دوشنبه ۱۸ اردیبهشت ۱۳۹۶ - ۱۵:۰۷
۰ نفر

فهیمه پناه‌آذر: یک هفته از برگزاری سی‌امین نمایشگاه بین‌المللی کتاب تهران در شهر آفتاب می‌گذرد و با نزدیک‌شدن به روزهای پایانی، بر تعداد مراجعه‌کنندگان افزوده می‌شود.

کتاب

امسال 2هزار و 660ناشر داخلي در 1800غرفه حضور دارند و در بخش بين‌الملل 140ناشر خارجي شركت كرده‌اند. نكته قابل تامل اين دوره تغيير چيدمان بخش‌ها براي دسترسي راحت مردم و همچنين رشد 15تا 20درصدي فروش نسبت به دوره قبل است. به زعم كارشناسان، يك‌چهارم اقتصاد نشر در نمايشگاه كتاب رقم مي‌خورد و سال مالي ناشران روزهاي پاياني ارديبهشت است.

علي‌اكبر اشعري، عضو شوراي سياستگذاري نمايشگاه كتاب تهران كه سال گذشته سخنگوي نمايشگاه بود، درباره دومين تجربه ميزباني شهر آفتاب به همشهري مي‌گويد: شهرداري تهران مانند دوره قبل خدمات خود را به نمايشگاه ارائه داد و سال گذشته اگر كمبودهاي جزئي ديده مي‌شد، امسال اين نواقص تا حدود زيادي رفع شده است.

وي همچنين با اشاره به تغيير چيدمان بخش‌ها در نمايشگاه كتاب تهران يادآور مي‌شود: امسال براساس تجربه سال گذشته و درنظر گرفتن اين نكته كه مراجعه‌كنندگان بايد به آسان‌ترين شكل ممكن به سالن‌ها و غرفه‌ها دسترسي داشته باشند، طراحي چيدمان تغيير كرد و اين دگرگوني در چيدمان بخش ناشران عمومي، تخصصي و بين‌الملل بيشتر به چشم مي‌خورد.

  • بازنگري در تشكل‌هاي صنفي

اشعري درباره واگذاري نمايشگاه به تشكل‌هاي نشر همچنين اظهارنظر مي‌كند: در چند سال گذشته واگذاري نمايشگاه به تشكل‌هاي نشر وجود داشته و امسال اين امر تحقق يافته است. دولت بايد نقش سياستگذار، حمايتي و نظارتي داشته باشد و اين واسپاري امور مي‌تواند نقش اصلي دولت را پررنگ‌تر كند اما نكته قابل توجه اين است كه تشكل‌هاي نشر هم بايد ظرفيت خود را براي بر عهده گرفتن اين مسئوليت بزرگ بالا ببرند. نبايد نگاه به برگزاري نمايشگاه ايستا و ثابت باشد. دنياي نشر در حال تغيير و تحول است و براي برگزاركردن نمايشگاه بايد فكرهاي نو داشته باشيم.

  • فروش 25ميلياردي در 4روز

به اعتقاد مديران نمايشگاه كتاب، چرخه سالانه اقتصاد نشر حدود هزار ميليارد تومان است كه يك‌چهارم آن در نمايشگاه كتاب تهران رقم مي‌خورد. بر اين اساس و طبق آمار شبكه بانكي بانك شهر به‌عنوان بانك عامل نمايشگاه، فقط در 4روز اول 25ميليارد تومان كتاب به علاقه‌مندان فروخته شده كه در مقايسه با دوره قبل 15تا 20درصد رشد نشان مي‌دهد. اين رقم صرفا مربوط به تراكنش‌هاي بانك شهر است. اميرمسعود شهرام‌نيا، قائم‌مقام نمايشگاه كتاب تهران مي‌گويد: مبلغ تراكنش‌هاي دوره قبل روز چهارم حدود 62ميليارد ريال بود كه امسال به حدود 73ميليارد ريال رسيد.

  • اجازه تخفيف 10تا 30درصدي

مهدي اسماعيلي‌راد، معاون اجرايي نمايشگاه كتاب تهران تخفيف مصوب فروش كتاب را در نمايشگاه امسال ۱۰ تا ۳۰ درصد اعلام مي‌كند و يادآور مي‌شود: اين مورد به غرفه‌داران ابلاغ شده و چنانچه كتاب‌هاي خود را با تخفيفي بيش از اين ميزان عرضه كنند، تخلف است و با آن برخورد خواهد شد. وي از محروميت نزديك به 50ناشر در نمايشگاه امسال خبر مي‌دهد و مي‌گويد: در روزهاي اول نمايشگاه ناشران جديد به جاي متخلفان جانمايي شدند.

  • آمار بهاري از كتاب‌هاي تأليفي

از اول فروردين تا پايان نيمه اول ارديبهشت 2هزار و 870عنوان كتاب فارسي تاليف شده كه از اين ميان 960عنوان تجديد چاپ و هزار و 910عنوان كتاب چاپ اول است. سهم پايتخت از تاليف كتاب‌ها 2هزار و 149عنوان و شهرستان‌ها 721عنوان كتاب است. در بخش كودك و نوجوان 446عنوان كتاب به بازار آمده و 467عنوان كتاب كمك‌درسي و آموزشي هم منتشر شده است.

کد خبر 369365

برچسب‌ها

پر بیننده‌ترین اخبار ادبیات و کتاب

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha