یکشنبه ۱۵ اسفند ۱۳۹۵ - ۰۶:۰۰
۰ نفر

ماجرای آشوراده به پایان نزدیک می‌شود و آنطور که معاون هماهنگی امور عمرانی استاندار گلستان به خبرگزاری مهر اعلام کرده است مسائل حاکمیتی آشوراده برای تبدیل آن به منطقه نمونه گردشگری حل شده و اکنون نقشه اجرایی طرح طبیعت‌گردی در تنها جزیره ایرانی دریای خزر در حال تدوین است.

جزیره آشوراده

جزيره آشوراده سال 54 در فهرست نخستين مناطق زيست‌كره جهان ثبت شد و چندي بعد نيز در كنوانسيون جهاني تالاب‌هاي مهم دنيا به ثبت رسيد. اين جزيره تا سال 72نيز مسكوني بود اما در همان سال با بالا آمدن سطح آب دريا خالي از سكنه شد.

براساس گزارش مهر، پس از يك دهه خالي بودن جزيره آشوراده بحث واگذاري اين جزيره مطرح و در سال ۱۳۸۶ بخشي از آشوراده توسط يكي از نهادهاي حاكميتي به بخش خصوصي واگذار شد و همين واگذاري باعث آغاز مناقشه بر سر آشوراده بين بخش خصوصي و سازمان حفاظت محيط‌زيست شد. اما اين واگذاري پايان مناقشه بر سر آشوراده نبود و اواخر دولت دهم امتياز سرمايه‌گذاري در اين جزيره به يك شركت توليد لبنيات در استان واگذار شد.

پس از ورود سازمان بازرسي و غيرقانوني دانستن اين واگذاري در نهايت در آذرماه ۹۳ و در سفر استاني دولت تدبير و اميد به گلستان اجراي طرح گردشگري آشوراده از سوي نماينده ولي‌فقيه در گلستان و استاندار به‌عنوان مطالبه مردمي مطرح شد و رئيس‌جمهور وعده داد آشوراده به قطب گردشگري كشور تبديل شود. پيش از اين اظهارات البته موضوع تبديل جزيره آشوراده به منطقه گردشگري از سوي سازمان حفاظت محيط‌زيست و شخص معصومه ابتكار به مسعود سلطاني‌فر، رئيس پيشين سازمان ميراث فرهنگي و وزير كنوني ورزش پيشنهاد شد و اينگونه طرح تبديل آشوراده به‌رغم مخالفت دوستداران محيط‌زيست و كارشناسان اين حوزه نهايي شد.

اكنون رضا مروتي، معاون عمراني استاندار گلستان طرح گردشگري آشوراده را برجام آشوراده نام نهاده و به خبرگزاري مهر گفته است كه مسائل حاكميتي آشوراده حل شده و تأييد طرح گردشگري و طبيعت‌گردي آشوراده از سوي سازمان حفاظت محيط‌زيست و طرح اجرايي آن در آينده نزديك ارائه مي‌شود. به گفته مروتي در كنار اختلاف‌سليقه كارشناسان، جزيره آشوراده سابقه خوبي نداشت كه با توصيه استاندار اين سابقه پاك شد.

سابقه نامطلوب آشوراده كه معاون عمراني استاندار گلستان به آن اشاره كرد مربوط به‌زماني است كه سرمايه‌گذار طرح زيست‌محيطي خود را ارائه كرد و فرياد ‌تشكل‌هاي مردم‌نهاد درآمد.همين موضوع به‌زعم معاون عمراني استاندار گلستان موجب كنار كشيدن سرمايه‌گذاران از طرح گردشگري آشوراده شده بود.

کد خبر 363979

برچسب‌ها

پر بیننده‌ترین اخبار محیط زیست

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha