صباح زنگنه: سفر ترامپ به عربستان بیشتر اقدامی برای به‌دست آوردن منافع اقتصادی و مالی برای جبران کسری‌ها و مشکلاتی است که در اقتصاد آمریکا بروز کرده است.

دکتر صباح زنگنه،

به همين‌خاطر بعيد است انتخاب عربستان به‌عنوان نخستين مقصد سفرهاي خارجي ترامپ تغيير اساسي در روش‌ها و اهداف كلي آمريكا به‌وجود آورد. ترامپ تلاش دارد تا به وسيله توافق‌هاي تجاري با عربستان وعده‌هايي كه براي ايجاد شغل در زمان انتخابات داده است را برآورده كند.

ما اين وضعيت را در برخورد ترامپ با 3 كشور داراي اقتصاد قدرتمند ازجمله ژاپن، آلمان و عربستان مشاهده مي‌كنيم. عربستان داراي درآمد بالا كه از فروش بي‌حساب و كتاب نفت است و آمريكايي‌ها از اضافه درآمدهاي رياض از روش‌هاي مختلف استفاده مي‌كنند. يكي از طريق بستن قراردادهاي فروش تسليحات نظامي و ديگري اعمال قانون جاستاست كه همچنان پابرجاست و متوقف نخواهد شد.

در مورد صحبت‌هاي ترامپ عليه ايران هم بايد درنظر داشت كه از زمان انقلاب، عربستان هيچگاه از اقدامات عليه ايران دست برنداشته است. به ياد داريم و در نشريات آن زمان هم اسنادش موجود است كه عربستان مخالف انقلاب اسلامي عليه رژيم شاه بود چون عربستان رژيم شاه را يكي از ستون‌هاي منطقه مي‌دانست كه به همراه رياض هر دو وابسته به آمريكا هستند و از لحاظ سيستم حكومتي هم پادشاهي است. از اين دو منظر عربستان رژيم شاه را به هر حكومت مردمي در ايران يا هر جاي ديگر ترجيح مي‌داد.

به همين‌خاطر به صراحت اعلام مي‌كردند كه با انقلاب مخالف هستند و از رژيم شاه حمايت مي‌كنند. بعد از پيروزي انقلاب هم به‌صورت مرتب و مداوم عربستان با مخالفان جمهوري اسلامي از شاپور بختيار گرفته تا گروهك‌ها و منافقين در تماس بوده‌اند و از سوي ديگر هم صدام را براي حمله به ايران تشويق كردند.

بنابراين اقدام‌هاي عربستان عليه ايران هرگز متوقف نشده است. استفاده عربستان از آمريكا عليه ايران هم همواره وجود داشته است. اكنون يك چهره ديگري از اقدام‌هاي سياسي عربستان در حال رو شدن است و آن هم فراهم كردن زمينه علني شدن روابط اين كشور با اسرائيل است كه با مديريت آمريكا صورت مي‌گيرد. اين صفحه جديدي است كه در حال مشخص شدن است و از كشورهاي شوراي همكاري خليج‌فارس و ديگر كشورها هم تنها به‌عنوان زينت‌المجالس اين قضيه استفاده شده است.

  • كارشناس مسائل خاورميانه
کد خبر 371035

برچسب‌ها

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha