چهارشنبه ۲۳ آبان ۱۳۸۶ - ۰۷:۵۰
۰ نفر

همشهری آنلاین: کاهش پرندگان شکاری موجب افزایش جوندگان، آفات و بیماری‌ها می‌شود.

یکی از کارشناسان اداره کل محیط زیست استان بوشهر می‌گوید: فراوان شدن جوندگان ضمن تخریب مزارع گسترش بیماری هایی نظیر سالک و طاعون را در پی دارد.

مرادی گفت: زنده گیری پرندگانی چون بالابان، بحری، دلیجه و سارگپه که در پاییز به استان بوشهر مهاجرت می‌کنند باعث شده آنها کمیاب شوند.

مرادی می‌گوید: همجواری استان با کشورهای عربی و تمایل فراوان آنان به خرید این پرندگان زنده‌گیری پرندگان شکاری را افزایش داده است.

پرندگان جزء شاخص‌های نشان دهنده تغییر درمحیط زیست یک منطقه هستند. از آنجایی که آنها را می‌توان به سهولت دید، دقت در وضعیت شان به وضوح می‌تواند نابودی طبیعت را نشان دهند. به همین دلیل به محض وقوع آلودگی در یک منطقه، پرندگان آن را مورد بررسی قرار می دهند.

در میان پرندگان، پرندگان شکاری نسبت به آلودگی حساس‌تر بوده و سریع‌تر واکنش نشان می‌دهند. تاثیر آلودگی‌های صنعتی در اروپا و کاهش جمعیت انواع شاهین و عقاب مثال بارز آن است.

عکاس: یدالله عبدی

از پرندگان شکاری برای شکار پرندگان دیگر نیز استفاده می‌شود. این پرندگان تعلیم دیده بیشتر در فرود‌گاه‌ها استفاده می‌شوند. آنها قبل از پرواز پرندگانی که به صورت دسته‌ای پرواز می‌کنند گشتی در آسمان فرودگاه زده و باعث پراکنده و فراری شدنشان می‌شوند.

برخی از پرندگان غیر شکاری به عنوان آفت‌کش استفاده می‌شوند. پرستو ها و چلچله‌ها در میان روستاییان خوش یمن هستند. آنها از حشرات مضر بر گیاهان استفاده می‌کنند.

اگر چه پرندگان می توانند خود به صورت آفت عمل کنند اما در بسیاری از موارد آنها تمیز‌کننده محیط زیست هستند. به طور مثال پرنده‌ای دریایی به نام کاکایی نقره ای به علت تغذیه از حیوانات، ماهی‌ها و فضولات کنار ساحل کمک بزرگی به پاکسازی سواحل دریا می‌کنند.

بسیاری از پرندگان مانند کلاغ‌ها، کور کورها، و کرکس‌ها که از زباله‌ها و حیوانات مریض استفاده می‌کنند نقش بسیار مهمی در تمیزی طبیعت دارند. تمیزی طبیعت به ودی خود می‌تواند از شیوع بیماری‌ها جلوگیری کند.

استفاده از حیوانات وحشی همیشه از مسائل قابل توجه در جامعه بشری است. پرندگان همیشه یکی از عناصر اصلی موجود ذر طبیعت به شمار می‌آیند.. گذشته از ارزش‌های علمی که  پرندگان را به عنوان یکی از عوامل اصلی متعادل کننده طبیعت به شمار می‌آورد ارزش‌های تفریحی، اقتصادی و زیبایی آنها به اندازه‌ای است که اهمیت تحقیق بر روی آنها را فراهم کند.

کد خبر 36500

برچسب‌ها

پر بیننده‌ترین اخبار محیط زیست

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز