رسانه‌های روسیه روز گذشته جزئیاتی از پیش‌نویس قانون‌اساسی جدید سوریه را که از سوی مسکو در نشست آستانه میان نمایندگان دولت و مخالفان توزیع شد افشا کردند.

نشست سوریه در آستانه با حضور ۷ هیات برگزار می شود

بر اساس اين پيش‌نويس كلمه «عربي» از عنوان اين كشور حذف شده و در مجامع بين‌المللي تنها نام «جمهوري سوريه» مطرح خواهد بود. همچنين تقسيم قدرت و حقوق اقليت‌ها پررنگ‌تر شده است. بر اين اساس پارلمان سوريه كه از نمايندگان گروه‌هاي مختلف تشكيل مي‌شود قدرت بيشتر يافته و امكان استيضاح و بركناري رئيس‌جمهور، انتصاب قضات دادگاه عالي قانون‌اساسي، اعلام جنگ و همچنين انتصاب و عزل رئيس بانك‌مركزي را خواهد داشت.

تنها چند روز پس از پايان مذاكرات آستانه ميان دولت و مخالفان دمشق و درحالي‌كه روسيه تعويق مذاكرات ژنو را اعلام كرده، صحنه نبرد در سوريه هم با تغيير آرايش جنگي ميان مخالفان دچار تحولات جدي شده است؛ گروه‌هاي تروريستي ازجمله جبهه النصره و داعش از مذاكرات صلح كنار گذاشته شده‌اند. اكنون حداقل 6گروه شورشي براي مقابله با فتح‌الشام يا همان جبهه النصره كه وابسته به القاعده است، با احرار الشام متحد شده‌اند تا به گفته تحليلگران، ميني‌جنگي در جنگ سوريه شكل بگيرد.

جبهه النصره پيش از اين خودش يكي از متحدان احرار الشام بود اما حالا جنگ ميان آنها بالا گرفته و جبهه النصره تنها باقي‌مانده است. جبهه النصره به تازگي مواضع گروه جيش‌المجاهدين را هدف حمله قرار داد و مناطق تحت تصرف اين گروه را از آنها گرفت. جبهه النصره ديگر گروه‌ها را متهم به توطئه عليه خود كرده است. درگيري‌ها حالا ميان اين گروه‌ها در شمال غربي ادلب و استان حلب گسترده شده است.

احرار الشام كه ائتلافي از چند گروه شورشي است، در مذاكرات آستانه نماينده‌‌اي نداشت اما اعلام آمادگي كرده كه مي‌تواند بخشي از فرايند صلح در سوريه باشد. در تحولي ديگر الشرق‌الاوسط گزارش داده كه تركيه براي نخستين‌بار از زمان آغاز جنگ سوريه جبهه النصره را به‌عنوان گروه تروريستي شناسايي كرده است. همزمان با اين مسئله سرگئي لاوروف، وزير امور خارجه روسيه هم زمان مذاكرات ژنو را كه قرار بود 8فوريه برگزار شود انتهاي فوريه اعلام كرده است.

اين در حالي است كه نخستين نشانه‌هاي اختلاف ميان روسيه و دولت جديد آمريكا مشخص شده است. درحالي‌كه دونالد ترامپ هفته گذشته همراه با استقبال قطر اعلام كرد كه آمريكا به‌دنبال ايجاد منطقه‌‌اي امن در سوريه است، روسيه اين مسئله را رد و اعلام كرده كه عواقب چنين اقدامي برعهده واشنگتن خواهد بود.

روسيه در همه ماه‌ها و سال‌هاي گذشته ايجاد منطقه امن يا پرواز ممنوع در سوريه را رد كرده و آن را عامل افزايش درگيري‌ها در سوريه خوانده است. تحليلگران در اين رابطه هشدار داده‌اند كه تشكيل چنين منطقه‌اي ريسكي بزرگ براي دولت آمريكا به‌حساب مي‌آيد چون سرنگون‌كردن احتمالي جنگنده‌هاي سوريه يا روسيه همزمان به نياز حضور نيروهاي آمريكايي در خاك سوريه آنها را به‌عنوان متجاوز در اين كشور مطرح خواهد كرد.

کد خبر 360087

برچسب‌ها

پر بیننده‌ترین اخبار غرب آسیا

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha