جمعه ۲۵ آبان ۱۳۸۶ - ۱۷:۵۹
۰ نفر

همشهری آنلاین: یک گونه جدید و به شدت بیماری‌زای آدنوویروس، که اغلب باعث سرماخوردگی می‌شود، تا به حال باعث مرگ 10 نفر در بخش‌هایی از آمریکا شده است و چندین نفر را در بیمارستان بستری کرده است.

به گزارش خبرگزاری رویترز مرکز کنترل و ییشگیری از بیماری‌ها (CDC) در آمریکا شرح حال مواردی از این بیماران را در ماه مه 2006 و از ماه مارس تا ژوئن 2007 را که به گونه‌ای از ویروس‌های سرماخوردگی به نام آدنوویروس 14 در چند ایالت آمریکا مبتلا بوده‌اند، منتشر کرده است.

جان سو، یکی از کارشناسان CDC که در مورد بیماری‌های عفونی تحقیق می‌کند، دراین باره می‌گوید: "این ویروس چه شما یک فرد بزرگسال سالم باشید، چه یک نوزاد و چه یک فرد سالمند باعث بیماری تنفسی شدید در هر سنی می‌شود."

او می‌افزاید: "آنچه این آدنوویروس خاص را با دیگر ویروس های سرماخوردگی متفاوت می‌‌کند، توانایی آن در به شدت بیمار کردن یک فرد سالم بزرگسال است. چنین خصوصیتی برای آدنوویروس‌ها غیر معمول است."

گزارش CDC حاکی از آن است که حدود 140 نفر به علت این ویروس بیمار شده‌اند، که کار  بیش از 50 نفر آنها به بیمارستان کشیده است، از جمله 24 نفری که در بخش مراقبت‌های ویژه بستری شده‌اند. 10 نفر از جمله دو نوزاد و یک زن 19 ساله هم در نتیجه عوارض سرماخوردگی ناشی از این ویروس فوت کرده‌ا‌ند.

آدنووویروس‌ها اغلب باعث عفونت‌های دستگاه تنفس فوقانی مانند سرماخوردگی می‌شوند، اما همچنین می‌توانند بیماری‌های دیگری مانند التهاب معده و روده (گاستروآنتریت)، قرمزی چشم، عفونت مثانه و دانه‌های پوستی ایجاد کند.

سرماخوردگی‌های ناشی از آدنوویروس‌ها ممکن است در کودکان کمسن و افراد سالمند و نیز افراد دارای بیماری زمینه‌‌ای مانند اختلال دستگاه ایمنی بدن بسیار شدید شود.

کد خبر 36721

برچسب‌ها

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز