همشهری آنلاین: برای دومین بار در چند هفته گذشته مردم اوکیناوا به مناسبت یکهزارمین روز از تظاهرات و تحصن بر ضد جابجایی پایگاه نظامی آمریکایی در این منطقه دست به اعتراضات گسترده زدند.

 اعتراضات بزرگ مردم اوکیناوای ژاپن بر ضد آمریکا

به گزارش ایرنا، سال هاست که برنامه انتقال پایگاه آمریکایی از منطقه فوتنما اوکیناوا که منطقه ای با جمعیت زیاد می باشد به نواحی  کم جمعیت شمال ژاپن به دلیل همین اعتراضات نافرجام مانده است.

در تظاهراتی که طی دیروز و امروز (دوشنبه) برگزار شده، مردم در سطح منطقه از جمله در مقابل محلی که قرار است پایگاه نظامی آمریکا به آن منتقل شود پلاکارت ها و نوشته هایی در دست گرفته و بر ضد این برنامه به دولت های آمریکا و ژاپن هشدار می دادند.

این در شرایطی است که در جریان تظاهرات قبلی مردم اوکیناوا علیه انتقال پایگاه نظامی آمریکایی ها در ماه گذشته میلادی، برای نخستین بار «تاکشی اوناگا» فرماندار اوکیناوا نیز حضور یافت.

تلویزیون ان.اچ.کی ژاپن نیز در گزارشی اعلام کرد با نزدیک شدن به زمان تکمیل پایگاه جدید، فرماندار که خود از معترضان اصلی به طرح جابجایی نیروگاه است، بار دیگر خواستار توقف این برنامه و خروج کامل آمریکایی ها از اوکیناوا شده است.

این نخستین بار است که اوناگا که از سال ۲۰۱۴ میلادی فرماندار اوکیناوا شده است در کنار مردم در یک تظاهرات بزرگ ضد آمریکایی و علیه حضور نظامیان آمریکا در این منطقه و انتقال پایگاه جدید شرکت کرده است.

پایگاه جدید آمریکا به نام «هنوکو» هنوز در حال ساخت است و فرماندار در جمع معترضان اعلام کرد که زمان گشودن یک جبهه جدید علیه آمریکا و ساخت این پایگاه جدید فرا رسیده است و به چنین کاری اجازه داده نخواهد شد.

در اعتراضات این هفته بخصوص مردم معترض سیاست های شینزو آبه نخست وزیر ژاپن و دولت مرکزی در موافقت با این جابجایی را مورد انتقاد قرار دادند.

تظاهرکنندگان گفته اند که اعتراضات تا زمانی که طرح ساخت و ساز و جابجایی متوقف نشده باشد، ادامه خواهد یافت.

بسیاری از معترضان در ماه های اخیر بارها مبادی ورودی به سمت پایگاه جدید را مسدود کرده و اجازه ساخت و ساز و تکمیل پایگاه را نداده اند.

فرماندار به مردم و معترضان قول داد که هر کاری را با استفاده از هر ابزار لازم انجام خواهد داد تا مانع نقل و انتقال پایگاه نظامی آمریکا شود.

از سال ۲۰۱۴ میلادی که مساله انتقال پایگاه جدیت گرفت مردم بارها و بارها در این منطقه دست به اعتراضات گسترده زده و خواستار خروج نظامیان آمریکایی از کل ژاپن شده اند.

از زمان پایان جنگ جهانی دوم، آمریکا در ژاپن حضور نظامی گسترده دارد و حدود نیمی از 50 هزار نیروی نظامی آمریکایی در ژاپن در استان اوکیناوا مستقر هستند.

کد خبر 365880

برچسب‌ها

پر بیننده‌ترین اخبار آسیا و اقیانوسیه

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha