سه‌شنبه ۱۹ اردیبهشت ۱۳۹۶ - ۰۳:۰۱
۰ نفر

پیروز ایزدی: انتخابات ریاست‌جمهوری فرانسه در این دوره ویژگی‌های خاصی داشت که نتیجه آن در نهایت باعث شد صحنه سیاسی این کشور دچار دگرگونی عمده شود.

پیروز ایزدی

دو نفری که به مرحله دوم راه پیدا کردند، از جریان‌های اصلی سیاسی فرانسه نبودند و در حقیقت احزاب سیاسی سنتی این کشور با شکست سنگین از دور خارج شدند. در این انتخابات اگرچه مارین لوپن، نامزد حزب راست افراطی «جبهه ملی» از امانوئل ماکرون، نامزد مستقل میانه شکست خورد اما نباید فراموش کرد که حدود ۳۴ درصد از رای‌دهندگان فرانسوی، یعنی چیزی حدود ۱۰ و نیم میلیون نفر به ایده‌های مطرح شده از سوی او رأی مثبت دادند.

این تعداد رأی برای جریان راست افراطی فرانسه بسیار قابل‌توجه است. رأی مارین لوپن دو برابر رأی پدرش یعنی ژان ماری لوپن در سال ۲۰۰۲ است. بدین‌ترتیب، حزب جبهه ملی بدون هیچ‌ حاشیه‌ای موفق شد در انتخابات ریاست‌جمهوری اخیر، به یک بازیگر عمده در صحنه سیاسی فرانسه تبدیل شود.

بسیاری از مردمی که اعتمادشان را نسبت به نخبگان سیاسی حاکم از هر دو طیف راست میانه و چپ میانه از دست داده بودند از انتخابات به‌عنوان ابزاری برای تغییر چهره سیاسی فرانسه استفاده کردند. رأی مردم به ماکرون و لوپن، رأی به تغییر شرایط بود. حتی بخش بزرگی از ناراضیان فرانسوی به لوپن رأی دادند اما او نتوانست در مقابل ماکرون ائتلافی قوی تشکیل دهد.

موضوع مهم این است که احزاب افراطی که طی سال‌های اخیر دوباره در اروپا مطرح شده‌اند، توان ائتلاف‌سازی ندارند. در جبهه مقابل اما ائتلاف بزرگی شکل گرفت و بیشتر احزاب سیاسی فرانسه - همان‌هایی که در دور اول شکست خورده بودند - از هوادارانشان خواستند به ماکرون رأی دهند.

در مجموع، می‌توان گفت که جنبش پوپولیستی راست افراطی نه‌تنها در فرانسه زنده است بلکه در انتخابات اخیر جان تازه گرفته است. حزب جبهه ملی در مجلس فرانسه تنها ۲ کرسی دارد اما امیدوار است به پشتوانه آرای مردمی که به‌دست آورده بتواند در انتخاباتی که طی ماه‌های آینده برگزار می‌شود کرسی‌های زیادی را از آن خود کند.

در فرانسه تا زمانی که وضعیت اقتصادی نابسامان باشد، رکود حاکم باشد و مسائل امنیتی لاینحل باقی مانده باشد، میدان برای بالندگی این قبیل احزاب افراطی باز است. اما هر زمان آرامشی بر جامعه حکم‌فرما شود، این احزاب هم محبوبیت‌شان را از دست می‌دهند و جامعه پذیرای ایده‌ها و برنامه‌های مطرح شده از سوی آنها نیست. در واقع، بحران موتور محرکه احزاب افراطی دست راستی است. تا زمانی که انواع مختلف بحران وجود داشته باشد، این احزاب هم قدرت بیشتر و جایگاه مستحکم‌تری در جوامع اروپای خواهند داشت.

  • کارشناس مسائل اروپا
کد خبر 369382

برچسب‌ها

پر بیننده‌ترین اخبار اروپا

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha