کهن‌الگوهایی برای قهرمانان: «قهرمان درون» یا «شش کهن‌الگویی که با آنها به سر می‌بریم» نوشته کارول پیرسون با ترجمه گیتی خوشدل از سوی نشر پیکان به بازار آمد.

کتاب نمایشگاه

 نویسنده در این کتاب ۲۰۰صفحه‌ای کهن‌الگوهای قهرمانی را توصیف می‌کند که در همه ما وجود دارد و هر کدام درس‌هایی به ما می‌آموزند تا سرانجام به کیمیای درون برسیم. قهرمان درون با یک مقدمه کوتاه ۲صفحه‌ای آغاز می‌شود و در ادامه فصل‌های هشتگانه آن به این ترتیب قرار دارند:

سفر قهرمان، از معصوم به یتیم، سرگردان، مبارز، قربانی، کیمیاگر، بازگشت و هیچ‌چیز بالاتر از محبت نیست. قهرمان درون نخستین بار سال ۱۹۸۹در آمریکا منتشر شده بود و حالا چاپ اول آن در ایران در شمارگان ۱۱۰۰نسخه و قیمت ۱۲هزار و ۵۰۰تومان در دسترس علاقه‌مندان قرار گرفته است.

  • سنگر گرفتن پشت مرگ

مجموعه شعر «پشت مرگ سنگر گرفته‌ام» سروده حجت ابراهیم‌زاده با مقدمه و ویراستاری مهدی شادخواست از سوی نشر شاملو منتشر شد. این دومین مجموعه شاعر ۶۶ساله گیلانی است که پیش از این مجموعه شعر و عکس «دریچه آبی» را در تابستان ۹۳در دسترس علاقه‌مندان قرار داده بود. در کتاب ۵۸صفحه‌ای پشت مرگ سنگر گرفته‌ام بیش از ۴۰قطعه شعر گنجانده شده که حاکی از کوتاه بودن اشعار است؛ متن‌هایی که گاهی به هایکوهای ژاپنی تنه می‌زند. «دیگر به مرگ/ فکر نمی‌کنم/ در جهانی که/ سیاهی/ بالاترین رنگ است!» شعر ۱۲واژه‌ای مرگ است و «از انگور چشمت/ شب می‌چکد/ آه سر می‌کشم!» شعر ۸واژه‌ای شب. چاپ اول پشت مرگ سنگر گرفته‌ام در شمارگان هزار نسخه به قیمت ۵هزار تومان به بازار آمده است.

  • آموختن شیوه‌های متفاوت نگارش

آثار ۲۱۲نویسنده ایرانی، خارجی و مترجم در ۶کتاب از مجموعه کتاب‌های «چگـونه می‌نـویسم» در سی‌امین نمایشگاه بین‌المللی کتاب تهران ارائه می‌شود. تهیه این مجموعه از ۱۵سال پیش با مدیریت کاظم رهبر آغاز شده و هدف از آن انتقال تجربه‌های داستان‌نویسان، روزنامه‌نگاران، شاعران و... به علاقه‌مندان نویسندگی است. از چهره‌هایی که در مجموعه چگونه می‌نویسم مشارکت دارند می‌توان به علی‌اشرف درویشیان، احمد محمود، بهروز بهزادی، یونس شکرخواه، فرید قاسمی، منوچهر طیاب، خسرو سینایی، علی رفیعی، پری صابری، محمد چرمشیر، بهروز غریب‌پور، آلن دوباتن، برایان آلدیس، جولین رتبون، لیندا سیگر، پاتریشیا ویلیامز و... اشاره کرد.

عناوین ۶کتاب این مجموعه در نمایشگاه کتاب تهران عبارتند از ۱۰۰روش از ۱۰۰نویسنده معاصر، ۹روش از ۹داستان‌نویس، ۱۴روش از ۱۴روزنامه‌نگار، ۷روش از ۷فیلمنامه‌نویس، ۹روش از ۹نمایشنامه‌نویس و ۱۷روش از ۱۷نویسنده خلاق. مجموعه کتاب‌های چگونه می‌نویسم را انتشارات کتاب خورشید منتشر کرده است.

  • صداهایی از یک فاجعه اتمی

انتشارات کتاب نیستان کتاب «زمزمه‌های چرنوبیل» نوشته سویتلانا الکسیویچ را با ترجمه شهرام همت‌زاده از مجموعه تاریخ شفاهی خود روانه بازار کرد. این کتاب در واقع یکی از آثار تحسین‌شده برنده جایزه نوبل ادبیات سال ۲۰۱۵ است و ترجمه‌هایی متفاوت از آن در بازار ایران وجود دارد اما نکته مهم اینجاست که همت‌زاده زمزمه‌های چرنوبیل را از نسخه روسی ترجمه کرده است.

بانو الکسیویچ برای نگارش کتاب خود بیش از ۱۰سال با بیش از ۵۰۰شاهد فاجعه انفجار نیروگاه اتمی چرنوبیل ازجمله آتش‌نشان‌ها، مهارکنندگان، سیاستمداران، پزشکان و برخی دیگر از شهروندان روسی مصاحبه کرد و سرانجام شرحی غم‌انگیز از افراد تحت‌تأثیر فاجعه ارائه داد. کتاب ۳فصل به نام‌های زمین مردگان، تاج خلقت و شعف غم و اندوه دارد و در هر کدام، چند تک‌گویی به چشم می‌خورد. مصاحبه نویسنده با خودش را هم می‌توانید در صفحه‌های ابتدایی بخوانید. کتاب ۵۰۰صفحه‌ای زمزمه‌های چرنوبیل در شمارگان ۱۲۰۰نسخه به بهای ۳۲هزار تومان منتشر شده است.

کد خبر 368991

برچسب‌ها

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha