همشهری آنلاین: حمله امریکا به سوریه و همچنین به رسمیت شناختن قدس غربی از جانب روسیه،‌ موضوعی بود که در جلسه علنی دوشنبه-۲۱ فروردین- مجلس از سوی نمایندگان مورد تذکر قرار گرفت. لاریجانی نیز دستور داد تا کمیسیون امنیت ملی این ۲ موضوع را بررسی کند.

به گزارش ایسنا، فلاحت‌پیشه در جلسه علني دوشنبه-21 فروردين- مجلس شورای اسلامی با استناد به ماده 24 آئین نامه داخلی مجلس خطاب به لاریجانی یادآور شد: اقدامات توطئه آمیزی در منطقه در حال شکل گیری است که لازم است هیات رئیسه مجلس شورای اسلامی حداقل در یک جلسه غیر علنی به آنها بپردازد.

این عضو کمیسیون امنیت ملی و سیاست خارجی مجلس ادامه داد: با توطئه ای در منطقه روبرو هستیم که شروع آن با حمله موشکی به سوریه آغاز شده است. البته آمریکا در دوره اوباما هم وارد اقدامات نظامی شد، اما ترامپ با رویکرد نژاد پرستانه کنوانسیون ها و مقاوله های بین المللی را زیر پا گذاشته است.

وی با بیان اینکه مجلس در شرایط حساس با نامه نگاری یا برگزاری جلسه در خصوص موضوعات مختلف واکنش داشته است، بر لزوم ورود قوه مقننه ایران به موضوع توطئه طرح ریزی شده جدید آمریکایی ها در منطقه توسط مجلس تاکید کرد.

نماینده اسلام آباد غرب در مجلس خواستار احقاق حقوق 170 هزار ایرانی شهید و قربانیان ناشی از حملات شیمیایی،‌ پیگیری حقوق 17 هزار قربانی ترور شد و افزود: باید قانونی که در این حوزه وجود دارد پیگیری شود تا از طریق مجامع بین المللی بویژه بین المجالس اسلامی زمینه اجرای آنها به وجود آید.

وی با بیان اینکه شرایط،‌ شرایط خطیری است، نشانه حساسیت بالای این مساله را گفت‌وگوهای روسای جمهور ایران، روسیه و سوریه و جلسات فرماندهان نظامی سه کشور مذکور دانست.

لاریجانی در پاسخ به این تذکر با تاکید بر اینکه پیشنهاد شما کاملا درست و بجاست، خاطرنشان کرد: همانطور که گفتید توطئه ای در راه است که این توطئه مدتی قبل آغاز شده است. بهانه ای جدید را برای این توطئه تراشیده اند که در عمل تحرکات آنان موجب افزایش تحرکات تروریستی و شعله ورتر شدن آتش جنایت در منطقه می شود، اما بدانند که این توطئه دامن خودشان را نیز خواهد سوزاند. این حمله موشکی آمریکا به سوریه شروع رفتارهای ناپسند در منطقه است.

رئیس مجلس شورای اسلامی سپس به کمیسیون امنیت ملی و سیاست خارجی مجلس ماموریت داد تا با برگزاری جلسه ای با حضور مسئولان ذیربط زمینه بررسی اجرای قوانین موجود در حوزه حملات شیمیایی و قربانیان ترور در ایران را به وجود آورده و همچنین بررسی های لازم برای اقدامات سیاسی و دیپلماتیک را بستر سازی کنند.

تذكرهاي نمايندگان به محوريت حمله آمريكا به سوريه ادامه داشت.

  • ورود كميسيون امنيت ملي به موضوع حمله آمريكا به سوريه

سیدحسین نقوی حسینی، سخنگوی کمیسیون امنیت ملی و سیاست خارجی مجلس شورای اسلامی طی تذکری با اشاره به اقدام آمریکا در حمله موشکی به سوریه، گفت: آمریکا در یک اقدام تجاوزگرایانه خاک یک کشور مستقل را مورد تجاوز قرار داد و برخلاف ادعاهای واهی که در مبارزه با تروریسم دارد چتر حمایتی خود را در خاک سوریه برای حمایت از تروریست‌ها پهن کرد.

وی خاطرنشان کرد: روحیه تجاوزگری آمریکا بر همه مشخص است، آمریکا به بهانه سلاح‌های شیمیایی به عراق حمله کرد و به قول خودش چهار سال در این کشور تحقیقات انجام داد اما هیچ کس این کشور را محاکمه نکرد.

این عضو هیأت رییسه کمیسیون امنیت ملی و سیاست خارجی تصریح کرد: اگرچه ملت ایران و انقلاب اسلامی دماغ ‌آمریکایی‌ها را به خاک مالیدند امورز خصم و خشم آنها به دلیل شکست در خاورمیانه است.

وی افزود: ما نمایندگان ملت اعلام می‌کنیم که با تمام توان در برابر تجاوزگری‌ها می ایستیم و مجلس نیز باید مواضع قاطع خود را در این زمینه داشته باشد. لذا در این راستا کمیسیون امنیت مجلس امروز بعدازظهر جلسه ویژه‌ای تشکیل داده و این موضوع را مورد بررسی قرار می‌دهد.

علی لاریجانی که ریاست جلسه را بر عهده داشت در پاسخ به این تذکر، گفت: تذکراتی که امروز نمایندگان مجلس ارایه کردند همه در یک وجه مشترک بود و همه نسبت به حوادث در منطقه خوشبختانه هوشیار هستند و با حساسیت مسأله را دنبال می‌کنند.

رییس قوه مقننه اظهار کرد: بعد از اینکه مسایل حلب و موصل به جایی رسید که تروریست‌ها از منطقه خارج شوند آمریکایی‌ها جریان دیگری را در منطقه به وجود آوردند و این احیاگری برای جریان تروریستی در منطقه است که از نظر ما سفاک‌ترین کاری است که آنها انجام می‌دهند.

  • لاريجاني: مشخص است كه سلاح‌هاي شيميايي از كدام مرز به سوريه وارد شد

لاریجانی ادامه داد: شرایط کنونی بسیار حساس است و این اقداماتی که رژیم صهیونیستی و آمریکایی‌ها به بهانه استفاده از سلاح‌های شیمیایی در سوریه انجام دادند بر همه مشخص است که سلاح‌هاي شيميايي از کدام مرزها وارد  سوريه شده است که آمریکایی‌ها آن را بهانه‌ای قرار دهند تا فضای تنفسی برای تررویست‌ها در منطقه به وجود آید.

وی افزود: آمریکایی‌ها باید بدانند وقتی جریان تروریستی را احیا می‌کنند به آنها حیات می‌دهند و قطعاً آنها در مسیر خودشان کشورهایی که تروریست‌ها را احیا کرده‌اند گرفتار می‌کنند.

رییس مجلس خاطرنشان کرد: مسأله آرامش و امنیت در منطقه مسأله مهمی برای جمهوری اسلامی ایران است. لذا کمیسیون امنیت باید این موضوع را پیگیری کرده و با دقت مسایل را رصد کند و نتایج را به مجلس ارایه دهد.

عضو کمیسیون امنیت ملی و سیاست خارجی مجلس گفت: کمیسیون امنیت مجلس باید اقدام روسیه در به رسمیت شناختن قدس غربی به عنوان پایتخت اسراییل را بررسی کند؛ ضمن اینکه مجلس و شورای عالی امنیت ملی باید نظارت دوچندانی بر این موضوعات داشته باشند.

  • لاریجانی:کمیسیون امنیت اقدام روسیه در به رسمیت شناختن قدس غربی را بررسی کند

علیرضا رحیمی در تذکری اظهار کرد: سیاست‌های خصمانه و توطئه‌هایی که در هفته گذشته با توجه به اقدام روسیه در به رسمیت شناختن قدس غربی به عنوان پایتخت اسراییل بوده نشان می‌دهد توطئه‌ها بر ضد جهان اسلام وسیع‌تر از این حرف‌ها است.

وی افزود: ضرورت دارد مجلس و شورای عالی امنیت ملی نظارت دوچندانی داشته باشند، اگرچه ارتباط ما با روسیه در زمینه اقتصاد و دفاعی راهبردی است اما رژیم صهیونیستی خط قرمز ما است. به نظر می‌رسد در فضای انتخاباتی و سیاسی فعلی کشور این موضوع مورد غفلت قرار گرفته است.

علی لاریجانی که ریاست جلسه را بر عهده داشت در پاسخ به این تذکر گفت: کمیسیون امنیت ملی و سیاست خارجی باید تشکیل جلسه دهد و این موضوع را بررسی کند.

کد خبر 366583

برچسب‌ها

پر بیننده‌ترین اخبار سیاست داخلی

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha