مجموع نظرات: ۰
چهارشنبه ۴ اسفند ۱۳۹۵ - ۱۶:۵۱
۰ نفر

دکتر محسن اعرابی: آیین افتتاح ۶۸ مرکز خدمات جامع سلامت روستایی در استان مازندران همزمان با ۱۸۰ مرکز مشابه در سایر استان‌ها، نشان‌دهنده دو موضوع مهم است:

دکتر محسن اعرابی

اول بهره‌مندي پايين استان مازندران از فضاي ملكي مناسب براي ارائه خدمات تيم سلامت و پزشك خانواده در مناطق روستايي و شهرهاي زير 20هزار نفر، چرا كه از مجموع 179 مركز در مازندران حدود 38 درصد در فضاي استيجاري نامناسب مستقر بودند.

نكته ديگر سرعت و اقدام جهادي مسئولان مرتبط براي احداث اين مراكز در مقايسه با ساير مناطق كشور است.

در بسياري از روستاها، مردم اعلام مي‌كردند از معدود مواردي است كه پروژه اي با متراژ حدود 500 مترمربع زير بنا در اين مدت زمان كوتاه كلنگ‌زني و افتتاح مي‌شود.

تمركز اصلي خدمات اين مراكز، ارايه خدمات سلامت مبتني بر فرد و خانواده است. اين خدمات همه جانبه، براي همه گروه‌هاي سني و به صورت مستمر به جمعيت تحت پوشش ارائه مي‌شود.

پزشك خانواده، نه تنها به تشخيص و درمان بيماري‌هاي معمول جمعيت تحت پوشش مي‌پردازد بلكه با استفاده از بسته‌هاي خدمات سلامت، مراقبت‌هاي اوليه بهداشتي را براي همه افراد در هرگروه سني، جنسي، نژادي و... ارائه مي‌كند.

پزشكان خانواده، خدمات مورد نياز را بصورتي كه شامل همه سيستم‌هاي بدن شود ارائه مي‌دهند.

پزشك خانواده، در ارتباط چهره به چهره با مردم است و ملاحظات فرهنگي، اجتماعي و خانوادگي فرد را در ارائه خدمات مورد توجه قرار مي‌دهد.

مهمترين انتظار از كاركرد اين مراكز براي پوشش مناسب گروه ميانسالان به عنوان حدود نيمي از جمعيت است.

با توجه به مرگ و مير و ناتواني ناشي از بيماري‌هاي غيرواگير همچون سكته‌هاي قلبي، مغزي، ديابت و فشارخون و بيماري‌هاي مزمن تنفسي و سرطان‌ها ضروري است تا همه ميانسالان مرد و زن به واحدهاي بهداشتي و پزشكان خانواده مراجعه كنند، تا ارزيابي خطر ابتلا به اين بيماري‌ها و تشخيص زودرس انجام شود.

*معاون بهداشتي دانشگاه علوم پزشكي مازندران

کد خبر 362957

برچسب‌ها

پر بیننده‌ترین اخبار تندرستی

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha