مدیرکل محیط‌زیست مازندران از احیای تالاب میانکاله خبر داد و گفت: طرح احیا همزمان با سفر رئیس‌جمهور به مازندران اجرایی می‌شود.

حسينعلي ابراهيمي كارنامي در حالي از اجرايي‌شدن طرح احياي ميانكاله خبر مي‌دهد كه با وجود مخالفت‌هاي صاحب‌نظران و بدنه كارشناسي سازمان حفاظت محيط‌زيست، اين سازمان پاييز سال93 با اجراي طرح گردشگري در جزيره آشوراده موافقت كرد؛ طرحي كه بنا به باور جامعه دانشگاهي و نخبگان محيط‌زيست به تخريب آشوراده و نابودي ميانكاله منجر مي‌شود.

حالا ميانكاله مدت‌هاست كه وضعيت ناگواري دارد؛ از يك سو، اجراي طرح گردشگري آن را با تهديد جدي مواجه كرده و از سوي ديگر كم آبي، اين تالاب را تهديد مي‌كند. با وجود همه معضلاتي كه دامنگير ميانكاله شده حالا مديركل محيط‌زيست مازندران در گفت‌وگو با ايرنا با اعلام اجرايي‌شدن طرح احياي ميانكاله مي‌گويد: لايروبي و مرمت نهرها و كانال ارتباطي آبرساني به تالاب بين‌المللي ميانكاله و لايروبي خليج گرگان به‌عنوان يكي از مهم‌ترين كانال‌هاي آبرساني به اين تالاب، برنامه اول احياي اين ذخيرگاه زيست كره در مازندران است. وي كاهش بارندگي، خشكسالي چند سال اخير، كاهش ميزان ورودي و عقب‌نشيني درياي خزر را از دلايل اصلي خشك‌شدن تالاب بين‌المللي ميانكاله دانست و خاطرنشان كرد: طرح احياي تالاب بين‌المللي ميانكاله در يك برنامه پنج‌ساله تا سال 1400تكميل و اين تالاب به‌طور كامل از خشكي رها مي‌شود.

  • از نگاه كارشناس

دكتر برهان رياضي، استاد محيط‌زيست با اشاره به وضعيت نامطلوب ميانكاله به همشهري گفت: مدتي است كه آب درياي خزر به كندي پايين مي‌رود و به همين دليل بخش داراي آب لب شور ميانكاله ازجمله آشوراده كه در شرق اين تالاب واقع شده وضعيت نامناسبي دارد. به گفته رياضي، قسمت جنوبي ميانكاله هم كه از آب‌هاي داخلي تغذيه مي‌شود به‌دليل آنكه از تمام رودخانه‌هاي منتهي به اين تالاب به‌صورت بي‌رويه آب برداشت مي‌شود، وضعيت نگران‌كننده‌اي دارد.

رياضي به طرح واگذاري آشوراده براي گردشگري اشاره و تصريح كرد: علاوه برهمه معضلاتي كه ميانكاله را تهديد مي‌كند، واگذاري جزيره آشوراده براي اجراي طرح گردشگري، ميانكاله را با معضل لاينحلي مواجه خواهد كرد تا آنجا كه اجراي اين طرح مي‌تواند به فاجعه زيست‌محيطي در ميانكاله منجر شود.

کد خبر 366716

برچسب‌ها

پر بیننده‌ترین اخبار محیط زیست

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha