خبر > کتاب‌ها بال دارند و مثل پرنده ‌می‌شود با آن‌ها پرواز کرد. کتاب می‌تواند بخشی از اضطراب‌ها‌ی ‌ما را کم کند؟

عکس: محمود اعتمادی

سی‌امین نمایشگاه بین‌المللی کتاب تهران با شعار «یک کتاب بیش‌تر بخوانیم!» از 13 ارديبهشت 96 در شهرآفتاب آغاز به‌كار كرد و تا 23 اردیبهشت فرصت ديدار با كتاب‌ها و پديدآورندگان در ‌این نمایشگاه فراهم است. انجمن فرهنگي ناشران كودك و نوجوان، مسئول بخش كودك و نوجوان اين نمايشگاه است و در سراي اهل قلم برنامه‌هاي متنوعي تدارك ديده است. 

كاظم طلايي، مدير سراي اهل قلم سالن كودك و نوجوان، در اين باره به دوچرخه مي‌گويد: «امسال رويكرد تشويق بچه‌ها به كتاب‌هاي علمي و سرگرمي را دنبال مي‌كنيم؛ چون در اين زمينه‌ آثار مناسب با هويت ايراني كم‌ داريم. به‌خاطر همين هرروز نشست‌هايي با حضور صاحب‌نظران و بانگاهي به اين دو رويكرد برگزار مي‌شود.»

او به نگارخانه‌اي كه براي نخستين‌بار در بخش كودك و نوجوان برپا شده اشاره مي‌كند و مي‌گويد: «در بخش نگارخانه، نمايشگاه «تصويرسازي غيرداستاني» داريم كه نوجوانان مي‌توانند از آن بازديد كنند و با فرآيند توليد آثار تصويري كتاب‌هاي علمي آشنا شوند.»

 

  • كانون پرورش فكري كودكان و نوجوانان در نمايشگاه

 كانون پرورش فكري كودكان و نوجوانان هم امسال با 760 عنوان كتاب حضور دارد. جعفر عبدي، مدير نظارت بر چاپ و توزيع محصولات كانون به دوچرخه مي‌گويد: «امسال در نمايشگاه، مربيان با سابقه‌ي كانون حضور دارند و به كودكان و نوجوانان و خانواده‌هايشان درباره‌ي انتخاب كتاب مشاوره‌ مي‌دهند.»

عبدي درباره‌‌ي كتاب‌هاي چاپ اول مي‌گويد: «امسال 166 عنوان كتاب چاپ اول داريم و حدود 272 عنوان كتاب هم در سال 95 تجديد چاپ كرده‌ايم.»

 

  • نشست‌هاي انجمن نويسندگان كودك و نوجوان

انجمن نويسندگان كودك و نوجوان هم، نشست‌هايي را در سراي اهل قلم سالن كودك و نوجوان برگزار مي‌كند. عزت‌الله الوندي، دبير اين انجمن مي‌گويد: «روز 14 ارديبهشت، نشست «كودك و سرگرمي» با حضور ناهيد مهدوي، فرزانه بابايي و من برگزار مي‌شود. ساعت برگزار اين نشست 10/15تا 12/15خواهد بود.

اما نشست بعدي روز 18 ارديبهشت با موضوع «توليد كتاب‌هاي علمي» است كه مجيد عميق، محمود سالك و صالحي طالقاني مهمان‌هاي آن هستند.

روز 20 ارديبهشت و از ساعت 10 تا 13 هم كارگاه «ساخت كاراكتر در ادبيات كودك» را داريم كه حديث لزر‌غلامي و حسين شيخ‌الاسلامي آن را برگزار مي‌كنند. البته نشست‌ها و كارگاه‌هاي ديگري هم هست كه در روزهاي ديگر نمايشگاه برگزار مي‌شود.»

 

  • بازار جهاني كتاب و نويسندگان كودك و نوجوان

در نمايشگاه كتاب در بخش بازار جهاني كتاب هم نشست‌هايي با حضور نويسندگان كودك و نوجوان برگزار خواهد شد. شايد دوست داشته باشي بداني كه  بخش بازار جهانی کتاب را مؤسسه‌ي نمایشگاه‌های فرهنگی ایران اداره می‌كند. اين بخش برای شناساندن بهتر ظرفیت‌های صنعت نشر كشور و مراودات فرهنگی در عرصه‌ي بین‌المللي فعال است.

يكي از نشست‌هاي تخصصي در بخش جهاني بازار كتاب، روز 19 ارديبهشت به موضوع «ادبيات كودك و نوجوان» اختصاص دارد. در اين روز مصطفي رحماندوست و محبوبه نجف‌خاني، ساعت 11 تا 13حضور دارند.

 فرهاد حسن‌زاده و مهدي رجبي هم ساعت 14 تا 16 و محمدرضا شمس، آتوسا صالحي و غلامرضا حيدري‌ابهري ساعت 16 تا 18 همان روز به بحث درباره‌ي آن موضوع مي‌پردازند.

گفتني است فرهاد حسن‌زاده نويسنده و مسئول بخش ادبيات هفته‌ي دوچرخه علاوه بر بخش جهاني بازار كتاب  در نشر افق روز چهارشنبه ساعت 16تا 17 و در انتشارات پرتقال در16 ارديبهشت ساعت 16 تا 17 حضور دارد. 

براي رسيدن به نمايشگاه كتاب مي‌توانيد از خط یک مترو استفاده كنيد. البته در بعضي ميدان‌هاي شهر اتوبوس‌هاي نمايشگاه كتاب تهران هم مستقر شده‌اند.

کد خبر 368769

برچسب‌ها

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha