همشهری‌آنلاین: در حالی که ناظران دیدگاه‌های مخالفان را درباره آتش‌بس تحویل گرفتند، استفان دی میستورا،نماینده ویژه سازمان ملل در خصوص سوریه از آغاز دور جدید مذاکرات آستانه خبر داد.

الکساندر لاورنتیف،رئیس هیأت‌مذاکره‌کننده روسیه در مذاکرات آستانه نیز گفت: نخستین روز مذاکرات صلح سوریه موفقیت‌آمیز بوده است.

 استفان دی میستورا، فرستاده سازمان ملل در امور سوریه گفت: طرف‌های مذاکرات سوری تصمیم دارند چارچوب سند تثبیت آتش‌بس را تکمیل کنند.

دی میستورا اظهار داشت: مذاکرات از سر گرفته شده و تلاش ادامه دارد و ما طبق معمول خرسندیم.

به گزارش ایسنا به نقل از راشاتودی، همچنین الکساندر لاورنتیف، رئیس هیأت مذاکره‌کننده روسیه در جریان مذاکرات سوریه که در شهر آستانه قزاقستان برگزار می‌شود، با موفقیت‌آمیز خواندن نخستین روز این مذاکرات، خاطرنشان کرد: حضور استفان دی‌میستورا، نماینده ویژه سازمان ملل متحد در امور سوریه، سفیر آمریکا در قزاقستان و نمایندگان دولت دمشق و مخالفان سوری در برآیند این نشست از اهمیت ویژه‌ای برخوردار بوده است.

این مقام روسی خاطرنشان کرد، سند نهایی مذاکرات آستانه در دست بررسی است و روز سه‌شنبه پنجم بهمن پس از حصول توافق نهایی به شرکت‌کنندگان ارائه خواهد شد.

با این حال رئیس هیأت مذاکره‌کننده روس‌ها از اظهار نظر درباره محتوای این سند خودداری کرد.

او به خبرنگاران گفت: ما به کار خود ادامه می‌دهیم و مذاکرات درباره متن نهایی بیانیه در حال انجام است.

لاورنتیف تصریح کرد: این متن پس از پایان رایزنی‌ها به شرکت‌کنندگان ارائه می‌شود که این امر در جلسه آتی که امروز (سه‌شنبه) برگزار می شود، انجام خواهد شد.

او اضافه کرد: ما توانستیم نشستی بین‌المللی را درباره سوریه در آستانه برگزار کنیم و فکر می‌کنم این رویداد از اهمیت بسیاری برخوردار است.

این مقام روسی گفت که هیأت مذاکره‌کنندگان این کشور ملاقاتی با نمایندگان دولت سوریه داشته که مفید بوده است.

در عین حال محمد علوش، رئیس هیات مخالفان سوریه اظهار داشت: توافقی بر سر بیانیه پایانی نشده است و آنچه به بیرون درز کرده درست نیست و ما اطلاعی از هیچ متنی نداریم .

او مدعی شد: همچنان اختلاف‌هايی بین کشورهایی که این بیانیه را امضا خواهند کرد و گروه‌هایی که امضا نخواهند کرد، وجود دارد.

روز اول مذاکرات در میان مواضع مختلفی در خصوص بند اصلی یعنی تثبیت آتش‌بس در سراسر سوریه خاتمه یافت. در حالی که گروه‌های مخالف دیدگاه خود و خواسته‌ها و اولویت‌های خود را تقدیم ناظران نشست کرده و بر گذار سیاسی در سوریه با رفتن بشار اسد از قدرت تاکید کردند.

روسیه، ترکیه و ایران در پایان روز اول مذاکرات غیرمستقیم آستانه دیدگاه مخالفان را درباره تثبیت آتش‌بس تحویل گرفتند در حالی که سه کشور از توافق بر سر بیانیه مشترک که امروز منتشر می‌شود صحبت می‌کنند.

اعضای هیات مخالفان از نتایج روز اول مذاکرات خرسند هستند گویی کشورهای ناظر به برخی خواسته‌هایشان در زمینه آتش‌بس پاسخ مثبت داده‌اند.

کد خبر 359778

برچسب‌ها

پر بیننده‌ترین اخبار غرب آسیا

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha