جمعه ۲۲ اردیبهشت ۱۳۹۶ - ۱۴:۱۷
۰ نفر

خسارتی که باران سیل‌آسای جمعه ۱۵ اردیبهشت به برخی ناشران و غرفه‌های حاضر در نمایشگاه کتاب تهران زده بود، در کمتر از یک هفته از سوی شهرداری تهران پرداخت شد.

کتاب نمایشگاه

به گزارش همشهري، سي‌امين نمايشگاه كتاب تهران در حالي عصر امروز بدون حضور چهره‌هاي رسمي با معرفي غرفه‌هاي برتر به پايان مي‌رسد كه پرونده يكي از مسائل جنبي آن در كمترين زمان ممكن بسته شد. پس از برآورد 200ميليون توماني خسارت باران در كارگروهي با حضور نمايندگان وزارت ارشاد، صنوف نشر و شهرداري تهران، غرفه‌هاي متضرر اين مبلغ را دريافت كردند.

200ميليون تومان خسارت شامل 65ميليون تومان در بخش كودك، 43ميليون تومان در بخش آموزشي، 30ميليون تومان در بخش دانشگاهي و... بود. ضمن اينكه خسارت مربوط به غرفه مهمان ويژه و ستاد خبري نمايشگاه همچنان از سوي بيمه تأييد نشده است.

  • داستان آخرين نخست‌وزير

از ديگر نكته‌هاي مهم چند روز پاياني نمايشگاه كتاب مي‌توان به پرفروش شدن كتاب زندگينامه ميرحسين موسوي اشاره كرد كه چاپ اول آن اواخر هفته به نمايشگاه رسيد و تقريبا تمام نسخه‌هايش فروخته شد. «آخرين نخست‌وزير» جلد اول از زندگي و زمانه ميرحسين موسوي از 1320 تا 1368 است كه به قلم جواد موگويي به رشته تحرير درآمده و از سوي نشر شهيد كاظمي (ناشر برگزيده سال 95) در دسترس علاقه‌مندان قرار گرفته است. موگويي پيش‌تر كتاب «اسرار آيت» را با نگاهي به زندگي شهيد سيدحسن آيت از سوي نشر حكمت اشراق منتشر كرده بود.

  • واسپاري قاعده‌مند و پاسخگو

پس از انتقاد جدي رهبر معظم انقلاب از عملكرد شوراي‌عالي انقلاب فرهنگي در موضوع تصويب سند آموزشي يونسكو، حالا دبير اين شورا درباره واسپاري امور نمايشگاه كتاب تهران به صنوف با دقت بيشتر اظهارنظر مي‌كند. محمدرضا مخبر دزفولي، دبير شوراي‌عالي انقلاب فرهنگي با حضور در نمايشگاه كتاب تهران در اين‌باره گفت: واگذاري امور نمايشگاهي به صنوف نشر بايد براساس قاعده و ضابطه باشد. اصل كار واسپاري به شرط قاعده و ضوابط نظارت و پاسخگو بودن آن خوب است.

  • يادداشت‌هاي آقاي سردبير

مجموعه پنج‌جلدي يادداشت‌هاي زنده‌ياد اميرحسين فردي در نشريه كيهان بچه‌ها با عنوان «يادداشت‌هاي يك نويسنده» كه به كوشش دختر آن مرحوم گردآوري شده، در هشتمين روز نمايشگاه كتاب تهران در غرفه انتشارات مدرسه رونمايي شد. در اين مراسم ابتدا محمد متولي، نويسنده كتاب زندگينامه مرحوم فردي سخن گفت و مريم فردي با اشاره به 32سال سردبيري پدر خود در كيهان بچه‌ها افزود: او براي نوشتن اين يادداشت‌ها چنان دغدغه داشت كه گويي مي‌خواهد براي فرزندان خودش بنويسد. انتشارات مدرسه 5جلد دوم اين يادداشت‌ها را هم تا ابتداي تابستان امسال منتشر مي‌كند.

سي‌امين نمايشگاه بين‌المللي كتاب تهران با شعار «يك كتاب بيشتر بخوانيم» از ۱۳ تا ۲۳ ارديبهشت در مجموعه نمايشگاهي شهر آفتاب برگزار شد و ساعت 15امروز با حضور وزير ارشاد و معرفي غرفه‌هاي برتر به پايان مي‌رسد.

  • سالن‌هاي گرم، سالن‌هاي خنك

نمايشگاه كتاب تهران در 2روز پاياني هفته گذشته شلوغ‌ترين روزهاي خود را پشت سر گذاشت و ميزبان صدها هزار دوستدار كتاب از سراسر ايران بود. با اينكه بسياري از علاقه‌مندان خود را به متروي شهر آفتاب مي‌رساندند اما هجوم سيل كتاب‌دوستان با خودروهاي شخصي باعث شده بود ظرفيت تمام پاركينگ‌هاي نمايشگاه تا حوالي ظهر پر شود.

گرم بودن فضاي داخلي سالن‌هاي ناشران كودك و نوجوان هم نكته‌اي بود كه نمي‌توان از آن ساده گذشت. انتظار مي‌رود متوليان شهر آفتاب و نمايشگاه كتاب براي سال آينده براي تهويه اين چند سالن تمهيدي تازه بينديشند و فكري اساسي بكنند. نكته جالب فضاي بسيار مطبوع و خنك سالن‌هاي مربوط به ناشران عمومي بود كه رضايت عموم بازديدكنندگان را درپي داشت.

کد خبر 369735

برچسب‌ها

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha