همشهری آنلاین: نتایج یک بررسی بالینی نشان می‌دهد در حدود یک میلیارد نفر در جهان دچار کمبود ویتامین D یا دارای میزان ناکافی این ویتامین هستند.

استفاده از کرم ضدآفتاب عامل کمبود ویتامین D در مردم جهان

به گزارش خبرنگار مهر، طبق یافته‌های تحقیقاتی افراد در سراسر جهان به دلیل یک بیماری مزمن یا عدم قرارگیری کافی در معرض نورخورشید به دلیل استفاده از کرم‌های ضدآفتاب با کمبود ویتامین D یا میزان ناکافی این ویتامین مواجه هستند.

وجود ویتامین D در نژادهای مختلف به دلیل تفاوت در رنگدانه‌های پوست فرق می‌کند؛ به عنوان مثال رنگ پوست افراد سیاهپوست کمتر قادر به جذب نور خورشید و تولید این ویتامین است.

کیم فوتنهوئر، سرپرست تیم تحقیق از دانشگاه تورو کالیفرنیا، در این باره می‌گوید: «افرادی که بیشتر اوقات را در فضاهای بسته می‌گذرانند یا زمانی که بیرون می‌روند معمولا از کرم‌های ضدآفتاب استفاده می‌کنند، توانایی بدن در تولید ویتامین D را برهم می‌زنند.»

وی در ادامه می‌افزاید: «همانطورکه ما از مردم می‌خواهیم از خودشان در مقابل سرطان پوست محافظت نمایند، قرارگیری در معرض نورآفتاب بدون محافظ نیز می‌تواند برای افزایش میزان ویتامین D بسیار سودمند باشد.»

به گفته فوتنهوئر، «بیماری‌های مزمن نظیر دیابت نوع۲ و بیماری‌های مرتبط با سوءجذب نظیر بیماری های کلیه، کرون و سلیاک به شدت مانع از توانایی بدن در متابولیز ویتامین D از منابع خوراکی می‌شوند.»

ویتامین D زمانی تولید می‌شود که پوست در معرض نور خورشید قرار گیرد. گیرنده‌های ویتامین D تقریبا در تمام سلول‌های بدن انسان یافت می‌شوند. در نتیجه نقش گسترده‌ای در عملکردهای بدن از جمله تنظیم رشد سلول، عملکرد عصبی-عضلانی و سیستم ایمنی، و کاهش التهاب دارند.

علائم کمبود یا میزان ناکافی ویتامین D شامل ضعف عضلات و شکستگی استخوان‌هاست.

محققان برای حفظ و افزایش میزان ویتامین D توصیه می‌کنند دو بار در هفته به مدت ۵ تا ۳۰ دقیقه در معرض نور آفتاب ظهر قرار گیرید. مدت زمان قرارگیری در معرض نور خورشید بستگی به رنگدانه پوست افراد دارد. پوست روشن‌تر در مقایسه با پوست تیره ویتامین D بیشتری سنتز می‌کند. بهتر است در این مواقع از زدن کرم ضدآفتاب صرف نظر کنید چراکه کرم ضدآفتاب با SPF ۱۵ یا بیشتر موجب کاهش تولید ویتامین D۳ تا ۹۹ درصد می‌شود.

به گفته محققان، نیازی به گرفتن حمام آفتاب نیست. یک پیاده روی ساده در حالیکه دست‌ها و پاها در معرض نورخورشید باشد برای اکثر افراد کافیست.

منابع غذایی نظیر شیر، غلات و قارچ‌ها هم دارای ویتامین D هستند.

کد خبر 369043

برچسب‌ها

پر بیننده‌ترین اخبار تندرستی

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha