یکشنبه ۳۱ اردیبهشت ۱۳۹۶ - ۰۹:۵۳
۰ نفر

همشهری‌آنلاین: عادل الجبیر، وزیر امور خارجه عربستان در کنفرانسی مطبوعاتی سفر دونالد ترامپ،رئیس جمهور آمریکا به ریاض را تاریخی نامید و توافق‌های امضا شده میان دو کشور، از جمله امضای ۵۰۰ میلیارد قرارداد در یک روز، در جریان این سفر را بی‌سابقه خواند.

 عادل الجبیر، ‌وزیر امور خارجه عربستان در این کنفرانس مطبوعاتی با رکس تیلرسون، همتای آمریکایی خود گفت: سفر رئیس‌جمهور آمریکا به عربستان آغاز ساخت آینده‌ای جدید در روابط استراتژیک دوجانبه و تقویت همکاری‌ها میان دو کشور و جهان عرب و اسلام است.

الجبیر همچنین به توافق‌های امضا شده میان سلمان بن عبدالعزیز، پادشاه عربستان و ترامپ اشاره کرده و گفت: این توافق‌ها به شراکت استراتژیک قوی‌تر میان دو کشور می‌انجامد.

وزیر امور خارجه عربستان تصریح کرد: این مساله‌ای بی سابقه است. ما از قبل انتظار چنین توافق‌هایی میان دو کشور برای تقویت شراکت استراتژیک را نداشتیم و دوست داریم در راه این شراکت گام برداریم.

به گزارش ایسنا به نقل از اسکای نیوز عربی،عربستان و آمریکا مجموعه توافق‌هایی را در زمینه‌های تجاری و سرمایه‌گذاری در زیرساخت‌ها، بخش تکنولوژی، بخش‌های دفاعی و تولیدهاي ویژه امضا کردند که براساس آن عربستان و آمریکا در اقتصادهای یکدیگر سرمایه‌گذاری‌ انجام می‌دهند.

تنها در بخش دفاع و خریدهای فوری سعودی‌ها از آمریکا، توافق شد ریاض ۱۱۰ میلیارد دلار سلاح از آمریکا بخرد و در طول ۱۰ سال تا ۳۵۰ میلیارد دلار دیگر در این زمینه هزینه شود.

در مقابل، دولت ترامپ هم وعده داده تا خط مونتاژ برخی تولیدهاي دفاعی خود را به عربستان منتقل کند که از جمله آن قرارداد غول‌های تسلیحاتی آمریکا یعنی لاکهید مارتین، جنرال داینامیک، رایتون، جنرال الکتریک با سعودی‌هاست.آمریکا طبق این توافق باید خط مونتاژ بالگردهای نظامی بلک هاوک را به عربستان منتقل کند.

تحقیقات، برنامه‌ریزی و ساخت ۵۰ درصد از نیازهای ارتش عربستان به انواع خودروهای زرهی شامل تانک و خودروهای سبک و سنگین نیز به آمریکایی‌ها واگذار شد که خط تولید این محصولات باید در داخل عربستان ایجاد شود.

عادل الجبیر ارزش توافق‌های امضا شده میان دو کشور را حدود ۵۰۰ میلیارد دلار ارزیابی کرده و گفت: تحول فنی میان دو کشور به تقویت و رشد اقتصاد و افزایش فرصت‌های سرمایه گذاری آمریکا در عربستان می‌انجامد.

سعودی‌ها علاوه بر خرید مستقیم تسلیحات از آمریکا قرار است دست‌کم ۴۵ میلیارد دلار نیز در بازارهای ایالات متحده سرمایه گذاری کنند. خرید و ارتقای سیستم‌های دفاع موشکی تاد و پاتریوت یکی دیگر از توافق‌های دو کشور است که سعودی‌ها مقابله با توان موشکی ایران را به شکل مشخص در این قرارداد مورد توجه قرار داده‌اند.

رئیس دستگاه دیپلماسی عربستان همچنین از مذاکرات گسترده میان ملک سلمان با ترامپ درخصوص رویارویی با چالش‌های موجود، روابط دوجانبه و راه‌های تقویت همکاری‌ها در عرصه‌های مختلف خبر داد و گفت: در این مذاکرات درباره مساله تروریسم و تندروی و راه‌های رویارویی با آن گفت‌وگو شد.

علاوه بر این دو طرف درباره اقدام‌هاي لازم برای پایان دادن به آنچه از آن به عنوان "مداخله ایران و حمایت از تروریسم" یاد کردند، به گفت‌وگو پرداختند.

رکس تیلرسون ادعا کرد که بسته تسلیحاتی که آمریکا در قرارداد فوری و سپس طی ۱۰ سال در اختیار عربستان قرار داده به افزایش امنیت عربستان و منطقه خلیج فارس در مقابل "تهدیدهاي موشکی ایران" منجر خواهد شد.

دونالد ترامپ روز شنبه در اولین سفر خارجی خود پس از پیروزی در انتخابات ریاست جمهوری آمریکا وارد عربستان شد.

کد خبر 370820

برچسب‌ها

پر بیننده‌ترین اخبار آمریکا

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha