همشهری آنلاین: وزارت دفاع آمریکا در دوره ریاست جمهوری دونالد ترامپ از آزادی بیشتری برای هدایت جنگ‌ها به شیوه دلخواه خود برخوردار است و همواره به دنبال تایید کاخ سفید در تصمیم گیری های مهم نخواهد بود.

پنتاگون در دوره ترامپ از اختیارات ویژه برخوردار است

به گزارش خبرگزاری صداوسیما به نقل از خبرگزاری فرانسه، بسیاری در ارتش آمریکا افزایش این استقلال و خودمختاری را ارج می نهند اما منتقدان معتقدند این روند شمار تلفات غیرنظامیان را افزایش و جان نظامیان آمریکایی را در معرض خطر بیشتری قرار خواهد داد.

این تغییر در هیچ زمینه ای بیشتر از مبارزه با گروه تروریستی داعش در شمال سوریه مشهود نبوده است همچنانکه در دوره باراک اوباما رئیس جمهور باراک اوباما حتی تغییرات کوچک در برنامه های آمریکا در این زمینه باید تحت نظارت دقیق و کامل کاخ سفید انجام می شد.

از زمان آغاز به کار رسمی دونالد ترامپ، نیروهای دریایی این کشور یگان های توپخانه‌ای را در سوریه مستقر کرده‌اند و با ورود صدها نظامی آمریکایی شمار نیروهای این کشور به حدود یک هزار نفر رسیده است.

فرماندهان آمریکایی در حال بررسی امکان استقرار صدها نیروی دیگر هستند و پنتاگون این هفته اعلام کرد ضمن پشتیبانی توپخانه ای نیروهای محلی را به منظور در اختیار گرفتن کنترل یک سد راهبردی در پشت خطوط دشمن مستقر کرده است.

با افزایش اختیارات پنتاگون نقش شورای امنیت ملی که مسئولیت هماهنگی سیاست نظامی و خارجی را بر عهده دارد و دستور کار امنیت ملی رئیس جمهور را اجرا می کند کمرنگ خواهد شد.

در دوره ریاست جمهوری باراک اوباما ، شورای امنیت ملی آمریکا همه جنبه های جنگ های آمریکا را در عراق ، سوریه و افغانستان تحت نظر داشت و اشتون کارتر وزیر دفاع وقت اختیارات چندان گسترده ای نداشت.

اما دونالد ترامپ در زمینه اقدامات نظامی بارها تسلیم جیمز ماتیس وزیر دفاع خود شده است.

سخنگوی پنتاگون اعلام کرد جیمز ماتیس اختیار دارد عملیات های نظامی را به شیوه ای که خود مناسب می داند انجام دهد.

آمریکا با گروه تروریستی داعش در عراق و سوریه و نیز طالبان در افغانستان از طریق نیروهای محلی مقابله می کند که پشتیبانی آمریکا و ائتلاف تحت فرمان این کشور را در اختیار دارند.

راهبرد کلی آمریکا تغییری نکرده است اما فرماندهان نظامی این کشور هم اکنون اختیارات بیشتری برای انتقال نیروها و تجهیز آنها دارند.

مسئله افزایش نیروها نیز برای باراک اوباما مسئله حساس و مهمی بود همچنانکه وی در مبازرات انتخاباتی خود وعده داده بود به جنگ های آمریکا در خاورمیانه پایان دهد و اقدام به استقرار نیروهای زمینی نکند.

سناتور جان مک کین که ریاست کمیته نیروهای مسلح سنای آمریکا را بر عهده دارد از منتقدان دائمی عملکرد شورای امنیت ملی این کشور است و معتقد است به فرماندهان نظامی باید اختیار عمل بیشتری داده شود.

رویکرد نظامی دونالد ترامپ با موجی از انتقادات مواجه شده است به ویژه پس از موافقت وی با اجرای عملیات ویژه در یمن که به کشته شدن یک نظامی ، شماری از غیرنظامیان و سقوط یک فروند بالگرد انجامید.

اگرچه کاخ سفید تاکید داشت این عملیات منجر به دستیابی به اطلاعات مهمی شد و به طور کلی عملیات موفقیت آمیزی بود اما منتقدان اقدام ارتش را برای اجرای این عملیات عجولانه اعلام کردند.

پنتاگون اذعان کرده است از زمان آغاز عملیات مبارزه با داعش در سال 2014 میلادی، دست کم 220 غیرنظامی کشته شده اند اما گروهی متشکل از خبرنگاران و محققان مستقر در لندن شمار تلفات غیرنظامیان را بیش از دهها برابر این رقم اعلام کرده است.

دیده بان حقوق بشر سوریه اعلام کرد در حمله هوایی روز سه شنبه ائتلاف تحت فرمان آمریکا در غرب رقه 33 تن کشته و شماری از غیرنظامیان بی‌خانمان شدند.

کد خبر 365591

برچسب‌ها

پر بیننده‌ترین اخبار آمریکا

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha