مجموع نظرات: ۰
یکشنبه ۲۰ فروردین ۱۳۹۶ - ۰۹:۱۹
۰ نفر

همشهری آنلاین: برکسی پوشیده نیست که سیاره زمین به دلیل دمایی که در زیر لایه‌ای از دی‌اکسید‌کربن در اتمسفر به دام افتاده‌، درحال گرمتر‌شدن است.

دی‌اکسید‌کربن

براساس گزارش نيچر،‌اكنون نتايج تحقيقاتي جديد نشان مي‌دهد روند كنوني گرمايش جهان مي‌تواند شرايط اقليمي را ايجاد كند كه طي نيم ميليارد سال گذشته بي‌سابقه خواهد بود.

محققان مي‌گويند درصورتي كه بشر به بهره‌برداري از سوخت‌هاي فسيلي موجود در جهان ادامه دهد، تا سال 2250 سطح دي‌اكسيد‌كربن به حدي خواهد رسيد كه حتي در دوران ترياسه يعني در حدود 200 ميليون سال پيش نيز مشابه آن مشاهده نشده‌است و سطح دي‌اكسيد كربن تا سال 2400 به حدي خواهد رسيد كه تاكنون در هيچ دوره زمين‌شناسي ثبت نشده‌است.

براي بررسي ميزان نوسانات دي‌اكسيد‌كربن موجود در اتمسفر زمين طي 420 ميليون سال گذشته، محققان دانشگاه ثاوت‌همپتون به گرد‌آوري حدود 1500 تخمين صورت گرفته از سطح دي‌اكسيد‌كربن از 112 مقاله منتشر شده پرداختند. به گفته محققان نمي‌توان با دقتي بالا ميزان تمركز دي‌اكسيد‌كربن را از ميليون‌ها سال پيش تاكگنون محاسبه كرد از اين رو بايد بر آمارهاي غيرمستقيم ذخيره شده در سنگ‌ها استفاده كرد.

اين بررسي‌ها نشان داد اگرچه ميزان دي‌اكسيد‌كربن نسبت به ديگر دوران‌هاي گرمتر تاريخ زمين كمتر است، اما با سرعتي بسيار بالا درحال افزايش است. تمركز دي‌اكسيد‌كربن در دوران پيش‌صنعتي 280 بخش در ميليون ثبت شده‌است اما اين ميزان تا سال 2016 به 400 بخش در ميليون رسيده‌است.

با وجود افزايش بسيار سريع سطح دي‌اكسيد‌كربن در زمين، سطح اين گاز هنوز نسبت به دوران پيشين گلخانه‌اي زمين بسيار پايين است، در آن دوران ميزان گاز به 3000 بخش در ميليون رسيده‌بود.

نكته نگران كننده ديگري در اين ميان وجود دارد: ستاره‌هايي مانند خورشيد به واسطه واكنش‌هاي هسته اي به مرور درخشانتر مي‌شوند، به بياني ديگر، اگرچه طي چندصد ميليون سال گذشته تمركز دي‌اكسيد‌كربن در اتمسفر بالا بوده‌است، اثر گرمايشي اين گاز و خورشيد در كل چندان بالا نبوده‌است، اما امروز با افزايش شديد سطح گاز و افزايش شدت درخشش خورشيد، كه در مجموع به پديده‌اي به نام فشار اقليمي شهرت دارد، محققان براين باورند زمين در مسير ورود به قلمروي بسيار خطرناك و شناخته نشده از شرايط اقليمي قرار گرفته‌است زيرا در گذشته زمين هيچ نقطه مشابهي با آنچه زمين امروز در مسير آن قرار گرفته وجود ندارد.

درصورتي كه از ميزان مصرف سوخت‌هاي فسيلي كاسته نشود، محققان تخمين مي‌زنند كه تا سال 2250 سطح اين گاز به 2000 بخش در ميليون خواهد رسيد، مقداري كه از 200 ميليون سال پيش تا به امروز بي‌نظير بوده‌است، اما از آنجايي كه 200 ميليون سال پيش درخشش خورشيد كمتر از امروز بوده‌است، تاثير جمعي افزايش گاز دي‌اكسيد كربن و گرماي خورشيد بر زمين پايين‌تر بوده‌است.

کد خبر 366462

برچسب‌ها

پر بیننده‌ترین اخبار دانش

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha