شنبه ۲۶ آبان ۱۳۸۶ - ۰۹:۱۵
۰ نفر

محمدجواد پاینده: پایان تلخ ضیافت پنالتی‌ها آخرین تصویر فوتبال ایرانی در صحنه رقابت‌های ملی بود و با گذشت بیش از 3 ماه، تیم ملی ایران همچنان معلق است و در انتظار رئیس فدراسیون، ‌سرمربی، ‌برنامه آماده‌سازی و اردوها و دیدارهای تدارکاتی که احتمالاً زمانی برای برپایی آن وجود نخواهد داشت.

 تعلیق فوتبال ملی پس از جام ملت‌ها آغاز و در آستانه مرحله مقدماتی رقابت‌های جام جهانی همچنان به نقطه پایان نرسیده است.

 نگرانی و حساسیت عمومی جامعه درست در آستانه رقابت‌های جام‌جهانی متوجه فوتبال می‌شود و البته در شرایط جاری که تعطیلات بلندمدت فوتبال ملی را پایانی نیست، منطقی به نظر می‌رسد.82 روز به آغاز دور سوم مسابقات مقدماتی جام جهانی 2010 در آسیا باقی‌مانده و 5 قدرت برتر فوتبال آسیا از این مرحله، رقابت با دیگر مدعیان را آغاز می‌کنند. 6 فوریه (71 بهمن‌ماه) تیم‌ملی ایران در چارچوب این رقابت‌ها اولین حریف خودش را در مرحله سوم دور مقدماتی ملاقات می‌کند و تا امروز تنها تلاش صورت گرفته مذاکره با گزینه‌های حضور روی نیمکت تیم‌ملی ایران است.

همچنان نام‌های متعددی به عنوان گزینه‌های جدی کمیته انتقالی فدراسیون فوتبال مطرح می‌شود و از سوی اعضای این کمیته تاکید شده که آنها به دنبال جذب مربیان با سابقه و صاحب‌نام فوتبال جهان خواهند بود. همچنین اطمینان داده شد که برخلاف عادت سال‌های اخیر در فهرست گزینه‌ها، خبری از ویچ‌های معمولی نخواهد بود.

صفایی‌فراهانی روز گذشته خبر امیدوارکننده‌ای را در این خصوص منتشر کرد. وی از انتخاب 3 گزینه نهایی خبر داد و اظهار داشت: در جلسه اخیر کمیته انتقالی پس از جمع‌بندی نظرات اعضا، 3 گزینه اصلی برای هدایت تیم‌ملی مشخص شدند و از امروز مذاکرات نهایی با مربیان موردنظر، بر اساس اولویت آغاز خواهد شد و با مربی که با شرایط کمیته انتقالی همخوانی داشته باشد، قرارداد همکاری امضا می‌کنیم.

 صفایی همچنان بر این نکته تاکید دارد که پیش از توافقات نهایی اشاره‌ای به نام مربیان موردنظر نخواهد کرد: تا زمانی که قرارداد نهایی با مربی مورد نظر امضا نشده، از اعلام هرگونه نامی در این زمینه معذورم و از رسانه‌ها نیز می‌خواهم از گمانه‌زنی و استناد به منابع غیرموثق در این زمینه خودداری کنند تا نرخ این‌گونه مربیان با افزایش کاذب همراه نشود.روز گذشته 2 گزینه از میان مربیانی که گفته می‌شد، موردنظر کمیته انتقالی قرار دارند، از این جمع خارج شدند.

 برخی منابع خبری دیک ادووکات هلندی را که سابقه همکاری با افشین قطبی در تیم‌ملی کره‌جنوبی را داشته به عنوان جدی‌ترین گزینه مطرح کرده بودند. گفته می‌شد قطبی در این راستا مذاکراتی با ادووکات داشته و وی نیز به حضور در تیم‌ملی ایران علاقه‌مند است، در حالی‌که پیشنهادی از تیم‌ملی استرالیا دریافت کرده و همچنین باشگاه زنیت سن پترزبورگ روسیه نیز خواهان تمدید قراردادش شده است.

 ادووکات اما با روس‌ها به توافق رسید و با تمدید قراردادش عملاً از فهرست گزینه‌های فدراسیون فوتبال ایران و استرالیا خارج شد.

 دیگر گزینه‌ای که نامش به میان آمد، وینفرد شفر آلمانی بود. وی که سابقه فعالیت در تیم‌های آفریقایی و همچنین باشگاه‌های عربی از جمله الاهلی امارات را دارد، تمایل زیادی به حضور در تیم‌ملی ایران نشان داد تا آنجا که خود مدعی شد برای انجام مذاکرات نهایی به تهران می‌آید: «چنانچه مقدمات و پیش‌شرط‌ها فراهم شود، برای مربیگری تیم‌ملی ایران راهی این کشور خواهم شد. مربیگری در ایران جذاب و تجربه خوبی خواهد بود، چراکه ایران تیم‌ملی خوبی در اختیار دارد. در صورت فراهم شدن شرایط، شغل مربیگری در ایران را می‌پذیرم.»

شفر همچنان بر تمایل خود اصرار می‌کند در حالی‌که از سوی اعضای کمیته انتقالی تمایلی به جذب او دیده نمی‌شود. این مربی حضور در کادرفنی تیم‌ملی ایران و رقابت برای صعود به جام‌جهانی را در شرایطی آرزو می‌کند که هرگز شانس فعالیت در این سطح را به دست نخواهد آورد و با انجام چنین مصاحبه‌ای به صورت یک‌جانبه برای همکاری با تیم‌ملی ایران اعلام آمادگی کرده است.

پاسخ کمیته انتقالی اما آگاهانه به نظر می‌رسد. صفایی‌فراهانی در خصوص شفر گفته است: هیچ‌گونه تماسی از سوی کمیته انتقالی با این مربی آلمانی انجام نشده و وی در ردیف مربیان اصلی برای تیم‌ملی قرار ندارد و هرگونه ادعایی مبنی بر مذاکره کمیته انتقالی با این مربی را قویاً تکذیب می‌کنم.

جیووانی تراپاتونی، ‌پیرمرد صاحب‌نام ایتالیایی شناخته‌شده‌ترین نام موجود در فهرست کمیته انتقالی به حساب می‌آید که همچنان رسانه‌ها به مطرح نمودن نام او برای هدایت تیم‌ملی علاقه‌مند هستند. هزینه جذب این مربی بزرگ بیش از سایر گزینه‌ها به نظر می‌رسد.

در خصوص وی 2 نقل‌قول متفاوت به گوش می‌رسد؛ ابتدا گفته می‌شد که وی خواهان دریافت دو میلیون دلار شده و حالا گفته می‌شود تراپ حداقل با دریافت یک میلیون دلار حاضر است هدایت تیم ملی ایران را بر عهده بگیرد. آخرین فعالیت رسمی این مربی 68 ساله در باشگاه سالزبورگ اتریش بود و تنها می‌توان در خصوص وی به این نکته امیدوار بود که تراپ فعلاً فرصت فکر کردن به پیشنهاد کمیته انتقالی را دارد.

 ژاک سانتینی فرانسوی، دیگر گزینه سرشناس موجود است که پس از هدایت اوسر در فصل گذشته به پیشنهاد دیگری پاسخ مثبت نداد. سانتینی را از دسته مربیان تقریباً سنتی فوتبال فرانسه می‌دانند که هدایت تیم‌ملی کشورش مهم‌ترین افتخار زندگی ورزشی اوست. قیمت سانتینی هم حدود یک میلیون دلار برآورد شده اما برخی مسائل غیرورزشی از موانع حضور این مربی در فوتبال ایران است.

 این عوامل فعلاً احتمال حضور سانتینی در کادرفنی تیم ملی ایران را کاهش داده است.از مارچلو بیلسای آرژانتینی هم نام برده شده اما وی همچنان سرمربی تیم‌ملی شیلی است و با قراردادی به ارزش 800 هزار دلار هدایت این تیم را در دست گرفته است.

جریمه فسخ قرارداد بیلسا با رضایت فدراسیون فوتبال شیلی علاوه بر مبلغ درخواستی وی برای عقد قرارداد جدید هزینه‌ای بالغ بر یک میلیون و 500هزار دلار خواهد بود که احتمال جذب بیلسا را کاهش داده است. امکان استفاده از این مربی با توجه به شرایط موجود زیاد نیست.واندرلی لوکزامبورگو، سرمربی اسبق رئال مادرید و تیم‌ملی برزیل هم یکی از گزینه‌هاست اما جذب این مربی برزیلی با توجه به سوابقش، هزینه زیادی خواهد داشت. لوکزامبورگو برای حضور در تیم‌ملی ایران، خواهان دریافت مبلغ یک میلیون و 500 هزار دلار شده است. وی همچنین در حال حاضر هدایت باشگاه سانتوس برزیل را بر عهده دارد و با چنین شرایطی احتمال حضورش در تیم‌ملی ایران بسیار ضعیف است.

گذشته از نام دانه‌درشت‌های فهرست کمیته انتقالی، نام مربیان متوسطی همچون اوسوالدو آردیلس، جی‌جی سیمونه و آبل براگا (آرژانتین) و زدنیک زمن (جمهوری چک) هم مطرح شده و گفته می‌شود شرایط این گزینه‌ها نیز به دقت مورد ارزیابی قرار گرفته است. سوابق و افتخارات این 4 مربی، آنها را در رده متوسط مربیان فوتبال جهان قرار می‌دهد و طبیعتاً امکان جذب چنین مربیانی از چهره‌های سرشناس بیشتر است.

در حال حاضر به نظر می‌رسد شانس مربیان متوسط و حدود 005 هزار دلاری برای نشستن روی نیمکت تیم‌ملی بیشتر است.

کد خبر 36759

پر بیننده‌ترین اخبار فوتبال ايران

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز