دوشنبه ۱۱ اردیبهشت ۱۳۹۶ - ۱۵:۲۶
۰ نفر

امانوئل ماکرون، نامزد میانه‌روی انتخابات ریاست‌جمهوری فرانسه در مصاحبه‌ای گفته ‌است: اتحادیه اروپا یا باید اصلاح شود و تغییر کند یا برای خروج فرانسه از این اتحادیه آماده شود.

انتخابات فرانسه

اين سخنان ماكرون كه در مصاحبه با شبكه خبري بي‌بي‌سي و چند روز مانده به دور دوم انتخابات رياست‌جمهوري فرانسه مطرح شده، تندترين موضعگيري او عليه اتحاديه اروپا به‌حساب مي‌آيد. رقيب ماكرون خانم مارين لوپن رهبر جريان راست افراطي فرانسه با شعار خارج كردن كشورش از اتحاديه اروپا وارد اين انتخابات شد و درحالي‌كه فقط 3درصد با ماكرون فاصله داشت، به‌عنوان نامزد دوم به دور دوم انتخابات كه روز يكشنبه آينده برگزار مي‌شود راه يافت.

اتحاديه اروپا اميدوار است كه ماكرون با شكست لوپن، به رياست‌جمهوري فرانسه برسد. اما اكنون ماكرون هم با شعارهايي عليه اتحاديه اروپا سعي دارد رقيب خود را در دور دوم انتخابات از ميدان به در كند.

نظرسنجي‌ها نشان مي‌دهد كه خانم لوپن فاصله چندان زيادي با ماكرون ندارد. اگرچه همه احزاب فرانسوي و بيشتر نامزدهاي دور اول از هواداران خود خواسته‌اند براي شكست لوپن به ماكرون رأي دهند و «فرانسه را از يك سقوط نجات دهند»؛ اما سخنان عوام‌فريبانه لوپن به‌ويژه تحريك احساسات فرانسوي‌ها عليه طبقه حاكم و ثروتمندان احتمال برد او را زياد كرده‌است. لوپن مانند ترامپ، شعار «اول فرانسه» را براي خود انتخاب كرده و وعده داده كه ورود مهاجران به اين كشور را محدود مي‌كند و از حق فرانسه در جهان بيشتر از گذشته دفاع خواهد كرد.

ماكرون در مصاحبه ديروز خود با بي‌بي‌سي درباره اتحاديه اروپا گفت: «من حامي اروپا هستم و از آن در جريان مبارزات انتخاباتي‌ام دفاع كردم چون باور دارم ادامه حضور در روند جهاني شدن، براي مردم فرانسه ضرورت دارد. اگر اين روندي كه اتحاديه اروپا در پيش گرفته با همين روال ادامه يابد و مردم همچنان از اوضاع ناراضي باشند، ديگر اين وضعيت را نمي‌توان تحمل كرد.
درحالي‌كه اتحاديه اروپا اكنون دست به گريبان بحران جدايي انگليس از اين اتحاديه است و هنوز تبعات همه‌پرسي سال گذشته انگليسي‌ها ادامه دارد، اكنون فرانسه هم به طلبكاران اين اتحاديه اضافه شده‌‌است.

  • وضعيت بحراني است، رأي دهيد!

بيش از 60نهاد غيردولتي فرانسه در بيانيه مشتركي از مردم اين كشور خواسته‌اند با مشاركت گسترده در دور دوم و نهايي انتخابات رياست‌جمهوري، كشور را از بحران نجات دهند. در اين بيانيه كه در روزنامه‌هاي فرانسوي منتشر شده آمده‌است: متأسفانه آنچه از آن بيم داشتيم درحال وقوع است. در اين بيانيه به نام نامزد خاصي اشاره نشده و تنها تأكيد شده كه براي حمايت از ارزش‌هاي جهاني و نه گفتن به كساني كه طرد ديگران را تبليغ مي‌كنند، مردم بايد بسيج شوند.

کد خبر 368656

برچسب‌ها

پر بیننده‌ترین اخبار اروپا

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha