همشهری آنلاین: معاون سخنگوی کاخ سفید اعلام کرد: دونالد ترامپ رئیس جمهوری آمریکا از هیچ یک از دو نامزد انتخابات ۲۰۱۷ ریاست جمهوری فرانسه حمایت نکرده است.

ترامپ از هیچیک از دو نامزد ریاست جمهوری فرانسه حمایت نمی کند

به گزارش روز شنبه خبرگزاری فرانسه، «سارا هاکبی» به نقل از ترامپ گفته است: من به کسی نمی گویم که از کدام نامزد حمایت کند، اما می گویم که رئیس جمهوری (آمریکا) با کسی که مردم فرانسه انتخاب کند، کار خواهد کرد.

این در حالیست که مارین لوپن نامزد راست افراطی جبهه ملی در انتخابات ریاست جمهوری فرانسه جزو نخستین سیاستمدارانی بود که پیروزی ترامپ در انتخابات 2016 ریاست جمهوری آمریکا را تبریک گفت.

از طرف دیگر با پیروزی ترامپ در آمریکا و رای مردم انگلیس به خروج از اتحادیه اروپا (برگزیت)، پیش بینی ها مبنی بر گسترش تفکرات افراطی در جهان غرب افزایش یافت و پیش بینی می شد که سیاستمداران عوامگرا در عرصه جهانی بیش از پیش از یکدیگر حمایت کنند.

در طرف دیگر کارزار انتخاباتی فرانسه، باراک اوباما رئیس جمهوری سابق آمریکا در روزها اخیر با ارسال یک پیام ویدیوئی، از امانوئل مکرون در انتخابات یاد شده حمایت کرد.

اوباما در پیام یاد شده، گفته است: انتخابات فرانسه برای آینده فرانسه و ارزش هایی که ما برای آن اهمیت قائلیم بسیار مهم است. مکرون بر ارزش های لیبرال ایستاده و به آینده ای بهتر برای مردم فرانسه متعهد است.

اوباما همچنین با بیان اینکه مکرون خواستار امید مردم فرانسه است و نه ترس آنها، اظهار کرده است: من از امانوئل مکرون برای اینکه شما را به جلو هدایت کند، حمایت می کنم.
نیمه اسفند

خبرگزاری فرانسه نیز در نیمه اسفند پارسال از دیدار و گفت وگوی مکرون و جان کری وزیر سابق امور خارجه آمریکا در زمینه انتخابات ریاست جمهوری فرانسه خبر داد.

به گزارش ایرنا، ترامپ اوایل ماه جاری در گفت و گویی با خبرگزاری آسوشیتدپرس با اشاره به حمله تروریستی خیابان شانزه لیزه پاریس که به کشته و زخمی شدن چند مامور پلیس منجر شد، این حادثه را موجب افزایش آرای لوپن نامزد راست افراطی انتخابات ریاست جمهوری فرانسه دانست.

رئیس جمهوری آمریکا با تاکید بر اینکه بطور خاص از لوپن حمایت نمی کند، گفت: او محکمترین موضع را درباره (امنیت) مرزها و وضع فرانسه دارد.

ترامپ گفته بود: هر کس در قبال تروریسم افراطی و (امنیت) مرزها بیشترین سختگیری را داشته باشد، در انتخابات هم عملکرد خوبی خواهد داشت.

رئیس جمهوری آمریکا در این گفت وگو گرچه از اظهار نظر درباره نامزد های انتخابات ریاست جمهوری فرانسه خودداری کرد، اما گفت که در این زمینه با افکار عمومی هم عقیده است.

این موضع گیری ها در شرایطی مطرح می شود که مارین لوپن نامزد راست افراطی جبهه ملی در انتخابات ریاست جمهوری فرانسه جزو نخستین سیاستمدارانی بود که پیروزی ترامپ در انتخابات 2016 ریاست جمهوری آمریکا را تبریک گفت.

وی حتی پا را از این نیز فراتر گذاشت و آرزو کرد که مردم فرانسه در انتخابات ریاست جمهوری این کشور فردی همچون ترامپ را راهی کاخ الیزه کنند.

در همین ارتباط مارین لوپن حتی سفری نیز به برج ترامپ داشت که گفته می شود به دیدار و گفت وگو منجر نشد.

دور دوم انتخابات ریاست جمهوری فرانسه با حضور امانوئل مکرون میانه رو از حزب «در حرکت» و مارین لوپن از حزب راست افراطی جبهه ملی فردا (یکشنبه) در این کشور برگزار می شود.

فرایند رای گیری این انتخابات در خارج از کشور و مناطق ماوراء بحار (فرادریایی) که زیر نظر کاخ الیزه اداره می شود، نیز امروز آغاز شده است.

کد خبر 369104

برچسب‌ها

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha