دوشنبه ۲۱ آبان ۱۳۸۶ - ۱۱:۵۴
۰ نفر

بهزاد رنجبر: براساس آخرین تصمیم شرکت و سازمان بورس 7شرکت از تالارهای بورس اوراق بهادار تهران اخراج شدند.

براساس این گزارش، شرکت‌های نکاپلاستیک، داروسازی شهید قاضی، قدس پلاستیک، اشتادموتورز، ‌کاغذسازی قائمشهر، گچ تهران و کولرگازی ایران پس از بررسی به عمل آمده شرایط حضور دوباره در بورس را احراز نکردند و از بورس اخراج شدند.

علی سنگینیان معاون مطالعات اقتصادی و توسعه بازار شرکت بورس ضمن اعلام این خبر افزود: پس از بررسی به عمل آمده، این 7شرکت نتوانستند شرایط و استانداردهای لازم را برای حضور در بورس به دست آورند.

وی تأکید کرد: براساس نظر شرکت بورس این شرکت‌ها باید از بورس اخراج شوند و ادامه تصمیم‌گیری بر عهده سازمان بورس و اوراق بهادار است.

سنگینیان با بیان اینکه نظرنهایی را در نهایت هیات پذیرش بورس اوراق بهادار صادر خواهد کرد، گفت: باتوجه به اینکه آیین‌نامه‌ای در این مورد وجود ندارد، به احتمال‌قوی هیات پذیرش بورس اخراج شرکت‌ها را ابلاغ خواهد کرد. به گفته وی براساس قوانین گذشته این وظیفه برعهده دبیر کل بورس بوده است.

براساس این گزارش از سال گذشته شورای بورس طی 2مرحله نام 89‌شرکت را در تابلوی بورس حذف و به تابلوی جدیدی به نام تابلوی چهارم یا غیررسمی منتقل کرد.

به این شرکت‌ها یک سال فرصت داده شد تا عملکرد خود را مطابق با استانداردهای بورس تنظیم کنند، اما تاکنون این شرکت‌ها نتوانسته‌اند خود را با شرایط درخواستی تطبیق دهند. به این ترتیب نام 7شرکت برای همین بورس حذف خواهد شد.

عمده‌ترین دلیل این شرکت‌ها برای اخراج از بورس معامله نشدن سهام این شرکت‌ها در طول سال،  ارائه نکردن اطلاعات صحیح و به موقع، زیان انباشته و مباحثی از این دست بوده است.

40 شرکت جدید به تابلوی چهارم می‌روند

از سوی دیگر نصرالله برزنی عضو هیأت‌مدیره شرکت بورس اوراق بهادار ضمن تأیید خبر اخراج 7شرکت از انتقال 20شرکت جدید به تابلوی چهارم بورس خبر داد.

وی با بیان این که ظرف روزهای آتی 40شرکت دیگر نیز به تابلوی چهارم تبعید خواهند شد، گفت: هنوز تعداد دیگری از شرکت‌ها هستند که به دلایل مختلف از قبیل دارا بودن زیان انباشته، قفل بودن معاملات این شرکت‌ها یا ارائه نکردن اطلاعات و مسائلی از این قبیل باید به تابلوی چهارم منتقل شوند و تعداد این شرکت‌ها حدود 40شرکت است.

وی افزود: در زمان اخراج 89‌شرکت به تابلوی چهارم یک سال به این شرکت‌ها برای تطبیق با استانداردها فرصت داده شد.

عضو هیأت‌مدیره شرکت بورس خاطر نشان کرد: مهم‌ترین موضوعی که در انتقال شرکت‌ها به تابلوی چهارم مدنظر است حق و حقوق سهامداران جزء است، به این ترتیب مدتی به این شرکت‌ها فرصت داده شد که سهامداران‌جزء سهامشان را نقد کنند.

برزنی تصریح کرد: شرکت‌های دیگری که تمایلی به اجرای تعهداتشان ندارند و گذشته از آن تمایلی به حضور در بورس ندارند از فهرست شرکت‌های بورس حذف خواهند شد.

وی تأیید کرد: قرار است ظرف روزهای آتی مکاتباتی با این شرکت‌ها آغاز شود. به این ترتیب با اضافه شدن 40شرکت جدید به تابلوی چهارم فهرست تبعیدی‌های بورس به 129‌شرکت خواهد رسید.

اخراج هفت شرکت

مدیرعامل شرکت بورس با اعلام خبر اخراج 7 شرکت از بورس، گفت: 11 شرکت از تابلوی فرعی به تابلوی چهارم انتقال می‌یابند.

علی رحمانی مدیر عامل شرکت بورس اوراق بهادار تهران در گفت‌وگوبا موج، افزود: ساعت معامله شرکت‌های تابلو چهارم افزایش خواهد یافت و تعداد روزهای معاملات برای این گروه از شرکت‌ها از یک روز به 2 روز افزایش می‌یابد.

رحمانی گفت: درصورت تصویب دستورالعمل جدید فعالیت بازارغیر رسمی، به بقیه شرکت‌های تابلوی چهارم نیز فرصت اصلاح داده می‌شود تا سهامداران خرد این شرکت‌ها موفق به فروش سهام خود شوند. به این ترتیب تعداد شرکت‌های تابلو چهارمی افزایش می‌یابد.

مدیرعامل شرکت بورس با اشاره به ورود شرکت تولیدی تهران به بازار غیررسمی، گفت: 10 تا 11 شرکت دیگر نیز به زودی از تابلوی فرعی به تابلوی چهارم انتقال می‌یابند.

کد خبر 36410

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز