همشهری‌آنلاین: یکی از مقام‌های ارشد کاخ سفید چند روز مانده به سفر دونالد ترامپ، رئیس جمهور آمریکا به عربستان گفت: واشنگتن در حال تکمیل یک‌سری توافق‌های تسلیحاتی با ریاض به ارزش بیش از ۱۰۰ میلیارد دلار است.

این مقام ارشد کاخ سفید که خواست نامش فاش نشود، گفت: این توافق در مدت بیش از یک دهه برای کمک به تقویت ظرفیت‌های دفاعی عربستان به بیش از ۳۰۰ میلیارد دلار هم می‌رسد. البته این توافق با عربستان درحالی انجام مي‌شود که آمریکا هنوز به اسرائیل و حمایت از آن پایبند است.

این مقام ارشد کاخ سفید در ادامه گفت: ما در مراحل نهایی برای این توافق‌ها با عربستان هستیم. دونالد ترامپ، رئیس‌جمهور آمریکا ۱۹ مه سال جاری میلادی(29 ارديبهشت) و در نخستین سفر خارجی خود به عربستان می‌رود.

آمریکا اصلی‌ترین تامین کننده تسلیحاتی عربستان است و جنگنده‌های F-۱۵ ، سیستم‌های کنترل به عربستان می‌دهد.

به گزارش ایسنا به نقل از رویترز، این مقام ارشد کاخ سفید ادامه داد: توافق‌های تسلیحاتی مذکور شامل تامین تسلیحات آمریکایی و موارد مربوط به حفظ و نگهداری، ناو، سیستم‌های دفاع موشکی و امنیت دریایی می‌شود.

این مقام ارشد همچنین گفت که ترامپ در سفرش به ریاض قرار است در سه رویداد بزرگ شامل دیدار با مقام‌های سعودی، جلسه‌ای جداگانه با رهبران شش کشور عضو شورای همکاری خلیج فارس و صرف ناهار با رهبران عرب و مسلمان شرکت کند.

همچنین قرار است درباره چگونگی مقابله با داعش، جنگ در یمن و تهدیدهای موشکی بالستیک و دریانوری در دریای سرخ با مقام‌های سعودی به گفت و گو بپردازد.

بخش اصلی دستورکار دیدار با رهبران شش کشور عضو شورای همکاری خلیج فارس جنگ داخلی در سوریه است.

ترامپ در کنار سفر به عربستان قرار است به اسرائیل، واتیکان، بروکسل برای شرکت در نشست ناتو و سیسیل برای حضور در نشست کشورهای عضو گروه هفت برود.

کد خبر 369785

برچسب‌ها

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha