سه‌شنبه ۵ بهمن ۱۳۹۵ - ۱۷:۱۱
۰ نفر

درحالی‌که مقام‌های ترکیه همراه با نمایندگان ایران و روسیه طی ۲ روز گذشته مذاکرات صلح سوریه را در آستانه پیگیری کرده‌اند، گزارش‌ها از نقشه‌های آنکارا برای نقاط راهبردی خاک سوریه و تصرف آنها خبر می‌دهد.

ترکیه

نعمان كورتولموش، معاون نخست‌وزير تركيه روز گذشته همزمان با آخرين روز مذاكرات قزاقستان به صراحت اعلام كرد كه اين كشور قصد ندارد شهر الباب را پس از تصرف به دولت و ارتش سوريه پس دهد.معاون نخست‌وزير تركيه در گفت‌وگو با خبرگزاري آناتولي گفت: ما اين عمليات و پاكسازي الباب را براي اينكه مناطق به دولت سوريه تحويل داده شوند انجام نمي‌دهيم. ما بارها از ابتداي عمليات سپر فرات اعلام كرديم كه اين عمليات با هدف حمايت از امنيت ملي تركيه و دور كردن خطر تروريسم از مرزهاي كشورمان صورت مي‌گيرد. كورتولموش همچنين از حمايت ناكافي ائتلاف ضد‌تروريسم به رهبري آمريكا از عمليات اين كشور در سوريه ابراز تأسف كرد و گفت: دولت اوباما و نيروهاي ائتلاف از همان روز اول داراي يك راهكار براي حل مشكل سوريه نبودند. اميدواريم كه دولت ترامپ از اقداماتي كه به سود مردم عراق و سوريه خواهد بود حمايت كند.

علاوه بر شهر الباب كه تركيه به‌دنبال تصرف آن است گزارش‌ها نشان مي‌دهد كه آنكارا به‌صورت بي‌سر و صدا برنامه ديرين خود براي ايجاد منطقه حائل در شمال سوريه را ادامه مي‌دهد. دولت تركيه مدت‌هاست كه به‌دنبال ايجاد اين منطقه در نزديكي مرزهاي خود و در عمق 45كيلومتري خاك سوريه بدون داشتن مجوز از دمشق است.

گزارش‌ها از منطقه شمال سوريه نشان مي‌دهد كه تركيه مي‌خواهد زيرساخت‌ها و تاسيسات در بخشي از نوار مرزي 2كشور را كه از تروريست‌هاي داعش پاكسازي شده، بازسازي كند.منابع نزديك به دولت تركيه اعلام كرده‌اند كه آنكارا كاركناني مانند معلم، پزشك، پرستار، كارگر ساختماني و تيم‌هاي امداد و نجات را به اين منطقه اعزام خواهد كرد تا زندگي را در آنجا احيا كنند.

اقدامات اين تيم‌ها، شامل بازسازي سيستم‌هاي زيربنايي، گشايش نانوايي‌ها، تأمين آب و آموزش و بازسازي ساختمان‌هايي چون مدارس و بيمارستان‌هاي آسيب‌ديده است.اين تيم‌ها براساس حكم حالت فوق‌العاده 680كه در ششم ژانويه سال‌جاري ميلادي منتشر شد، اعزام خواهند شد. اين حكم به كارگران و مقامات دولتي اجازه مي‌دهد به‌صورت موقت به كشورهايي كه ارتش تركيه در آنها مستقر است، اعزام شوند. همزمان با اين تحولات خبرگزاري دولتي سوريه(سانا) گزارش داده كه تركيه در نشست آستانه مشغول كارشكني بوده تا تعابير و اصطلاحاتي را در خارج از روند، وارد اصل نشست كند.

  • خيز براي خاك سوريه در توافق پنهاني؟

دولت تركيه در تلاش براي تصرف شهر الباب در شمال سوريه با كمك گرفتن از نيروهاي گروه موسوم به ارتش آزاد سوريه است. نيروهاي شورشي مورد حمايت تركيه و نيروهاي كرد به‌صورت همزمان با درگيري داخلي خود در حال نبرد با داعش براي بيرون راندن آنها از شهر الباب هستند كه در نزديكي مرز تركيه قرار دارد. تركيه به صراحت اعلام كرده كه تصرف الباب در 30كيلومتري مرزهاي جنوبي اين كشور هدف مهم عمليات آنكارا قبل از خيز براي كنترل منبج است.

نيروهاي كرد سوريه پيش از اين توانسته‌اند شهر منبج را از كنترل تروريست‌هاي داعش خارج كنند. تركيه اما قصد دارد با تصرف شهرهاي شمال سوريه منطقه‌اي حائل در عمق خاك سوريه و در حاشيه مرزهاي خود ايجاد كند. روز گذشته اما وزارت دفاع روسيه در بيانيه‌اي اعلام كرد كه تركيه و روسيه براي دومين بار طي روزهاي گذشته دست به عمليات هوايي در الباب زده‌اند. گزارش شده كه اين عمليات توسط 2جنگنده اف-16 و اف-4 تركيه با همراهي جنگنده‌هاي سوخو24 و سوخو34 روسيه صورت گرفته است.

برخي اين گمانه‌زني را مطرح كرده‌اند كه روسيه به توافقي پنهاني با تركيه براي كنترل شهر الباب و مناطق مدنظر خود در شمال سوريه در مقابل پايان پافشاري براي تغيير رژيم سوريه رسيده است.براي كردهاي سوريه تصرف الباب به‌معناي تكميل كريدور مدنظر آنها در شمال سوريه با در اختيار داشتن كنترل كوباني و منبج است. همچنين درصورت پيروزي در الباب و با كنترل عفرين اين نيروها قابليت آن را پيدا خواهند كرد كه تحركات گسترده‌اي از غرب به شرق داشته باشند. مقام‌هاي تركيه اعتقاد دارند كه با كنترل الباب مي‌توانند مانع از تشكيل خودمختاري كردها شوند. نام اين شهر به‌معناي دروازه نشان مي‌دهد كه تصرف آن مي‌تواند نقش راهبردي براي كنترل منطقه شمال سوريه و همچنين در منطقه براي تركيه ايفا كند.

  • آزادسازي مناطق جديد در شرق استان حلب

نيروهاي ارتش سوريه با پس گرفتن شهرك‌هاي «سربس و الحساميه» در شرق حلب عمليات خود را ادامه داده و درگيري‌هاي شديدي در شهرك‌هاي «ام‌العمد و تل رجال» براي پاكسازي آنها از نيروهاي داعش در جريان است. همزمان يگان موشكي و توپخانه‌‎اي ارتش مواضع تروريست‌ها را در شهرك «الشعاله» و گردان پدافند هوايي هدف قرار مي‌دهد و خود را براي آزادسازي اين مناطق آماده مي‌كند. با پاكسازي شهرك‌هاي ام‌العمد و تل‌رجال نيروهاي سوري به نقاط هم مرز با ارتش تركيه مي‌رسند.

کد خبر 359850

برچسب‌ها

پر بیننده‌ترین اخبار غرب آسیا

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha