لیلا خاکسار: داوران نهایی جشنواره مطبوعات بر این باورند که ظرفیت و بضاعت روزنامه‌نگاری کشور بی‌تردید بسیار فراتر از آثار رسیده به جشنواره است و همچنان امید دارند که با اتخاذ ساز و کارهای مناسب، روند مشارکت روزنامه‌نگاران در جشنواره سراسری آتی بهبود و توسعه یابد.

هیات داوران نهایی چهاردهمین جشنواره مطبوعات و خبرگزاری‌ها در آخرین روز جشنواره با انتشار بیانیه‌ای اعلام کرد: هیات داوران نهایی بر این باورند که برگزاری 14 دوره جشنواره سراسری، آنقدر تجربه و درس به ما آموخته که برای دوره‌های آتی ضرورت بازنگری کلی در ساختار و محتوای جشنواره‌های سراسری را اجتناب‌ناپذیر کند.

هیئت داوران در کنار ضرورت آموزش تخصصی و حرفه‌ای مستمر و بالنده در این حوزه، تامل کافی‌ در حوزه‌های سیاستگذاری و برنامه‌ریزی و فراهم‌ آوردن شرایط مناسب اجتماعی و سیاسی و فعالیت حرفه‌ای روزنامه‌نگاران و تعبیه اهرم‌های مشوق برای ارتقای کیفیت روزنامه‌نگاری کشور را ضروری می‌داند.

چه روزنامه‌نگاران آگاه و مطبوعات و خبرگزاری‌های مستقل، مراقبان و مدافعان بی‌مزد و منت حقوق شهروندان و حلقه وصل دولت و ملت‌اند.

دراین بیانیه همچنین آمده است: تأمین معیشت، امنیت شغلی و استقلال حرفه‌ای روزنامه‌نگاران و بارور ساختن امید به آینده در دل آنان از مهم‌ترین ابزارهای رشد و توسعه مطبوعات و سایر رسانه‌ها و قرار گرفتن آنها در مسیر کمک به توسعه ملی است.

هم دولت، هم ساختارهای صنفی و حرفه‌ای و هم مراکز دانشگاهی باید در این زمینه دست در دست هم بگذارند و با بهترین آرزوها برای جامعه مطبوعاتی و روزنامه‌نگاران کشور، چنین روزهایی را به انتظار بنشینیم.

گفتنی است مجید رضائیان، مهدی فضائلی، عباس سلیمی نمین، اسماعیل شفیعی سروستانی، محمد مهدی فرقانی، و محمد علی معلی، داوران نهایی چهاردهمین جشنواره مطبوعات و خبرگزاری‌ها بودند.

مطبوعات کودکان و نوجوانان، نیازمند جوشش درونی اهل فن

نمایشگاه مطبوعات امسال در حالی به پایان رسید  که اکثر بازدیدکنندگان، مستقل شدن آن از نمایشگاه کتاب را مهم‌ترین ویژگی آن می‌دانستند.

مسئولان، متخصصان، مقامات دستگاه‌های مختلف، دانشجویان و دانش‌آموزان در آخرین روز نمایشگاه مطبوعات از غرفه‌های مختلف بازدیدکردند.

صفارهرندی وزیر ارشاد ضمن بازدید از غرفه همشهری در پاسخ به سؤال ما در ارتباط با محدودیت و کمبود نشریات ویژه کودکان و نوجوانان و برنامه‌های وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی برای رسیدگی به این موضوع گفت: با توجه به عمر طولانی نشریات مربوط به کودکان و نوجوان مانند نشریه کیهان بچه‌ها و نظایر آن لازم است که قدم‌هایی در این زمینه برداشته شود و فاصله انتشار این نشریات با نشریات قبلی حفظ شود تا  بتوانند کاری جدید و نو در زمینه اطلاع رسانی به کودکان و نوجوانان داشته باشند.

وی در ادامه و در پاسخ به این سؤال که وزارت ارشاد و مطبوعات داخلی چه برنامه و اقداماتی در این خصوص دارد گفت: وزارت ارشاد نقش حمایتی دارد و برای فعال شدن این حوزه باید یک جوششی در اهالی فن و اهالی مطبوعات به‌وجود آید.

ضعف اطلاع رسانی در مورد جشنواره مطبوعات

محمود رضا امینی مدیر عامل خبرگزاری موج نیز در ارتباط با جشنواره مطبوعات گفت: جای بسی تأسف است که این جشنواره در بی‌خبری کار خود را آغاز کرد و  اطلاع رسانی به ویژه در رسانه ملی بسیار ضعیف بود، امیدواریم با بولتن‌ها و اطلاع رسانی که از طریق خود جشنواره صورت گرفته این نقص تا حدودی برطرف شده باشد.

وی در ادامه افزود: البته ناگفته نماند که این جشنواره برای اولین بار است که به شکل مستقل برگزار می‌شود و همیشه گام اول با مشکلاتی همراه است که امیدواریم در سال‌های آتی، این ضعف اطلاع رسانی  و  برطرف شود.

سعیدی کیا وزیر مسکن،‌ لنکرانی وزیر بهداشت، برخی از مسئولین قوه قضائیه، هنرمندان و جمع کثیری از مردم، دانشجویان و دانش‌آموزان از بازدیدکنندگان نمایشگاه و غرفه همشهری بودند.

گفتنی است در طول برگزاری نمایشگاه نشریات همشهری خانواده، جوان، ماه، محله‌ها و دیگر ضمائم همشهری مورد توجه و اقبال بسیاری از علاقه‌مندان به مطبوعات قرار گرفت.

کد خبر 36615

برچسب‌ها

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز