شنبه ۱۹ آبان ۱۳۸۶ - ۱۲:۱۴
۰ نفر

بهزاد رنجبر: به دنبال شدت گرفتن جنگ لفظی میان بورس و وزارت صنایع، این وزارتخانه‌ اعلام کرد هیچگونه بهره مالکانه‌ای از شرکت‌های معدنی دریافت نمی‌کند و تنها حقوق دولتی معادن از این شرکت‌ها اخذ می‌شود.

در پی تلاطم شدید بورس در هفته گذشته که در نتیجه افشای اطلاعات جدیدی از شرکت‌های معدنی رخ داد، نماد4شرکت بزرگ بورس متوقف شد و اختلافات گسترده‌ای میان بورس و وزارت صنایع به وجود آمد.

برهمین اساس ایرج اکبریه، مشاور وزیر صنایع و عضو هیات عامل سازمان توسعه و نوسازی معادن و صنایع معدنی (ایمیدرو) در گفتگو با همشهری ضمن تکذیب دریافت بهره مالکانه معادن از شرکت‌های معدنی گفت: وزارت صنایع معادن به موجب قانون تنها حقوق دولتی معادن را از شرکت‌های معدنی دریافت می‌کند و این موضوع  براساس قوانین موجود انجام می‌شود.

وی افزود: از تیرماه سال جاری سازمان توسعه و نوسازی معادن و صنایع معدنی(ایمیدرو) میزان حقوق دولتی معادن را 2برابر افزایش داده و این مقدار نمی‌تواند در میزان سودآوری شرکت‌های معدنی تاثیر خاصی داشته باشد.

وی در پاسخ به انتشار خبر دریافت بهره مالکانه معادن از طرف وزارت صنایع که انعکاس گسترده رسانه‌ای پیدا کرد، گفت: این موضوع به هیچ عنوان صحت ندارد و مبلغی که دریافت می‌شود تنها حقوق دولتی معادن است که مستقیما به خزانه دولت واریز می‌شود و سازمان توسعه و نوسازی معادن  یک ریال از این رقم را دریافت نمی‌کند.

اکبریه ضمن رد شایعات مربوط به دریافت حق پروانه معدن تاکید کرد: شایع شده بود که وزارت صنایع قصد دارد که از شرکت‌های معدنی حق پروانه معادن دریافت کند این موضوع به هیچ عنوان صحت ندارد و ادامه کار بر همان روال گذشته است.

مشاور وزیر صنایع خاطر نشان کرد: در نشستی که روز پنج‌شنبه با مسئولان سازمان بورس داشتیم رویدادهای اخیر مورد بحث قرار گرفت و قرار شد، سازمان بورس با بررسی موضوع زمینه بازگشایی نماد شرکت‌های معدنی را فراهم کند.

وی افزود:در جریان اخیر برخی سعی دارند تا این موضوع را با اتفاق پیش آمده در مورد شرکت توسعه معادن روی و معدن انگوران یکی بدانند در صورتی که شرایط شرکت‌های چادرملو و گل‌گهر کاملا با شرکت توسعه معادن روی متفاوت است.

اکبریه خاطر نشان کرد: در ماجرای شرکت توسعه معادن روی پروانه بهره‌برداری از معدن انگوران متعلق به سازمان توسعه و نوسازی معادن(ایمیدرو) بود و شرکت توسعه معادن روی تنها پیمانکاری بود که در زمینه استخراج خاک فعالیت می‌کرد.

مشاور وزیر صنایع تصریح کرد: شرکت توسعه معادن روی در مزایده اول استخراج خاک از معدن انگوران برنده شد اما در مزایده بعدی سازمان توسعه و نوسازی تصمیم گرفت تا از طریق یکی از شرکت‌های زیرمجموعه خود اقدام به استخراج خاک موجود در معدن انگوران کند.

اکبریه افزود: در شرایطی که ماجرا در مورد شرکت‌های چادرملو و گل‌گهر کاملا متفاوت است و این 2شرکت، هم اکنون بهره‌بردار معادن هستند نه پیمانکار بنابراین قیاس بین این 2موضوع کاملاً اشتباه است.

اکبریه همچنین درباره قیمت سنگ‌آهن و شرکت فولاد مبارکه اصفهان گفت: قیمت سنگ‌آهن قطعاً تا پایان امسال افزایش نخواهد یافت ضمن اینکه هرگونه افزایش قیمت سنگ آهن در سال آینده نیز منوط به افزایش قیمت‌های جهانی است.

وی افزود: نوسان قیمت سنگ آهن کاملاً وابسته به قیمت‌های جهانی سنگ آهن است و  شرکت‌های فولادی عمدتاً سنگ آهن مورد نیاز خود را براساس قراردادهای بلندمدت تهیه می‌کنند.

ضمن اینکه تمامی سنگ آهن مورد نیاز لزوما از داخل تهیه نمی‌شود به طور مثال شرکت فولاد خوزستان بخشی از سنگ آهن مورد نیاز خود را از برزیل تهیه می‌کند بنابراین طبیعتاً قیمت سنگ آهن کاملاً مرتبط با قیمت جهانی آن است.

کد خبر 36246

برچسب‌ها

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز