شنبه ۸ تیر ۱۳۸۷ - ۱۳:۳۰
۰ نفر

با لحاظ صدها ویروس و باکتری مختلف که باعث سرماخوردگی می‌شوند، چندان عجیب نیست که شایع‌ترین بیماری تنفسی هنوز لاعلاج مانده باشد.

رعایت نکات بهداشتی و حفظ فاصله مطمئن از افراد بیمار و به‌اصطلاح پیشگیری کردن هنوز بهترین راه مقابله با سرماخوردگی است. اما برای بیماران چاره‌ای جز صبر و انتظار نیست تا دوره بیماری به سر بیاید.

با این حال هر چقدر پزشکان گفتند و کسی نشنید، باز هم می‌گوییم و شما نشنوید: «آنتی بیوتیک تنها در گروه کوچکی از سرماخورگی‌ها کاربرد دارد و مصرف خودسرانه آن فاجعه است.» ولی ظاهراً قرار نیست آسمان این بیماری برای همیشه ابری بماند.

گفته می‌شود یک نوع افشانه بینی که اخیرا در شرکت «نووابای» تولید شده قادر است با تقلید دستگاه ایمنی بدن مبارزه جانانه‌ای علیه سرماخوردگی بر پا کند.

این افشانه محتوی ماده‌ای به نام NCT است که گلبول‌های سفید خون هنگامی که در معرض حمله ویروس‌ها، باکتری‌ها و قارچ‌ها قرار می‌گیرند ترشح می‌کنند تا مهاجمان را نابود کنند.این دارو از جنبه‌ای دیگر نیز حائز اهمیت است.

مصرف بی‌رویه آنتی بیوتیک‌ها باعث شده میکروب‌ها یکی بعد از دیگری مقاوم شوند و شرایط به گونه‌ای دارد رقم می‌خورد که بهترین آنتی بیوتیک‌های جهان به پایان راه خود نزدیک می‌شوند.

به‌نظر می‌رسد این افشانه یکی از اولین سری نسل آینده داروهای ضد‌میکروبی باشد که به‌دلیل تکیه صرف روی سیستم ایمنی خود بدن از شر مقاومت‌های میکروبی در امان می‌ماند.

کد خبر 56341

برچسب‌ها

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز