سه‌شنبه ۲۲ آبان ۱۳۸۶ - ۱۳:۵۱
۰ نفر

هزینه سرویس مدارس بعد از گذشت تنها 2 ماه از آغاز سال تحصیلی جدید، افزایش 100‌درصدی و حتی بیش‌تر در بعضی مناطق تهران داشته است.

در منطقه 6 تهران، هزینه سرویس مدارس برای دانش‌آموزان راهنمایی در ابتدای سال 125‌هزار تومان ذکر شده بود که این میزان در هفته گذشته به 250 هزار تومان افزایش یافته است.

بر اساس این گزارش، این هزینه در قبال سرویس مدرسه که مینی‌بوس است، اخذ می‌شود اما این میزان درخصوص خودروهای سواری با افزایش 150 درصدی مواجه است.

مادر یکی از دانش‌آموزان منطقه 6 تهران به خبرنگار فارس گفت: در ابتدای سال میزان سرویس مدارس فرزندم 130 هزار تومان عنوان شد اما حالا از ما می‌خواهند که 2 برابر این میزان را بپردازیم.

والدین یک دانش‌آموز منطقه 7 تهران نیز میزان هزینه سرویس مدرسه فرزندش را با خودروی سواری 350 هزار تومان ذکر کرد.

اما مدیر یک مدرسه در منطقه 7 تهران گفت: آموزش و پرورش به خودروهای شخصی 3 لیتر در ماه بنزین می‌دهد و این در حالی است که برخی از رانندگان روزانه 3 تا 4 لیتر بنزین مصرف می‌کنند.

وی ادامه داد: همین میزان 3 لیتر نیز در قالب کوپن سوخت به مدارس داده می‌شود و در تعدادی از پمپ بنزین‌های خاص قابل استفاده است و باز رانندگان ناچارند که کلی بنزین مصرف کنند تا به پمپ بنزین برسند.

این مدیر مدرسه، هزینه سرویس مدرسه را با خودروی شخصی در این منطقه در مسیرهای نزدیک 200 هزار تومان و در مسیرهای دورتر بین 300 تا 350 هزار تومان ذکر می‌کند.

اما نکته جالب‌تر این‌که در این سرویس مدارس یعنی خودروی سواری بیش از 4 دانش‌آموز حضور دارند و گاهی تعداد دانش‌آموزان به‌خصوص در مقطع ابتدایی به 8 دانش‌آموز نیز می‌رسد.

بنا براین گزارش، استفاده‌ از‌ تاکسی‌های ون یا کاروان مقرون به صرفه و هزینه آن به ازای هر ساعت و 11 سرنشین‌، ‌3‌ هزار و ‌200‌ تومان‌ است و هزینه‌ جابه‌جایی‌ با خودروهای‌ معمولی‌ با 4 سرنشین‌ از سوی سازمان تاکسیرانی 2 هزار تومان‌ عنوان شده بود که در حال حاضر این میزان در تهران درخصوص مینی‌بوس حدود 10 هزار تومان و برای خودروهای سواری 3 هزار تا 5 هزار تومان است.

محمدعلی لقایی مدیرکل دفتر جذب مشارکت‌های اولیای وزارت آموزش و پرورش در این خصوص گفت: متأسفانه هنوز سرویس مدارس نظام‌مند نشده  و دست ما بسته است.

وی با بیان این‌که آیین‌نامه سرویس مدارس در هیات دولت در دست بررسی برای تصویب است، اظهار داشت: این هزینه بالا درباره بخش خصوصی است. با توجه به این‌که آن‌ها سهمیه بنزین ندارند، با خانواده‌ها نرخ‌های مختلفی را توافق می‌کنند.

لقایی ادامه داد: منتظر تصویب آیین‌نامه سرویس مدارس هستیم تا به شکل قانونی با کسانی که تخلف می‌کنند، برخورد شود.

وی از سازمان تاکسیرانی نیز به‌دلیل عدم همکاری جدی با آموزش و پرورش در زمینه در اختیار قراردادن تاکسی گله کرد و گفت: عدم‌همکاری جدی سازمان تاکسیرانی موجب شده است که مدارس به سمت بخش‌های خصوصی بروند.

خلف وعده سازمان تاکسیرانی

مدیرکل دفتر جذب مشارکت‌های اولیای وزارت آموزش و پرورش گفت: سازمان تاکسیرانی با آموزش و پرورش همکاری جدی نکرد و ظرفیت‌هایی را که برای سرویس مدارس اعلام کرده بود پوشش نداد.

محمدعلی لقایی افزود: به همین دلیل مدارس به ناچار به بخش خصوصی وابسته شدند. وی اضافه کرد: تاکسیرانی نرخ مصوبی دارد که شورای شهر تعیین می‌کند و نرخ قانونی است اما بخش خصوصی تابع تغییر و تحولات محیطی است.

لقایی اظهار داشت: از 2 منطقه تهران شامل منطقه یک و 2 تهران سند داریم که تاکسیرانی اعلام کرده، همکاری می‌کند اما تنها حدود یک دهم ظرفیت اعلام کرده را پوشش داده است.

وی در مورد سهمیه سوخت سرویس مدارس نیز افزود: هنوز به‌طور رسمی هیچ سوختی برای سرویس مدارس تعلق نگرفته است.

لقایی گفت: در حال پیگیری سهیمه سوخت برای سرویس مدارس هستیم. این موضوع در دستور کار ستاد تبصره 13 است اما هنوز جلسه این ستاد تشکیل نشده است.

کد خبر 36519

برچسب‌ها

پر بیننده‌ترین اخبار آموزش

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز