چهارشنبه ۲۳ فروردین ۱۳۹۶ - ۰۵:۲۵
۰ نفر

همشهری‌آنلاین: اسناد سیا اثبات می‌کند آمریکا به صدام در بمباران غیرنظامیان بی‌گناه ایران با سلاح شیمیایی کمک کرده‌است.

واتساپیک نوشت: بر اساس اسناد تازه انتشار یافته از سیا- درباره حمله‌های شیمیایی رژیم صدام که 5 هزار نفر کشته و بیش از 10 هزار نفر زخمی بر جای گذاشت- آمریکا به دولت وقت عراق کمک کرده‌است.

به گزارش خبرگزاری صداوسیما به نقل از این سايت، این مدارک جدید نشان می‌دهند که قدرت‌های خارجی با دیکتاتور عراق برای انجام جنایات جنگی همدستی کرده‌اند.

این اسناد که مربوط به دهه 1980 میلادی است، ثابت می‌کند نیروی نظامی و اطلاعاتی آمریکا از حمله‌های شیمیایی کاملا آگاه بوده و به هیچ وجه واکنشی برای متوقف کردن حمله با گازهای اعصاب علیه ایرانیان نداشته‌اند.

به گزارش نشریه فارن پالسی، در سال 1988، طی جنگ عراق و ایران، ایالات متحده از طریق تصاویر ماهواره‌ای متوجه شد که ایران در حال دستیابی به برتری استراتژیک در جنگ است. ماموران اطلاعاتی آمریکا، در این زمان محل استقرار نیروهای ایرانی را به عراق گزارش دادند و کاملا از برنامه صدام برای انجام حمله شیمیایی با استفاده از گاز سارین و عامل اعصاب مطلع بودند. 

نیروهای عراقی پس از دریافت اطلاعات، 4 حمله شیمیایی با گاز خردل و سارین را در سال 1988 انجام دادند. این حمله‌ها باعث شد تا وضعیت عراق در جنگ کاملا تغییر کند و باعث شود تا در این شرایط ایران بر سر میز مذاکرات حاضر شود. این حمله‌ها به ریگان، رئیس‌جمهور وقت آمریکا، اطمینان داد که سیاستش در قبال حمایت کامل از عراق در این جنگ نتیجه داده است.

این در حالی است که مقام‌هاي آمریکایی همیشه این واقعیت را انکار می کردند و می‌گفتند صدام هرگز به آنها اطلاع نداده بود که قصد استفاده از سلاح‌های شیمیایی را دارد.

در این میان ریک فرانکونا، سرهنگ نیروی هوایی آمریکا، که در سال 1988 وابسته نظامی آمریکا در بغداد بود، توصیف دیگری از واقعه را ارائه می دهد.

او به فارن پالیسی گفت: «عراقی‌ها هرگز به ما نگفتند که می‌خواهند حمله‌ای با گاز اعصاب انجام دهند. آنها لازم نبود که چنین کاری را انجام دهند. ما از قبل از این مساله مطلع بودیم».

طبق اسناد تازه منتشر شده سیا و مصاحبه‌هایی که با افسران سابق اطلاعاتی مانند فرانکونا انجام شده، آمریکا از سال 1983 می‌دانست که حمله های شیمیایی عراقی‌ها آغاز شده است. در آن زمان ایران به صورت آشکار در جهان اعلام کرده بود که نیروهایش مورد حمله شیمیایی قرار گرفته‌اند و در حال آماده‌سازی پرونده‌ای برای ارسال آن به سازمان ملل بود. اما این پرونده با كمبود مدارک کافی برای متهم کردن عراق در استفاده از چنین سلاحی روبه‌رو بود و سیا در آن زمان حاضر نشد در این رابطه پاسخی بدهد.

دولت ریگان در آن زمان بر این مساله اعتقاد داشت که بهتر است اجازه دهد که این حمله‌ها اتفاق بیفتند تا شرایط جنگ تغییر پیدا کند و در صورتی هم که این مساله آشکار شود سیا جلوی خشم و واکنش های محکوم‌کننده را بگیرد.

در این اسناد، سازمان سیا اشاره کرده است که ایران به مدارک کافی برای ثابت کردن ادعایش دست نخواهد یافت. این سازمان جاسوسی در ادامه گزارش خود اعلام کرد شوروی نیز سال های پیش در افغانستان از سلاح شیمیایی استفاده کرد و با واکنش های جدی روبه‌رو نشد.

ویلیام جی کِیسی، رئیس وقت سیا، که از دوستان نزدیک رونالد ریگان بود، از محل وقوع حمله‌هاي شیمیایی و همچنین شتاب گرفتن برنامه ساخت سلاح شیمیایی عراق و نقشه آنها برای خرید مواد اولیه بیشتر از ایتالیا برای سرعت دادن به تولید گلوله و بمب‌های شیمیایی کاملا اطلاع داشته است.

کد خبر 366731

برچسب‌ها

پر بیننده‌ترین اخبار آمریکا

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha