دوشنبه ۲۱ فروردین ۱۳۹۶ - ۰۵:۵۹
۰ نفر

همشهری دو - آوا فوشریان: تهران، پایتخت ۱۲/۵ میلیون نفری که نامش همواره با هوای آلوده و ترافیک در ذهن تداعی می‌شود، در ایام نوروز چهره جدیدی پیدا می‌کند؛ چهره‌ای که تنها در همین چند روز از تهران می‌بینیم و برای دوباره ظاهر شدنش باید تا سال بعد صبر کنیم.

تورتهرانگردی

 انگار تهران، زيباي خفته‌اي است كه با كم شدن جمعيتش زيبايي خود را به رخ مي‌كشد. بخشي از اين زيبايي را مديون هواي پاك هستيم؛ هواي تميزي كه در آن كوه‌هاي اطراف تهران با سايه‌اي كه از ابرها بر آنها افتاده، از مركز و شمال و جنوب ديده‌ مي‌شوند؛ ابرهايي كه از هميشه به شهر نزديك‌ترند. اين زيبايي پرده از جذابيت‌هايي برمي‌دارد كه در روزهاي ديگر سال زير لايه‌اي از دود و ترافيك و زندگي ماشيني مدفون شده‌اند؛ جذابيت‌هايي كه در جنوب و مركز در قالب بافت تاريخي و در شرق و غرب در قالب فضاي گردشگري و معماري، خود را نمايان مي‌كند؛ بناهايي مثل برج‌هاي آزادي و طغرل، بافت‌هاي قديمي در محله‌هاي بهارستان و پانزده‌خرداد و... كه شايد در ايام ديگر سال، بارها و بارها از مقابلشان عبور كنيم اما به‌دليل همان آلودگي و ترافيك، دست و دلمان به گردش يا بازديد از آنها نرود. حالا چندسالي است كه شهرداري تهران متولي تورهاي تهرانگردي در ايام نوروز شده تا اين پتانسيل گردشگري را مديريت كند و از آن براي معرفي بيشتر جاذبه‌هاي گردشگري تهران بهره ببرد؛ تورهايي كه با شعار «تهران را ببينيم»، «تهران مقصد گردشگري» و... بر هر چه بيشتر شناختن پايتخت تأكيد دارد. ما هم يك روز را با يكي از اين تورها كه مقصد آن بازديد از 3برج آزادي، ميلاد و طغرل بود همراه شديم و با تعدادي از گردشگران حرف زديم تا ببينيم چرا در نوروز، تهرانگردي را جزو برنامه‌هاي تفريحي‌شان قرار داده‌اند.

خانم بابايي به تنهايي در تور تهرانگردي شركت كرده است. او مي‌گويد تمام ايام عيد را مشغول كار بوده و فقط يك روز مرخصي داشته. قبلا شنيده بوده تورهايي براي سفر يك‌روزه وجود دارند كه به استان‌هاي اطراف تهران مي‌روند. تصميم داشته يك روز استراحتش را به اين مسافرت‌ها برود اما زماني كه متوجه مي‌شود در داخل تهران هم امكان تور گردشگري فراهم است اين گزينه را انتخاب مي‌كند؛ «هر روز ساعت‌هاي زيادي در اين شهر رفت‌وآمد مي‌كنم. اما نمي‌دانم چرا اين زيبايي‌ها در ايام ديگر سال به چشم نمي‌آيد؛ مثلا همين برج آزادي كه هر روز ميليون‌ها نفر چشم‌شان به آن مي‌افتد اما از بين اين همه آدم، تعداد كمي رفته‌اند و از موزه‌ها و فضاي داخل برج ديدن كرده‌اند.» خانم بابايي علت اين بي‌توجهي به گردشگري پايتخت در روزهاي عادي را مشغله زياد شهروندان تهراني مي‌داند؛ «كسي كه مشغله زيادي طي روز داشته باشد طبيعتا نمي‌تواند زمان كافي براي استراحت يا تفريح كنار بگذارد؛ مثل من كه در سن 40سالگي براي نخستين‌بار است از برج آزادي ديدن مي‌كنم. اما هر چه تبليغات و اطلاع‌رساني بيشتر شود مطمئنا استقبال مردم هم بيشتر مي‌شود؛ مثلا همين تبليغ‌هايي كه براي تورهاي خارجي مي‌شود، گاهي بسيار اغراق‌آميز است و فقط براي اين است كه مردم را جذب كنند. همه آنها مي‌گويند سفري رؤيايي را برايتان رقم مي‌زنيم، درحالي‌كه‌ رؤيا همين‌جا در پايتخت خودمان است. وقتي وارد بنايي به عظمت برج آزادي مي‌شويم و از صحبت‌هاي راهنما مي‌فهميم چه زيبايي‌هايي در دل اين برج نهفته است، يا وقتي از پله‌ها بالا مي‌رويم و مي‌فهميم سازنده آن چقدر علم و توانايي داشته است ناخودآگاه احساس غرور مي‌كنيم؛ احساس غروري كه در هيچ سفر خارجي و در بازديد از بزرگ‌ترين بناهاي معماري جهان هم ايجاد نمي‌شود.»

  • سلفي در ارتفاع 280متري

در برج ميلاد جوان‌ها و نوجوان‌ها جنب‌و‌جوش بيشتري دارند و مدام با دوربين موبايل، خودشان را جا‌به‌جا مي‌كنند تا زاويه بهتري براي عكاسي از برج پيدا كنند. فرزندان آقاي رستگار از آنهايي هستند كه بيشتر از بقيه شور و هيجان دارند. خانواده آقاي رستگار از عسلويه به تهران سفر كرده‌اند و از طريق ايستگاه‌هاي ستاد گردشگري با تورهاي تهرانگردي آشنا شده‌اند. يك‌بار با تور شميران‌گردي از امامزاده صالح(ع) و محله‌هاي تجريش و شميران ديدن كرده‌اند و با تور 3 برج هم به ديدن برج‌هاي مهم تهران آمده‌اند. آقاي رستگار درباره انتخاب تهران به‌عنوان مقصد گردشگري مي‌گويد: «ما هر سال عيد به مسافرت مي‌رويم. بعضي‌ شهرها را ديده‌ايم اما امسال تصميم گرفتيم به تهران بياييم. از خيلي‌ها شنيديم كه تهران در ايام عيد قشنگ مي‌شود و خيلي‌ها هم گفتند اگر در روزهاي ديگر سال برويد به‌خاطر ترافيك و آلودگي هوا اذيت مي‌شويد. اين شد كه مقصد مسافرت امسال را تهران انتخاب كرديم». در‌اين ميان خانم آقاي‌رستگار هم به جمع‌مان اضافه مي‌شود تا از نحوه آشنايي‌شان با تورهاي گردشگري پايتخت بگويد؛ «همه دوست دارند در سفرهايشان نهايت استفاده را از مكان‌هاي ديدني و جاذبه‌هاي تفريحي ببرند. ما هم قصد داشتيم همه جاي تهران را ببينيم اما هم به مسيرها آشنا نبوديم و هم نمي‌دانستيم چه مكان‌هايي اهميت بيشتري دارند. حالا با اين تور تهرانگردي تقريبا همه جاهايي را كه دوست داشتيم ببينيم، ديديم؛ مخصوصا برج ميلاد كه دختر و 2 پسرم براي ديدن آن لحظه شماري مي‌كردند.» آقاي‌رستگار درباره زيبايي‌هاي تهران مي‌گويد: «تهران واقعا شهر زيبايي است. ما الان به‌خاطر نوروز شلوغي و آلودگي در آن نمي‌بينيم. اين شهر جذابيت‌هايي دارد كه آن را برايمان دوست داشتني مي‌كند. همه جاي ايران همينطور است. درست است كه هر شهري بناهاي تاريخي منحصر به فردي دارد اما از نظر من همانقدر كه اصفهان يا شيراز را بايد ديد، تهران را هم بايد ديد و به اين ظرفيت بالاي گردشگري‌اش بايد اهميت داد. ما به خارج از كشور هم سفر كرده‌ايم اما چيزي كه در ايران وجود دارد را در هيچ كجا نديده‌ايم. در بيشتر كشورها تلاش كرده‌اند تا با ساختن محل‌هاي تفريحي مصنوعي، گردشگران را جذب كنند، درحالي‌كه در ايران جاذبه‌هاي بكر و طبيعي بسياري داريم كه حتي خيلي از آنها را خودمان هم نديده‌ايم».

  • دير است اما همين دير هم خوب است

يكي ديگر از افرادي كه در تور شركت كرده آقاي علي ربيعي 59ساله است؛ «من بازنشسته سازمان كشتيراني هستم و تا قبل از اين در شهرهاي مختلف ازجمله ماهشهر زندگي مي‌كردم. حالا به همراه خانواده در تهران مستقر هستيم و تصميم گرفتم از اين فرصت استفاده كنم تا ببينم در شهر چه مي‌گذرد. من به‌خاطر شغلم جاهاي مختلفي را ديده‌ام. از طرفي سال‌ها در تهران زندگي كردم و دانشجو بودم. اما انگار حالا نوبت اين رسيده كه با اين شهر جور ديگري آشنا شوم. من الان و در اين سن جاذبه‌هايي را در تهران مي‌بينم كه تا قبل از اين به آن بي‌توجه بودم. نه اينكه فقط من بي‌توجه باشم، در واقع همه ما كساني كه در پايتخت زندگي مي‌كنيم از اين همه جذابيت غافل بوده‌ايم. اما وقتي مي‌آييم و به اين پتانسيل‌ها توجه مي‌كنيم متوجه مي‌شويم از چه چيز ارزشمندي غافل بوده‌ايم. حالا من با گشتن در تهران از برج آزادي يك درسي را ياد مي‌گيرم، از برج ميلاد يك درسي ديگر مي‌گيرم و همينطور از برج طغرل. وقتي اين تجربه را در كنار تجربه‌هاي سفر و بازديدهاي ديگرم قرار مي‌دهم و فكر مي‌كنم حال خوب امروز را مديون اين تور هستم. البته به همسر و دخترم هم قول داده‌ام كه دفعه بعد با آنها بيايم و اميدوارم اين تورها در ايام ديگر سال هم تداوم داشته باشد.»

آقاي ربيعي در ادامه مي‌گويد كه گشتن در ايران حالش را بهتر مي‌كند؛ «نه فقط گشتن در تهران بلكه گشتن در ايران حال من را خوب مي‌كند چون اين سرزمين را دوست دارم و از ديدن زيبايي‌هايش لذت ‌مي‌برم، همانطور كه كالاي ايراني مصرف مي‌كنم و خانواده و دوستانم را هم به اين كار تشويق مي‌كنم. به‌نظر من كساني كه به‌دنبال مسافرت‌هاي خارجي هستند و با خود مي‌گويند حالا ايران را هم مي‌بينيم دچار اشتباه بزرگي‌اند. چرا كه اگر ابتدا كشور خودمان را نبينيم، جاذبه‌هاي تفريحي در مناطق ديگر برايمان بزرگ جلوه مي‌كند. درست است كه هر كشوري زيبايي و تاريخ منحصر به فردي دارد اما اگر ابتدا كشور خودمان را ببينيم مي‌توانيم در بازديد از كشورهاي ديگر به آنها بگوييم ما هم در ايران چنين مناطقي داريم و به اين ترتيب فرهنگ و اصالت خودمان را ترويج كنيم.»

  • هر سال بهتر از پارسال

خانواده چهارنفره آقاي يزدي هم از ديگر خانواده‌هايي هستند كه در تور 3 برج شركت كرده‌اند؛ پدر و مادر به همراه 2 پسر 19ساله و 10ساله‌شان. آقاي يزدي از آن دسته افرادي است كه اعتقاد دارد در ايام نوروز بايد در تهران ماند و از هواي پاك و خيابان‌هاي بدون ترافيك آن لذت برد. اين خانواده سال‌هاي قبل هم در تور تهرانگردي شركت كرده‌اند و آقاي‌يزدي درباره آن اينطور توضيح مي‌دهند: «ما 2 سال است كه بخشي از برنامه‌هاي تفريح‌مان در ايام نوروز را به تور تهرانگردي اختصاص مي‌دهيم. بيشترين اصرار و پافشاري را هم پسر بزرگم مي‌كند. او خيلي اين تورها را دوست دارد. به اين دليل كه يك روز كامل در كنار هم به ديدن مناطق مختلف مي‌رويم و درباره آثاري كه بازديد كرده‌ايم با هم حرف مي‌زنيم. يكي ديگر از نكات مثبتي كه باعث مي‌شود خانوادگي در اين تورها شركت كنيم اين است كه مناطقي را انتخاب مي‌كنيم كه براي همه اعضاي خانواده جذاب است. اينطور نيست كه پسر كوچك‌ترم حوصله‌اش سر برود يا مثلا فقط به بچه‌ها خوش بگذرد و براي من و همسرم خسته‌كننده باشد. ما سال‌هاي گذشته هم در اين تورها شركت كرديم و هر سال مي‌بينيم كه شرايط برگزاري تورها بهتر مي‌شود. اميدواريم حداقل ماهي يك‌بار هم در ايام عادي سال اين فرصت را ايجاد كنند تا به تفريح ثابتي براي خانواده‌هاي تهراني تبديل شود».

  • تور تهرانگردي به روايت آمار و ارقام

14000

14هزار نفر از طريق سامانه تلفني و موبايلي 137و از طريق پايگاه اينترنتي و غرفه‌هاي راهنماي گردشگري در تور تهرانگردي ثبت نام كردند.

10

در طرح گردشگري تهران در ايام نوروز، 10 آژانس مسافرتي با شهرداري تهران همكاري كردند.

100

100 نفر در ستاد گردشگري براي هر چه بهتر برگزار شدن تورها همكاري كردندكه وظيفه هماهنگي و اجراي تورها را بر عهده داشتند.

5000

از تور 3 برج بيش از 5000هزار نفر بازديد كردند كه پر بازديد شونده ترين تور تهرانگردي در ايام نوروز بود.منظور از 3 برج، برج‌هاي آزادي، برج ميلاد و برج طغرل است.

10000

از 14هزار نفري كه تورها را رزرو كردند حدود 10هزار نفر موفق به استفاده از تورها شدند.

25

تعداد برنامه‌هاي گردشگري براي بازديد از مناطق مختلف تهران كه در قالب تورهاي يك‌روزه و نيم روزه برنامه‌ريزي شده بود.

2

از سوي گردشگران نوروزي پايتخت، از 2‌تور 3برج و شميران‌گردي بيشترين استقبال انجام گرفت.

3000

يكي ديگر از تورهاي پربازديد ايام نوروز پايتخت، تور شميران‌گردي با حال‌و هواي خاصش بود كه از اين تور هم 3هزار نفر استفاده كردند.

کد خبر 366570

برچسب‌ها

پر بیننده‌ترین اخبار مهارت‌های زندگی

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha