان در حمله به يمن است.

قراردادي كه مورد تصويب قرار گرفته، شامل فروش و استقرار 60واحد ردياب پاترويوت ساخت شركت لاكهيد مارتين و 100موشك ساخت شركت ريتئون است و ارزش اين قرارداد به بيشتر از ۲ ميليارد دلار مي‌رسد.در اطلاعيه وزارت دفاع آمده است: قراردادي كه تصويب شده به سياست خارجي و امنيت آمريكا كمك خواهد كرد زيرا باعث ارتقاي سطح امنيت يكي از متحدان مهم آمريكا خواهد شد كه نيرويي براي ثبات سياسي و پيشرفت اقتصادي در منطقه خاورميانه بوده و همچنان هست. اين قرارداد فروش تسليحات مورد انتقاد بسياري از مقام‌هاي آمريكا قرارگرفت و با پرونده امارات در حمايت از بحرين در سركوب معترضان اين كشور است. آمريكا در تابستان سال۲۰۱۵ هم با فروش ۶۰۰ موشك پاتريوت پي‌اي‌سي-۳ به عربستان سعودي موافقت كرد.

در حمله‌هاي هوايي به يمن توسط ائتلافي كه عربستان و امارات ستون اصلي آن هستند، تاكنون بيش از 12هزار نفر كشته ‌شده‌اند و خسارت‌هاي زيادي به زيرساخت‌هاي يمن ازجمله مدارس، بيمارستان‎ها، جاده‌ها، كارخانه‌ها و اردوگاه‌هاي پناهجويان وارد شده است. هم‌اكنون عربستان سعودي، كويت و قطر در منطقه خليج‌فارس داراي شبكه دفاع ضد‌موشكي پاتريوت هستند. شبكه دفاع ضد‌موشكي پاتريوت شامل رادارهاي ردياب و موشك‌هاي زمين به هواست. اين شبكه قادر به ردگيري و انهدام موشك‌هاي بالستيك قبل از اصابت آنها به هدف است. اما علاوه بر اين از اين سامانه موشكي مي‌توان براي عمليات تهاجمي هم استفاده كرد.

  • مفتي عربستان: ترامپ خدمتگزار خداست!

در آستانه سفر ترامپ به عربستان يكي از مفتي‌هاي اين كشور ترامپ را «خدمتگزار خدا» خواند و دعا كرد كه خدا او را براي خدمت ياري كند! به گزارش نيوزويك، سعد بن الغنعم در توييتي گفته بود كه اميدوار است ترامپ بتواند ستمي كه بر مسلمان مي‌رود را به پايان برساند! اين توييت با واكنش بسيار منفي در فضاي مجازي روبه‌رو و پس از مدتي پاك شد. گروهي از كاربران با زير سؤال بردن اين اظهارات، ترامپ را مسئول مرگ و كشتار هزاران نفر در سوريه، عراق و يمن دانسته‌اند.

کد خبر 369753

برچسب‌ها

پر بیننده‌ترین اخبار خلیج‌ فارس

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha