اسدالله افلاکی: «طرح گردشگری در جزیره آشوراده اجرا می‌شود» این را می‌توان از موضعگیری‌های اخیر مسئولان دریافت.

بعد از آنكه در 24خردادماه گذشته اسماعيل مهاجر، مديركل وقت محيط‌زيست استان گلستان از تأييد طرح گردشگري در كميته ارزيابي تبصره2 استان گلستان خبر داد و گفت كه اين طرح به‌زودي وارد فاز اجرايي مي‌شود، روز گذشته اسحاق جهانگيري معاون‌اول رئيس‌جمهور در نشست با استاندار و مجمع نمايندگان مجلس استان گلستان هم بر اجراي اين طرح تأكيد كرد و گفت : اين جزيره بايد با رعايت مسائل زيست‌محيطي به يكي از مناطق گردشگري كشور تبديل شود.

  • سرنوشت پرفراز و نشيب يك جزيره

طرح گردشگري در آشوراده پيشينه قابل تاملي دارد. اين طرح نخست در اواخر دولت هشتم و زماني كه معصومه ابتكار سكان هدايت سازمان حفاظت محيط‌زيست را برعهده داشت، مطرح شد و مهر تأييد ابتكار ذيل آن نقش بست اما با اتمام دولت هشتم، اين طرح از اجرا بازماند. با شكل‌گيري دولت نهم، فاطمه واعظ جوادي بي‌هيچ پيشينه ‌محيط‌زيستي بر مسند رياست سازمان حفاظت محيط‌زيست تكيه زد، با وجود اين، وقتي كارشناسان مشفق نسبت به پيامدهاي اجراي طرح گردشگري در آشوراده هشدار دادند با اين طرح مخالفت كرد و با پيگيري از طريق مراجع قضايي و سازمان بازرسي كل كشور اين طرح غيرقانوني اعلام شد. آشوراده ولي براي سرمايه‌گذاران جذاب‌تر از آن بود كه بتوانند به سادگي از آن دل بكنند از همين رو با رفتن جوادي از سازمان محيط‌زيست، محمدجواد محمدي‌زاده كه به جاي وي منصوب شده بود در سال 90و در دولت دهم برخلاف جوادي با اجراي طرح گردشگري در آشوراده موافقت كرد.

اين بار هم اجراي اين طرح با مخالفت شديد كارشناسان منتقد محيط‌زيست و فشار رسانه‌ها، ناكام ماند. در آن زمان معصومه ابتكار كه در شوراي شهر تهران رياست كميته محيط‌زيست را برعهده داشت از منتقدان و مخالفان جدي اين طرح بود. روزگار اما بازي ديگري در آستين داشت. سرانجام عمر دولت دهم به پايان رسيد. با آغاز دولت يازدهم، معصومه ابتكار با حمايت فعالان محيط‌زيست بار ديگر بر كرسي‌اي نشست كه 8سال از آن دور مانده بود. فعالان محيط‌زيست و كارشناسان حالا از او انتظارات بيشتري داشتند.آنها كه در روز معارفه ابتكار بارها دست زده و فرياد شادي سر داده بودند هرگز تصور نمي‌كردند كه او با طرحي موافقت كند كه هيچ كارشناس محيط‌زيستي آن را تأييد نمي‌كند. اما ابتكار برخلاف انتظار نه‌تنها با اجراي طرح گردشگري در آشوراده موافقت كرد كه در جمع خبرنگاران با دفاع تمام قد از اين طرح به صراحت اعلام كرد كه از ظرفيت تمام مناطق حفاظت‌شده براي اجراي طرح‌هاي گردشگري استفاده خواهد كرد.

اين موضعگيري دور از انتظار ابتكار واكنش‌هاي زيادي را برانگيخت تا آنجا كه دكتر مجيد مخدوم كه از او با عنوان پدر دانش ارزيابي محيط‌زيستي ايران نام برده مي‌شود، در يك برنامه تلويزيوني طرح گردشگري آشوراده را مردود اعلام كرد و با تأكيد بر اينكه اجراي اين طرح هيچ توجيهي ندارد، خواستار لغو آن شد. همزمان دكتر اسماعيل كهرم، استاد حيات وحش و پرنده شناس هم گفت كه اجراي اين طرح به نابودي پناهگاه حيات وحش ميانكاله منجر مي‌شود. بسياري از چهره‌هاي دانشگاهي ديگر ازجمله دكتر حسين آخاني، گياه شناس و استاد دانشگاه تهران هم سال گذشته و هنگام دريافت جايزه ملي محيط‌زيست از دست رئيس‌جمهور، با مغتنم شمردن فرصت، هنگام دريافت جايزه از رئيس‌جمهور خواست تا مانع از اجراي اين طرح شود . اما در طول همه‌ ماه‌ها و روزهايي كه مشفقان محيط‌زيست با كوبيدن خود به در و ديوار، تلاش كرده و مي‌كنند تا مانع از اجراي اين طرح شوند، اين طرح همچنان مدافعي قدرتمند دارد؛ ابتكار؛ بانويي كه عنوان قهرمان زمين را يدك مي‌كشد.

کد خبر 377401

برچسب‌ها

پر بیننده‌ترین اخبار محیط زیست

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha