همشهری آنلاین: اولین جلسه از هفدهمین نشست کاری سران کشور‌های لاتینی موسوم به ایبروامریکن در شیلی تحت الشعاع اختلافات اروگوئه و آرژانتین برگزار شد.

به نوشته ال موندو، اختلافات اروگوئه و آرژنتین از دو سال پیش بر سر احداث یک کارخانه کاغذ سازی در ساحل شرقی رودخانه مرزی اروگوئه، روابط دو کشور را به شدت تیره کرده است.

اما این اختلاف بر هفدهمین اجلاس سران کشور‌های لاتین به شدت سایه انداخت، تا جایی که نستور کرچنر رییس جمهوری آرژانتین بخش عمده سخنان خود در این اجلاس را به انتقاد از صدور مجوز اروگوئه برای راه اندازی این کارخانه کاغذ سازی مرزی اختصاص داد. دولت اوروگوئه روز جمعه9نوامبر مجوز راه اندازی خط تولید این کارخانه را صادر کرده بود.

نستور کرچنر در بخشی از سخنان خود با اشاره به پادشاه اسپانیا که در این جلسه حضور داشت، گفت: پاید بابت افزایش تنش میان دو کشور اروگوئه و آرژانتین از خوان کارلوس عذر خواهی کنم، زیرا او سال گذشته در اجلاس مونته ویدئو، پایتخت اروگوئه، پذیرفته بود نقش میانجی را در این بحران ایفا کند.

رییس جمهوری آرژانتین افزود: تصور نمی‌کردم که مجبور شوم از وقت سخنرانی خود در این اجلاس جهت بحث درباره این بحران (مناقشه میان اروگوئه و آرژانتین) استفاده کنم، اما چاره‌ای غیر از این نبود زیرا ملت آرژانتین از وضعیت پیش آمده بسیار ناراحت است. کرچنر این سخنان را در حالی ادا کرد که آخرین سال خود را در مقام رییس جمهوری آرژانتین می‌گذراند و در سال جاری همسرش کریستینا فرناندس دکرچنر به جای وی و در مقام رییس جمهوری آرژانتین در این اجلاس حضور خواهد داشت.
 
تاباره واسکس رییس جمهوری اروگوئه اما اما با استفاده از زبان استعاره و طنز خود را متعهد به ادامه مسیر گفت و گو با طرف آرژانتینی  دانست. او خواستار آن شد که هیچ مساله‌ای اروگوئه و آرژانتین را از یکدیگر جدا نکند.

رییس جمهوری اروگوئه اما در ادامه و در واکنش به محدودیت‌های ایجاد شده از سوی طرف آرژانتینی برای عبور و مرور مرزی از پل مشترک میان دو کشور، از همان محل اجلاس دستور بسته شدن پل مرزی از طرف اروگوئه را صادر کرد.

پس از رد و بدل شدن سخنان روءسای جمهوری آرژانتین و  اروگوئه هوگو چاوز رییس جمهوری ونزوئلا نیز به عنوان یکی از در سخنانی خواستار گسترش عدالت اجتماعی شد.

در پی برگزاری این اجلاس که آکنده از فضای اختلاف آمیز میان اروگوئه و آرژانتین بود، سران کشور‌های لاتینی پارک موسوم به ایبرو امریکن را افتتاح کرده و هر یک به طور نمادین در آن یک نهال کاشتند. پس از صرف نهار نیز سران کشور‌ها با یکدیگر به مذاکرات دوجانبه پرداختند.

کد خبر 36214

برچسب‌ها

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز