همشهری آنلاین: دبیرکل سازمان ملل با ابراز نگرانی از تشدید تنش‌ها در جنوب صحرای باختری از طرف‌های دخیل خواست تدابیر لازم را برای جلوگیری از وخامت اوضاع به کار گیرند.

نگرانی سازمان ملل از تشدید تنش ها در صحرای باختری

به گزارش خبرگزاری صدا و سیما به نقل از خبرگزاری شین هوا از نیویورک، آنتونیو گوترش دبیر کل سازمان ملل متحد روز شنبه ضمن ابراز نگرانی عمیق از تشدید تنشها در جنوب صحرای باختری از طرفهای دخیل در مناقشه این منطقه خواست ضمن خویشتنداری کامل همه تدابیر لازم را برای جلوگیری از وخامت اوضاع در منطقه به کار گیرند.

سخنگوی سازمان ملل متحد در بیانیه ای تاکید کرد دبیر کل این سازمان از تنشهای فزاینده در الکرکرات که منطقه ای حائل در جنوب صحرای باختری است، عمیقا نگران است.

در این بیانیه آمده است از اوت سال دو هزار و شانزده افراد مسلحی از مغرب و جبهه پولیساریو همچنان در این منطقه مستقر هستند و نیروی سازمان ملل متحد که مسئولیت برگزاری همه پرسی در صحرای باختری را بر عهده دارد، بر این نیروها نظارت می کند.

نیروی های سازمان ملل متحد در سال هزار و نهصد و نود و یک به منظور نظارت بر اجرای آتش بس میان مغرب و جبهه پولیساریو و همچنین کمک به تعریف مشخصی درباره وضع سیاسی صحرای باختری در این منطقه مورد مناقشه مستقر شدند.

دبیر کل سازمان ملل متحد از دو طرف مناقشه صحرای باختری درخواست می کند حداکثر خویشتنداری را داشته باشند و برای جلوگیری از وخامت اوضاع یا وقوع درگیری تدابیر لازم را اتخاذ کنند.

آنتونیو گوترش همچنین تاکید کرد توافق نامه های نظامی که هیئت سازمان ملل متحد در صحرای باختری در سالهای گذشته برای رعایت آتش بس با طرفهای دخیل امضا کرده است، باید کاملا رعایت شود و طرفهای امضاکننده این توافق نامه ها باید از هر گونه اقدامی که منجر به تشدید تنش و ناامنی شود، خودداری کنند.

صحرای باختری یکی از مستعمره های پیشین اسپانیا است. از سال هزار و نهصد و هفتاد و نه که مغرب صحرای باختری را ضمیمه خاک خود کرد، بخش عمده این منطقه تحت کنترل نیروهای مغرب است و بقیه این منطقه تحت کنترل ملی گرایان جبهه پولیساریو قرار دارد.

دولت مغرب پیشنهاد کرده است منطقه وسیع صحرای باختری که کمتر از یک میلیون جمعیت دارد، از خودگردانی گسترده برخوردار باشد اما همچنان تحت حاکمیت مغرب باقی بماند.

این در حالی است که استقلال طلبان جبهه پولیساریو که از حمایت دولت الجزایر برخوردار هستند، این طرح را رد کرده اند و بر ضرورت برگزاری همه پرسی درباره تعیین سرنوشت صحرای باختری اصرار می ورزند.

کد خبر 363293

برچسب‌ها

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha