سروش خسروی: هیئت عالی واگذاری و مدیران شرکت‌های خودروسازی به‌طور همزمان از گسترده‌ترین برنامه واگذاری سهام سایپا و ایران‌خودرو خبر می‌دهند.

طبق اعلام وزارت اقتصاد، هیأت عالی واگذاری در آخرین نشست خود که با حضور وزیر اقتصاد و رئیس سازمان خصوصی‌سازی برگزار شده مجوز فروش  1/7‌درصد از سهام ایران‌خودرو و 1/5‌درصد سهام سایپا را صادر کرد، طبق مجوز صادر شده   5 /44‌درصد از سهام شرکت سرمایه‌گذاری رنا هم در بورس به فروش خواهد رسید.

سرمایه‌گذاری رنا در حال حاضر 9 درصد سهام هر یک از 2 شرکت سایپا و ایران خودرو را در اختیار دارد و یک هلدینگ در صنعت خودرو به حساب می‌آید.

این برای نخستین بار در طول   15 سال گذشته است که یک مرجع تصمیم‌گیرنده برنامه فروش سهام خودروسازان بزرگ دولتی را در دستور کار قرار می‌دهد.

هنوز مشخص نیست این میزان سهام به طرح سهام عدالت تخصیص می‌یابد یا این که سازمان خصوصی‌سازی اجازه خواهد یافت این میزان سهام را در بورس به فروش برساند.

برنامه‌های خودروسازان

در کنار این برنامه دولتی، مدیرعامل گروه خودروسازی سایپا نیز اعلام کرد ظرف   5 سال آینده نیمی از سهام شرکت‌های زیر مجموعه سایپا در چارچوب یک برنامه مدون به فروش خواهد رسید.

احمد قلعه‌بانی که در یک کنفرانس خبری صحبت می‌کرد، گفت: در حال حاضر حدود 90‌شرکت در زیر مجموعه، گروه خودروسازی سایپا فعال هستند که 4 شرکت خودروسازی شامل سایپا، پارس خودرو، زامیاد و سایپا دیزل و بیش از  80 شرکت قطعه‌سازی، مالی و اقتصادی است.

قلعه‌بانی اعلام کرد: گروه سایپا برنامه واگذاری سهام شرکت‌های زیر مجموعه را از سال 82 آغاز کرده و در این مدت 22 درصد سهام سایپا دیزل، 40 درصد سهام زامیاد و 40 درصد  سهام سایپا آذین را از طریق بورس واگذار کرده است.

به گفته او طبق طرح موسوم به «ماندگاری»، سایپا سهام شرکت‌های قطعه‌سازی غیراستراتژیک خود را در  5 سال آینده در بورس به فروش خواهد رساند.

او اعلام کرد: طبق این طرح، در مجموعه سایپا بررسی می‌شود چه کسب و کارهایی محوری هستند و آن‌ها را تقویت می‌کنیم و سایر کسب و کارهای غیرمحوری را به فروش می‌رسانیم. به این ترتیب برخی فعالیت‌ها نظیر شبکه خدمات پس از فروش و مراکز تحقیق و توسعه در زیرمجموعه سایپا باقی می‌ماند.

قلعه‌بانی گفت: ماه‌هاست که در حال مذاکره برای فروش سهام برخی شرکت‌های زیر مجموعه هستیم و در صورت دستیابی به توافق با مشتریان، سهام زیر‌مجموعه را در بورس می‌فروشیم.

گزارش به سهامداران

مدیرعامل سایپا درباره عملکرد مالی این شرکت توضیح داد: مجموع فروش گروه سایپا به 5 هزار و 300 میلیارد تومان و سود ناشی از عملکرد این گروه،‌ به 800 میلیارد تومان رسیده که این رقم سود و درآمد حاصل از فروش در تاریخ بورس تهران بی‌سابقه و منحصر به فرد است.

کد خبر 36789

برچسب‌ها

پر بیننده‌ترین اخبار بيمه و بانك

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز