چهارشنبه ۱۳ اردیبهشت ۱۳۹۶ - ۰۰:۰۱
۰ نفر

وقتی حدود ۳ هفته قبل روسیه به‌صورت غیرمنتظره اعلام کرد که بیت‌المقدس شرقی را به‌عنوان پایتخت فلسطین و بخش غربی این شهر تاریخی را به‌عنوان پایتخت رژیم صهیونیستی می‌شناسد خیلی‌ها متوجه سرعت گرفتن تحولات فلسطین شدند.

فلسطین

در ادامه اين تحولات دوشنبه شب حماس در نشستي خبري از منشور سياسي اين جنبش در دوحه قطر رونمايي كرد كه نسبت به نسخه قبلي تغييراتي پيدا كرده است. براساس اين سند ۶ صفحه‌اي كه شامل ۴۲ بند در ۱۱ عنوان‌بندي است حماس با اعمال تغييراتي در اساسنامه‌اش، اعلام كرده كه تشكيل كشور فلسطين در چارچوب مرزهاي ۱۹۶۷ را مي‌پذيرد.

اين مسئله اما ماجراي جديدي به‌حساب نمي‌آيد؛ اين جنبش در سال ۲۰۰۶ هم با امضاي سند وفاق ملي با ديگر گروه‌هاي فلسطيني، تشكيل كشور مستقل فلسطين در مرزهاي ۱۹۶۷ را پذيرفته بود اما اكنون اين مسئله وارد سند «اصول و سياست‌هاي كلي»جنبش مقاومت اسلامي فلسطين شده است. حماس اما اعلام كرده اين مسئله را با اين شرط پذيرفته كه اين مرزها ابدي نباشند و موجوديت اسرائيل را نيز به رسميت نمي‌شناسد.

در منشور سياسي جديد حماس آمده است كه اين گروه «تأسيس كشور كاملا خودمختار و مستقل فلسطين، به پايتختي بيت المقدس در مرزهاي چهارم ژوئن ۱۹۶۷ را به رسميت مي‌شناسد.»اين اساسنامه يا منشور سياسي جديد در واقع ويرايش اساسنامه قديمي اين جنبش است كه در سال ۱۹۸۸ تدوين شده بود.

با تغييرات اعلام شده، حماس اعلام كرده كه با دين يهوديان و پيروانش مشكلي ندارد و نزاعش با «صهيونيست‌هاي اشغالگر» است. رونمايي از منشور سياسي جديد حماس در آستانه سفر محمود عباس، رئيس تشكيلات خودگردان فلسطين به آمريكا صورت گرفت. عباس قرار است امروز در واشنگتن با دونالد ترامپ، رئيس‌جمهور آمريكا كه رابطه نزديكي با اسرائيل دارد ديدار كند.

  • تأكيد بر مقابله با اشغالگري

حماس در سند «اصول و سياست‌هاي كلي» كه در واقع منشور سياسي و اساسنامه اين جنبش به‌حساب مي‌آيد به معرفي خود، ديدگاه‌هاي اين جنبش درباره آزادسازي فلسطين و نظام سياسي آن پرداخته و اصول و مباني اساسي مسئله فلسطين، وحدت ملت، يكپارچگي سرزمين، آرمان فلسطين و نظام سياسي آن را از نگاه خود توصيف كرده است.

با وجود پذيرش مرزهاي ۱۹۶۷ براي تشكيل كشور مستقل فلسطين در منشور جديد اين جنبش در بند ۲۰، حماس تأكيد دارد كه هيچ بخش از خاك فلسطين نبايد به هر دليلي و تحت هر شرايط و فشاري مورد مذاكره يا چشم‌پوشي قرار گيرد و اين امر بدون توجه به اينكه اشغالگري تا چه زماني به طول خواهد انجاميد، پابرجاست. اين گروه همچنان براساس سند جديد، موجوديت اسرائيل را به رسميت نمي‌شناسد بلكه تشكيل كشور مستقل در اين مرزها را مبنايي براي دستيابي فلسطيني‌ها به سرزمين تاريخي خود مي‌داند.

  • تغيير روند براي رسيدن به اهداف

مقام‌هاي حماس مي‌گويند كه منشور جديد اين جنبش تغييري براي ارتباط با جهان خارج است. فوزي برهوم، سخنگوي حماس در اين رابطه گفته است: پيام ما به جهان اين است كه حماس راديكال نيست. ما يك جنبش عملگرا و متمدن هستيم. از يهوديان متنفر نيستيم. ما فقط با كساني كه زمين هايمان را اشغال كرده‌اند و مردممان را مي‌كشند مي‌جنگيم.

خالد مشعل، رئيس دفتر سياسي حماس پس از رونمايي از اساسنامه جديد اعلام كرد كه تهيه اين سند نشان‌دهنده اجماع و رضايت عمومي رهبران اين جنبش و سازمان‌هاي آن در داخل و خارج است.او در نشستي خبري تأكيد كرد كه اين سند خدشه به مقاومت و سلاح آن و به رسميت شناختن رژيم صهيونيستي را رد مي‌كند.

مشعل گفت: ما در پي جنگ نيستيم بلكه هدف ما رسيدن به آزادي و رهايي از اشغالگري و شهرك‌سازي است. او اعلام كرد: اين سند تأكيد دارد كه مسجد الاقصي متعلق به امت ماست و اشغالگران هيچ حقي در آن ندارند. در سند جديد حماس آمده است كه اين جنبش هرنوع طرح و تلاش هدفمند براي حل و فصل موضوع پناهندگان از طريق سكونت آنها در خارج از فلسطين و وطن جايگزين را رد مي‌كند.

  • واكنش رژيم صهيونيستي

رژيم صهيونيستي در واكنش به منشور سياسي جديد حماس اعلام كرده تا زماني كه اين گروه سلاح خود را زمين نگذاشته و از مقاومت خشونت‌بار دست نكشد، تغيير شكل حماس را نمي‌پذيرد. رژيم صهيونيستي اعلام كرده كه حماس با اين كار مي‌خواهد دنيا را «فريب» دهد.

ديويد كيز، سخنگوي نخست‌وزير رژيم صهيونيستي اعلام كرده كه هدف حماس كاستن از فشارهاي بين‌المللي است. با وجود حذف شدن بند «دعوت صريح به لزوم از بين بردن موجوديت اسرائيل» از منشور سياسي حماس اما بازهم رژيم صهيونيستي اعلام كرده كه اين گروه هم‌اكنون تمام منابع و تداركات خود را براي جنگ با اسرائيل هزينه مي‌كند.

کد خبر 368798

برچسب‌ها

پر بیننده‌ترین اخبار غرب آسیا

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha