همشهری‌آنلاین: اوراسیو کورتز،رئیس‌ جمهور پاراگوئه صرف نظر از نتیجه رای‌گیری کنگره اعلام کرد، برای حفظ ثبات کشورش در انتخابات سال ۲۰۱۸ نامزد نخواهد شد.

 اوراسیو کارتز، رئیس‌جمهور پاراگوئه در نامه‌ای به اسقف اعظم آسونسیون گفت: تصمیم من برای کناره‌گیری از نامزد شدن در انتخابات ریاست جمهوری سال آتی، از درخواست پاپ فرانسیس برای صلح و مذاکره در پاراگوئه الهام گرفته است.

پس از آن‌که سنای پاراگوئه به صورت محرمانه به نفع مصوبه جدیدی که به کارتز اجازه می‌دهد مجددا برای انتخابات نامزد شود رای داد، معترضان در تاریخ 31 مارس ساختمان کنگره را به آتش کشیدند و پس از آن پلیس به دفتر یکی از احزاب اپوزیسیون سیاسی هجوم برده و در این بین یک معترض کشته شد.

به گزارش ایسنا به نقل از رویترز،این در حالی است که مجلس عوام پاراگوئه هنوز درخصوص این مصوبه جدید رای‌ صادر نکرده است.

کارتز در این نامه گفت: امیدوارم این کناره‌گیری به مذاکراتی عمیق‌تر با هدف تقویت این جمهوری منجر شود.

قانون اساسی فعلی پاراگوئه که بعد از دوران دیکتاتوری ژنرال آلفردو ستروسنر تدوین شده، دوران زمامداری رهبر کشور را به یک دوره پنج ساله محدود می‌کند. بسیاری از شهروندان این کشور 6.8 میلیون نفری به شدت با هرگونه نشانه تلاش برای ماندن در راس قدرت مخالف هستند.

سناتور لیلیان سامانیگو از حزب کلورادو کارتز گفت: متحدان رئیس‌جمهور همچنان به دنبال تایید این مصوبه جدید در مجلس عوام هستند اگرچه برای اجرای این مساله برگزاری یک رفراندوم مردمی لازم است.

این در حالی است که پدرو آلیانا، رئیس حزب کلورادو گفت: بعید است که مجلس عوام به نفع این مصوبه جدید رای دهد.

او افزود: اگر کارتز یکی از نامزدهای انتخابات سال آتی نباشد می‌توانم به شما اطمینان دهم که شانس تصویب این مصوبه جدید در مجلس عوام بسیار کم و عملاً غیرممکن است.

تغییر قانون اساسی بدون نامزدی کارتز در انتخابات فقط به نفع فرناندو لوگو، رئیس‌جمهور سابق چپ‌گرای پاراگوئه تمام می‌شود که در سال 2012 توسط کنگره استیضاح شد.

کد خبر 367380

برچسب‌ها

پر بیننده‌ترین اخبار آسیب اجتماعی

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha